Ill.foto: Joakim S. Enger
Kva har skjedd med dei praktiske og estetiske faga i grunnskulen?
Debatt: – Det må politisk vilje og pågangsmot til for å kunne byggja opp att dei praktiske og estestiske faga.
Dei
praktiske og estetiske faga har i dei siste tiåra hatt kummerlege vilkår i
grunnskulen. Det er lite att av kunst og handverk, musikk, dans, kroppsøving,
husstell/mat og helse og drama. I Mønsterplanen frå 1974 (M74) Mønsterplanen
frå 1987 (M87) og Læreplanverket for den 10-årige grunnskulen (L97) var dette
sentrale fag og emne. Då Kunnskapsløftet kom i 2006, blei desse faga meir eller
mindre borte. I det følgjande skal eg peika på nokre årsaker til dette.
Mål- og resultatstyring
På
1990-talet blei New Public Management innført som styringssystem også i skule
og høgre utdanning. Politikarane skal setja mål og vurdera resultat.
Dette
førte mellom anna til at dei faglege råda, til dømes Grunnskulerådet og Rådet
for vidaregåande opplæring, blei lagde ned. I desse råda hadde det vore med
personar frå ulike delar av landet som representerte ulike område innan skule-
og samfunnsliv. Råda hadde mellom anna til oppgåve å gi statsråden faglege råd om
utviklingstiltak i skulen, og innspel i saker som var oppe i tida. Dei var
sentrale når det galdt framlegg til læreplanar m.m. Råda la vekt på at skulen skulle ha eit breitt opplæringstilbod
der mellom anna at dei praktiske og estetiske faga skulle spela ei viktig rolle
i den faglege og personlege utviklinga for barn og unge.
Då desse råda blei
borte, blei det etter kvart få med erfaring frå praktisk arbeid i skulen som
hadde til oppgåve å gi faglege råd til statsråden. I staden overtok mange med
statsvitskapleg, juridisk eller økonomisk bakgrunn denne oppgåva.
Pisa-sjokket
Dei
første Pisa-resultata som kom i desember 2001, plasserte vårt land lågare på
rangstigen enn nokre andre land, til dømes Finland. For mange var ei slik
plassering eit sjokk. Pisa undersøkingane galdt kunnskap i norsk, matematikk og
naturkunnskap. Andre viktige sider ved målsetjinga for den norske skulen, til
dømes personlegdomsutvikling og praktisk dugleik blei ikkje vurderte.
Pisa-rangeringa førte til krav om at landet vårt måtte opp på rangstigen. Vi
fekk derfor Kunnskapsløftet i 2006 med krevjande læringsmål i dei teoretiske faga.
Dette galdt også for 6-åringane som kom inn i skulen i 1997. Dei fekk såleis
eit teoribasert opplegg i staden for eit leikbasert som var føresetnaden. Det
blei dessutan innført eit omfattande test- og vurderingssystem. Alt dette førte
til stress både for elevar og lærarar. Mange elevar opplevde skulen som
teoritung og kjedeleg der dei gjerne kom til kort i teoretiske fag. Dette kunne
i neste omgang føra til utagerande åtferd, mobbing m.m.
For
å styrkja Pisa-faga blei timetalet i desse faga auka på kostnad av dei
praktiske og estetiske faga. Auka timetal i eit fag fører ikkje utan vidare til
betre læringsresultat. Det viktigaste er elevane sin motivasjon og læringslyst
og kvaliteten på lærarens undervisning. Dei praktiske og estetiske faga kom etter kvart til å bli meir eller mindre
raderte ut. Dette førte igjen til at det blei mindre behov for lærarar som
kunne undervisa i faga og for utdanning av lærarar for grunnskulen der også desse
faga fall ut.
Denne
satsinga påverka ikkje plasseringa på Pisa-rangstigen noko særleg. I åra
framover blei Noreg liggjande på nokolunde same nivået, og den siste rangeringa
som kom i 2024, viste at dugleiken i både lesing og i matematikk var gått ned.
Skulesentralisering
I
dei siste tiåra er stadig fleire mindre skular blitt lagde ned og elevane
overførde til større sentrale skular. Skular med gode spesialrom for praktiske og
estetiske fag er blitt ståande tomme medan sentrale skular har fått mangel på undervisningsrom.
Ved mange skular er derfor spesialrom blitt ombygde til undervisning i
teoretiske fag. Ved somme grunnskular har dei greidd å ta vare på spesialromma
og gitt litt undervisning, ved andre utan spesialrom er det blitt gitt litt
undervisning i desse faga i vanlege klasserom. I det heile har dei praktiske og
estetiske fått kummerlege vilkår i dei siste tiåra.
Kan noko gjerast?
Dei
praktiske og estetiske faga er viktige for å få ein god skule som kan hjelpa
elevane til å bli «gagnlege og sjølvstendige menneske i heim og
samfunn» (formålsparagrafen i grunnskulelova frå 1969). Det må politisk vilje og
pågangsmot til for å kunne byggja opp att det som er avvikla for denne
faggruppa. Spørsmålet gjeld prioritering. Både staten og kommunane må visa
handlekraft og bruka nødvendige ressursar dersom dette skal skje. Med unntak av
synet på private skular har Ap i dei siste tiåra vore eit haleheng til Høgre sin
skulepolitikk. Det er derfor forfriskande at Ap igjen er kome på banen. Kunnskapsminister
Kari Nessa Nordtun har vist ambisjonar, idear og pågangsmot til å ta fatt på å
løysa utfordringar i skulen. Kanskje kan ho gjera noko også for dei praktiske
og estetiske faga?