– Nedlegging av skoler er den viktigste og riktigste beslutningen fylkestinget skal ta
Debatt: – Innlandet fylke er kanskje det første, men ikke det siste som må ta grep.
Johannes ChristianWahl GranGruppeleder Miljøpartiet De Grønne Innlandet
Publisert
Annonse
Jeg bor ikke så langt fra Hunderfossen, så mest
sannsynlig er jeg et forbanna troll. Vil du lese videre, får du vite hvorfor
jeg mener nedlegging er den viktigste og riktigste beslutningen fylkestinget
skal ta – kanskje noen gang.
Annonse
Ikke bare for skoleelevene i Innlandet, men også for
grendene og alle regionene i vårt fylke, som er på størrelse med Danmark. Siden
situasjonen ikke er unik for Innlandet, kan dette være interessant for alle.
Vårt fylke er kanskje det første, men vi blir ikke det
siste til å måtte ta grep.
Dette blir dørgende kjedelig, men når du har lest det, vil
du få innsikt i hvorfor jeg synes det er riktig å legge ned skolene som folk
går i fakkeltog for, som folk står på NRK i beste sendetid og roper for, og som
folk fyller min innboks, feed og kommentarfelt for å bevare.
Du får vite hvordan jeg kan være så kald og kynisk mot disse
menneskene som er oppriktig opprørte og lei seg. Hvorfor jeg er stolt av å få
være med på denne historiske «raseringa» av distriktene. Hvorfor jeg kan gjøre
noe så kynisk og samtidig påstå at det er til det beste for bygda.
Det blir færre og færre elever. Flere og flere ansatte går
av med pensjon. Det gjelder lærere, spesialpedagoger, bibliotekarer, veiledere,
renholdere, rådgivere, skolehelsearbeidere, vaktmestere, for å nevne noen.
Dette er stillinger det er kamp om å besette i hele landet.
Vi ser ikke bare på trendene, men har ganske god oversikt
over hvor mange barn og unge som bor i Innlandet, og hvor mange som skal fødes
og starte på videregående om 16 år. Siden 2018 har det blitt født rundt 3000
barn i året, og det er større sannsynlighet for at en del flytter ut av fylket
eller til byene, enn at flere flytter til utkanten.
Til sammenligning har vi rundt 1000 elever på hybel på
videregående med dagens struktur, der 1 av 3 innbyggere i fylket bor i de fem
største bykommunene, hovedsakelig nær Mjøsa. Pilene peker nedover, og trenden
har vært den samme siden 1960-tallet.
Alternativene
Enten kan vi utsette saken og se skoletilbudet forvitre med
linjer som aldri settes i gang, slik situasjonen er i dag og har vært i altfor
mange år både i Hedmark og Oppland, som nå er Innlandet.
Dagens modell gjør at alle utkantskolene over tid får litt
færre fag på grunn av færre søkere, litt færre linjer å velge mellom, og litt
flere ungdommer som søker til det vi påstår er storbyer rundt Mjøsa med 25-30
tusen innbyggere hver.
Da må 16-åringene kjempe om hybler som studentene på
universitetene i Innlandet allerede sliter med å få tak i.
Dette er den ene realiteten. Altså dagens situasjon, som vil
forverre seg fordi det er få fødsler og lite tilflytting. Det er dette
alternativet Senterpartiet kjemper for og fremstiller som fremtidsrettet.
Det er dette som blir resultatet hvis alle med fakler,
slagord og banner får vilja si.
Et annet alternativ er å gjøre mindre strukturendringer og
bevare noen flere skoler og skolesteder. Det vil i praksis bety at vi må ta nye
opprivende strukturgrep i hver periode framover, og alle vil ha
nedleggelsesspøkelset hengende over seg.
Det vil kreve tid, ressurser og mange følelser. Ønsker vi å
utsette elever, ansatte og lokalsamfunn for det?
Siden de fleste politikerne innså at dette ikke er en farbar
vei i lengden, bestilte vi en skolestruktursak fra fylkeskommunedirektøren
allerede i 2022.
Resultatet ble lagt fram tidligere denne måneden etter en
utvidet høringsprosess og stor involvering på veien. Det vi har fått i fanget,
er et stort og grundig sakskompleks. Et alternativ hadde vært å stemme for
innstillingen, men politikk handler om å ville!
Hva vi oppnår
Derfor har vi, sammen med Høyre og Ap, selvfølgelig etter å
ha invitert alle partier som ønsker å komme med konstruktive innspill, gått
sammen og tatt styring i saken. Med utgangspunkt i innstillingen har vi kommet
fram til 16 punkter som vi mener gir forutsigbarhet, og er den beste løsningen.
Dessverre innebærer dette å legge ned noen skoler og linjer.
Det innebærer også at noen elever som i dag slipper, må busse lenger eller
flytte. Vi mener det kan forsvares ut fra situasjonen jeg har beskrevet.
Det er lite overraskende at de fleste ønsker å bevare skolen
sin i høringssvarene, men det er også noen interessante fellestrekk. Folk
ønsker både stabilitet og nytenking, og det viktigste som går igjen i alle
innspillsrunder er gode og motiverte lærere.
