Lærernes kjerneoppgave er å følge opp at elevene lærer det de trenger
Debatt: Vi er sterkt uenige i måten byrådet trekker fram tester og kartlegginger som et mål for å styrke Osloskolen.
Utdanningsbyråd i Oslo, Julie Remen
Midtgarden, sier i dag til Utdanningsnytt at hun lover en mer praktisk
Osloskole, men ikke færre tester.
Utdanningsforbundet Oslo er glade for å høre førstnevnte, men vi er sterkt uenige i måten byrådet trekker fram tester og kartlegginger som et mål for å styrke Osloskolen.
Osloskolen skal være en plass der elevene lærer fag, men også å mestre livet. En forutsetning for læring i fag er at elevene trives og er motiverte for å ta inn læringen. Flere tester og kartlegginger bidrar etter vår mening ikke til å øke hverken trivsel eller motivasjon. En mer praktisk skole handler ikke kun om å prioritere praktiske og estetiske fag, men også om å gjøre de mer teoretiske fagene mer praktiske. Vi deler byrådens bekymring for guttene, men vi er ikke enige i løsningene som blir foreslått.
I et klasserom skal det være aksept for at elevene tar til seg læring på ulike måter. Noen foretrekker å sitte alene med en skjerm, andre vil jobbe i grupper, og noen får mest utbytte av å ha undervisningen utendørs. I Osloskolen må det være rom for at alle elever skal få mulighet til å lære på måten som passer best for dem, individuelt og i klassen. For å realisere det trenger skolene gode rammer som sikrer at læreren har tid til å følge opp den enkelte elev, samt penger til å faktisk kunne prioritere det vi vet fungerer.
Osloskolen trenger mer utstyr, gode verktøy og flere læringsarenaer der elevene kan få brukt sin kreativitet og utforskertrang. Den største utgiften blir ikke snakket nok om: Vi når ikke målene om en mer praktisk undervisning og vi vil ikke klare å styrke de praktiske og estetiske fagene med 30 elever i klassen på én lærer. Vi må snakke om deling av klasser, og det koster penger. Vi ønsker å ta denne diskusjonen, spesielt i forbindelse med Oslobudsjettet.
Lærernes ansvar
Lærerne ute i skolene har et enormt ansvar. De kartlegger dersom det er behov det og det er få som har et større ønske om at elevene skal lykkes, enn det lærerne har. Vi tror ikke lærerne trenger flere standardiserte prøver, men en frihet til å kunne utøve profesjonelt skjønn og ta de beste faglige valgene i samråd med elevene. Men kartlegginger kan ikke ha et dobbelt formål.
Byråden skal selvsagt ha oversikt
over resultater og hvordan elevene ligger an, men vi er sikre på at vi sammen
klarer å finne gode løsninger som sikrer at lærerne har et handlingsrom,
samtidig som at politikerne får en oversikt.
Det er læreren som har det faglige ansvaret for elevene. Det er profesjonsfellesskapet på skolene som best vet hvordan vi skal følge opp barna og ungdommene. Lærerens hovedoppgave er «å følge med på at elevene faktisk lærer det de trenger for å klare seg i livet», og vi kan ikke annet enn å reagere kraftig på det som kan virke som en indikasjon på manglende tillitt til at lærerne følger dette opp i det daglige. Igjen, dette er vår kjerneoppgave.
Vi må prioritere skolen
Vi har ikke råd til å ikke prioritere skolen til barna våre. Vi som lærere står i en virkelighet som er givende, men også utfordrende. For oss lærere er det en selvfølge at vi skal følge opp elevene og hjelpe hver enkelt elev med å oppnå sitt fulle potensiale innenfor blant annet lesing og regning. Men dette skal foregå i en virkelighet der mangelen på kvalifiserte lærere er reell og mange skoler har utfordringer med elevenes læringsmiljø. Og på toppen av dette så er det detaljstyring av det meste som foregår i klasserommet, og ikke minst kutt i budsjettene. Dette går ikke opp.
Vi deler et mål om at Osloskolen skal være en plass der elevene lærer fag, en skole som er mer praktisk slik at den treffer flere, at vi har nok kvalifiserte lærere som har god kompetanse til å skape en praktisk skolehverdag som sikrer gode resultater i lesing og regning, men også en skole der hver enkelt elev opplever mestring og trives. Vi håper vi kan jobbe sammen for å oppnå dette målet.