– På privatgymnaset fikk jeg en aha-opplevelse i møte med de dyktige lærerne jeg hadde der. En slik lærer og rollemodell vil jeg selv bli, tenkte jeg.
Annonse
Da Daniel Sætran (27) skulle ta opp fag etter videregående gruet han seg spesielt til norskundervisning, fordi han synes det var «tørt og kjedelig».
Men læreren han hadde, gjorde faget interessant.
Dette inspirerte han til å søke lektorutdanning ved Universitetet i Tromsø (UiT). Nå, fire år senere, er han snart i mål.
– Jeg har diagnosen ADHD. Som fremtidig lærer vil jeg få
elever i samme situasjon til å forstå at det ikke trenger å være negativt, samt
jobbe aktivt for å fjerne fordommer og stigma, sier han.
Mange dropper ut
Søkertallene til lærerutdanningene har over tid hatt en dramatisk nedgang.
På Høgskulen i Volda står 56 prosent av de utlyste plassene tomme.
– Det er svært bekymringsfullt både for oss som institusjon, men også for hele landet som vil ha for lite pedagoger i fremtiden.
Det sier Silje Ims Lied, dekan i avdeling for humanistiske fag og lærerutdanning.
Hun forteller at de jobber med tematikken både lokalt, regionalt og nasjonalt.
– Vi jobber også inn mot politikerne for å få plass bedre lønn og arbeidsvilkår i barnehage og skole. I starten av november skal avdelingen ha et seminar og prøve å finne tiltak for å snu denne trenden, sier hun.
På Universitetet i Agder står 28 prosent av plassene tomme, og på OsloMet står 26 prosent tomme. (Se tabell under).
– Vi er bekymret for rekrutteringsutfordringene til lærerutdanningene, som oppleves i hele Norge, og også internasjonalt.
Det sier dekan ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Roger André Federici.
Ved Universitetet i Stavanger er per nå det 21 studenter på grunnskolelærerutdanningen for 1-7. trinn.
– Det dekker ikke en gang det som Sola kommune ansetter i året, sier kommunalsjef Ingunn Folgerø til Stavanger Aftenblad.
Hun er svært bekymret over situasjonen, og frykter kommunen kan møte en «fullstendig lærertørke».
Universitetet i Sørøst-Norge scorer best på oppslutning, med hele 92 prosent fylte plasser.
Annonse
For stort fokus på fag
Forklaring på de ulike fagene:
Disiplinfag: Tar utgangspunkt i de klassiske temaene i vitenskapen, som fysikk, kjemi, filosofi, biologi og mange flere.
Profesjonsfag: Tar utgangspunkt i bestemte yrker, eller profesjoner.
Kilde: Det Norske akademis ordbok
Daniel Sætran synes utdanningen har for mye fokus på det faglige og ikke det pedagogiske. Han tror det kan være en årsak til de lave søkertallene.
– Det nytter lite ha store kunnskaper om det faglige om du ikke kan
lære det bort på en forsvarlig måte, sier han.
Lektorutdanningen består av både profesjonsfag og disiplinfag. Av de totalt 300 studiepoengene utdanningen gir, er 240 fra disiplinfag.
– Vi jobber hele tiden for å gjøre utdanningen så profesjonsnær som mulig, slik at studentene føler seg i stant til å gjøre den jobben de kommer til, sier Siw Skrøvseth.
Hun er er leder for institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT.
Hun opplever at de fleste studenter ikke primært søker seg ikke til en utdanning,
men til et yrke.
– Hvis jobbene i
barnehage og skole ikke fremstår som attraktive, så kommer de heller ikke til å
søke seg disse utdanningene, sier hun.
Hun mener det er essensielt å kunne tilby gode arbeidsplasser.