Når det gjelder gode og motiverte lærere, tror vi det er
vanskelig å beholde dem om de hver vår må lure på om linjen skal legges ned til
høsten på grunn av for få søkere.
Dette er situasjonen for mange av de flinke ansatte vi har i
dag, og det mener vi er uholdbart. Likevel er det sannheten i dag, og jeg må gi
all ære til dem som har holdt ut.
Stabilitet
Stabilitet er et nøkkelord. Grepene vi tar vil føre til
langsiktighet, ikke bare for en skole som kan klare seg fint, men for hele
regionen. Elever kan bli trygge på at linja de søker seg til faktisk starter
opp.
En del elever har spesielle behov, og disse trenger ofte et
større team rundt seg. Ved å samle tjenestene kan vi gjøre mer for at alle
elever får lovpålagt, men også ekstra oppfølging utenom.
Når det gjelder innovasjon og nytenking, skal vi prøve ut
flere ting, og disse mener vi kan bidra til å styrke distriktene, særlig
områder som mister skolen. Gjennom nye utdanningsmodeller skal vi samarbeide
med næringslivet for å få flere inn i arbeidslivet og tilby en mer praktisk
opplæring etter ungdomsskolen.
Undervisningen er lagt opp til å foregå digitalt, både med
nærskole, men også gjennom samarbeid med skoler utenfor fylket. I dag er det
7200 elever som står utenfor studieløpet, og vi tror en praksistilnærming kan
gi flere muligheter til å ta fag- og svennebrev. I tillegg legges det opp til
tettere samarbeid med NAV, BUP og andre instanser.
Med våre forslag får vi bedre oversikt over elevene som
flytter på hybel, og vi bygger trygge hjem der dette trengs. Med
forutsigbarheten våre forslag gir, skal vi sørge for tettere oppfølging av
disse elevene gjennom dedikerte og ansvarlige voksenkontakter.
Det kan også være aktuelt å se på muligheter for felles
måltider, aktivitetstilbud og praktisk hjelp i hverdagen. Når skolene har et
større faglig miljø, sikrer vi at alle tilbud er til stede, som
helsesykepleiere og rådgivere.
Selv i Oslo, som vi fra vår del av landet ser på som en
liten potet i en stor åker, er det ikke helt uvanlig for elever å ha opp til to
timers reisevei hver dag. Ingen synes det er heldig at elever skal bruke dagene
i buss, men det skal mye til for å unngå at noen får lengre skolevei i et fylke
med vår størrelse.
Annonse
Bedre kollektivtransport = fordel for alle
Her må vi sikre at busstilbudet blir bedre og mest mulig
effektivt for elevene, og vi mener bedre kollektivtransport også vil være til
fordel for alle, uavhengig av om de er i videregående selv eller har ansvaret
for en elev. For de med aller lengst reisevei vil en hybelløsning være det
beste.
I vårt forslag øker vi borteboerstipendet og allerede sørger
vi for gratis buss for borteboerne. Vi vil alltid se på hvordan situasjonen for
alle som må flytte hjemmefra blir best mulig.
Jeg synes ikke dette er morsomt, og det er ikke en ønskelig
situasjon vi står i. Helst skulle jeg sett at problemet var det motsatte. At vi
hadde det travelt med å utvide skolene i utkantene, og at lærere og andre
ansatte stod i kø for å få seg jobb i landets minste kommuner. Slik er det
ikke, og lite tyder på at det vil skje med det første.
Flere, blant annet «Helsesista», har løftet debatten rundt
hva som skjer med den psykiske helsen til elevene med denne strukturendringen.
Noen beskylder oss også for brudd på FNs barnekonvensjon og Grunnloven om vi
vedtar saken.
Barns psykiske og fysiske helse (og uhelse) mener vi å ta på
alvor i fylket. Det jobbes mye med temaet, og særlig i videregående. Både
innenfor dette feltet, men også på de andre punktene er det reelle ulemper med
forslaget vi kommer med.
Vi må erkjenne at både situasjonen og utfallet er langt fra
perfekt. Samtidig mener vi fordelene med grepene vi tar vil veie opp for
ulempene, også når det gjelder å ivareta den enkeltes elev behov. Blant annet
vil et større fagmiljø sikre at elevene kan få tilstrekkelig oppfølging på
flere områder som gjelder ut over det rent faglige.
Når vi har landet skolestruktursaken 23. oktober, starter
det virkelige arbeidet. For når vi først får på plass disse rammene, kan vi
bruke tiden på å fylle dem med innhold.
Da starter debatter om pengene skal følge eleven eller
skolestedet, om det skal være fritt skolevalg, om hvordan vi kan få til en
skolehverdag som passer bedre inn i et arbeidsliv for 2050 enn 1960, og mye
annet spennende og hva som skal stå i den fireårige tilbudsvifta.
Jeg ser fram til å få denne saken unnagjort, så fylket kan
fokusere enda mer på innhold og kvalitet, framfor at hvert år og hver periode
skal handle om hvor det skal kuttes og skjæres ned.