Ragnhild Lenes leder et stort forskningsprosjekt om trivsel i barnehagen
Sonja Holterman
Skal filme for å finne ut hvordan barn har det i barnehagen
Samtaler med to-åringer, smilefjes-skjema og filming. Det er noen av metodene forskerne skal bruke for å finne ut om barnehagebarna trives.
– Vi skal undersøke barns egen opplevelse av trivsel, og ønsker å få med barnas
stemme. Det skal vi gjøre på mange forskjellige måter, sier førstemanuensis,
Ragnhild Lenes. Lenes jobber ved Læringsmiljøsenteret på Universitetet i
Stavanger og leder et nytt, stort forskningsprosjekt om barns trivsel i barnehagen. Lenes mener trivsel
er helt grunnleggende.
– Hvis
et barn har gode følelser, er glad og trives i barnehagen, så er det også mer
åpen for å delta i aktiviteter og samspill. Trivsel er grunnlaget for læring og utvikling, sier
Lenes. Det er forsket en del på barns trivsel i barnehagen, og det første
forskerne skal gjøre er å se på hva som allerede er gjort.
– Da
ser vi både på nasjonal og internasjonal forskning, og gjør en
kunnskapsoppsummering, sier Lenes. Det er elleve forskere med i prosjektet og
flere av delstudiene går samtidig. Det brukes ulike metoder, men felles for de fleste
av dem er at forskerne skal spørre barna selv om hvordan de har det.
Filmer
trivsel
I
den ene delstudien skal forskerne besøke fire barnehager. Der skal de intervjue de eldste barna, ansatte og foreldre. Og
gjøre noe de ikke har gjort før.
– Vi
skal gjøre noe vi ikke har gjort før, vi skal samtale med toåringer på småbarnsavdelingene. Det er jo noen som har
språk, men ikke alle, sier Lenes. Forskerne skal nemlig gjøre enda en ting til.
– I
en barnehage skal vi gjøre video-observasjon. Metoden kalles walk-along, og går
ut på at en forsker følger og filmer barn i barnehagen, sier Lenes.
Forskeren skal forsøke å bli en flue-på-veggen, og ikke bli lagt merke til.
– Hun som skal gjøre dette har god erfaring, og målet er at hun skal være så
diskre at barnet glemmer at hun er der, sier Lenes. I bearbeiding av materialet
vil forskerne lete etter uttrykk for trivsel.
– Man
ser etter sånne ting som at barn er glad, de er avslappet, de smiler og de
er aktive.
«Flyplassknapp»
I
en annen delstudie skal barna gi uttrykk for sin trivsel to ganger hver dag. Hvordan dette skal gjøres vet de ikke ennå, men det skal utvikles sammen med barnehagene som deltar.
– Målet
er at det skal ta minimalt med tid for barna, og at det bare er en ting de gjør
uten å tenke så mye over det. De ansatte skal registrere hva barna har gjort
den dagen, slik at vi knytter trivselen til aktivitetene, sier Lenes.
– Denne metoden skal ta minimalt med tid av både barna og personalet. Men vi tror
det er en fin måte å undersøke hvordan trivsel fluktuerer over tid, sier Lenes.
I
alle delene av den store trivselsforskningen dukker det opp ulike etiske spørsmål.
Forskerne har som mål å påvirke barna minst mulig.
Samarbeid
med Canvas
I
en annen del av prosjektet skal forskerne samarbeide med den private barnehagestilftelsen
Canvas.
– De
har et måleinstrument der de måler kvaliteten i barnehagene sine. Forskerne våre
vil bruke disse dataene og koble på et annet måleinstrument; «Trivselsmonitoren»
for å se hvordan kvalitet og trivsel henger sammen, sier Lenes. I Oslo er det mange barnehager som bruker trivselsmonitor-verktøyet for å kartlegge barns trivsel. I dette
prosjektet vil forskerne også bruke medarbeiderundersøkelser.
– Vi vil se på hvordan personalet trives, og sette det i sammenheng med kvaliteten
i barnehagen og barnas trivsel, sier Lenes.
© Utdanningsnytt