Ingen grunn til å skrote målet om fysisk aktivitet i skolen
Debatt: Regjeringen mener en time fysisk aktivitet hver skoledag ikke lar seg gjøre. Vi vet bedre!
I flere år har Stortinget bedt regjeringen om å innføre en
ordning som sikrer elever på 1.-10. trinn minst én time fysisk aktivitet hver
dag. Nylig ble det kjent at regjeringen nå dropper kravet om en time fysisk aktivitet i skolen. De
mener at det ikke lar seg gjøre fordi det ødelegger for lærerens pedagogiske
handlingsrom. Det er en virkelighetsbeskrivelse vi ikke kjenner oss igjen i.
Gjennom programmet Liv og røre jobber Telemark fylkeskommune med å legge til rette for fysisk aktiv læring (FAL). Dette er en undervisningsmetode med faglig innhold der elevene lærer fagstoff mens de er i fysisk aktivitet. For eksempel kan de løse oppgaver på ulike poster utendørs når de har matematikk eller samfunnsfag. Det betyr ikke at det er slutt på ordinær klasseromsundervisning, men metoden blir brukt som en variasjon i undervisningen. Vi mener dette øker, ikke begrenser, lærernes pedagogiske handlingsrom.
Liv og røre startet opp i 2015, og kommunene som er med i programmet, er svært engasjerte. Det samme er lærerne. Flere tusen elever i fylket vårt har glede av ordningen, og tilbakemeldingene er gode.
Gevinster ved fysisk aktivitet
Forskning viser at fysisk aktivitet bidrar til læring, bedre helse og bedre trivsel. Vår egen forskning, gjennomført av Universitetet i Sørøst-Norge, viser også at elevene ønsker mer fysisk aktiv læring og avbrekk fra stillesitting.
Fysisk aktiv læring gir mange type gevinster utover det kroppslige aspektet: samhold og glede, godt klassemiljø, bedre konsentrasjon og mer opplagte elever som lærer mer.
Alle elever blir en del av fellesskapet gjennom fysisk aktiv læring og alle kan delta uansett utfordringer og funksjonsnivå. Det er enklere å føle seg som «en av de andre» i en FAL-økt, enn om alle sitter ved hver sin pult. Vi lærer på ulike måter, vi er alle gode på ulike ting og i en FAL-økt er det flere roller som skal fylles. I tillegg gjør elevene alltid oppgaver sammen med andre. Det gir dobbel glede når svaret er rett, og gjør det samtidig helt greit å ta feil.
Lærerne som er med i programmet har fortalt at en del elever føler mindre press i en aktiv læringsøkt enn i vanlig klasseromsundervisning. Elever som vanligvis er passive i klasserommet har i større grad bidratt under fysisk aktiv læring. Bruk av FAL fører også til at elevene får «vi»-følelsen i klassen og ikke bare «jeg»-følelsen.
Stillesitting kan øke risikoen for ulike livsstilsykdommer og er en selvstendig risikofaktor for dårlig helse. Vi forstår ikke regjeringens beslutning når statistikken viser at aktivitetsnivået faller med nesten 50 prosent med en gang barna begynner på skolen og at en gjennomsnittlig femtenåring sitter eller ligger i 17 av døgnets 24 timer. En rapport fra Oslo Economics viser at økt fysisk aktivitet og redusert fedme kan føre til samfunnsøkonomiske besparelser på opptil 105 milliarder kroner årlig innen 2050. Med dette som bakteppe; har vi virkelig råd til å la være og øke den fysiske aktiviteten i skolehverdagen?
God arena for folkehelsearbeid
Skolen er en universell arena, som når alle, uavhengig av foreldrenes utdanning, inntekt eller bosted. Det er dette som gjør skolen til en god arena for folkehelsearbeid. Her kan vi slå to fluer i en smekk: både tilrettelegge for mer bevegelse og utjevne sosiale forskjeller i helse.
Initiativet i den ferske stortingsmeldingen «En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10.trinn» er godt. Vi undrer oss imidlertid over at regjeringen ønsker en enda mer praktisk og variert skole, men samtidig velger å droppe kravet om en time fysisk aktivitet i skolen. Vi mener det må legges til rette for at skolen er et godt sted å være og lære, og ikke minst trives. Praktisk og fysisk aktiv læring passer utmerket sammen og i Telemark har vi mange års erfaring med å legge til rette for dette.
Vi i Telemark fylkeskommune kommer til å fortsette med å ha opplæring og erfaringsutveksling knyttet til fysisk aktiv læring, noe både fylkets lærere og elever fortjener. Vi vet hvor viktig fysisk aktivitet er, og vi vet at læringssituasjonen blir bedre ved å være fysisk aktiv. Nå må kunnskap gjøres om til handling, til det beste for framtida.