Ill.foto: Mostphotos
En hverdag barna og lærerne fortjener
Debatt: Alle lærerstudenter burde ha spesialpedagogikk – en lærer kan ikke velge bort elever med ekstra utfordringer.
Læreryrket
møter stadig kritikk i mediene. Gjentatte overskrifter om vold i klasserom og
utslitte lærere får meg til å stille spørsmålet: Hvordan skal det gå med meg?
Jeg
har vært heldig med gode praksislærere og forelesere i løpet av mine snart fem
år på studiet. Spesielt heldig har jeg vært som har fått jobbet i ABUP
Kristiansand, som vikar i bergensskolen og på rus- og psykiatriboliger. Her har
jeg innsett hva vi virkelig trenger mer av på lærerstudiet: spesialpedagogikk.
Før
du sier «Dette er jo feil, det er en del av utdanningen!», så la meg forklare.
Jeg snakker om hvor vi legger fokuset i utdanningen, og kanskje spesielt i pedagogikkfaget.
I et praktisk og mellommenneskelig yrke som grunnskolelærer burde kunnskap om
mennesker og livsmestring vektlegges enda mer enn det gjøres nå i utdanningen. Læringsteorier
og modeller kan være nyttige, men pedagogikk burde være et mer praktisk fag.
Praktisk pedagogikk trengs
I
første klasse kjøpte jeg en stabel med pedagogikk- og elevkunnskapsbøker
proppet med teorier og modeller, i tillegg til alle fagartiklene. Etter noen
års erfaring som vikar har jeg funnet ut at en del teorier ble igjen i boken.
Dere fulltidslærere kjenner dere kanskje igjen?
Vi
kan nærme oss hverdagen i større grad; det er tross alt en profesjonsutdanning.
Samtidig ønsker vi å øke kvaliteten på den. Da mener jeg vi bør kutte noe teori
og pensumlitteratur og erstatte det med temaer innen spesialpedagogikk.
Alle
som jobber med barn, burde vite at handlinger kan være uttrykk for en dypere
følelse. Jeg har selv hørt fra erfarne lærere at «elever med utfordringer møter
du uansett!». Jeg har også møtt flere selv. For å best mulig møte elever som
sliter, trenger vi nok verktøy i kassen, alle sammen! Derfor mener jeg at alle
lærerstudenter burde ha spesialpedagogikk – en lærer kan ikke velge bort en
elev med ekstra utfordringer. Et alternativ kan være at faget får en større plass
i pedagogikkemnet. Personlig vil jeg heller lære mer om psykiske utfordringer
og praktiske tilnærminger til et barn som lever i omsorgssvikt, fremfor enda en
læringsteori.
Kompetanse gir rettferdighet
Hvor
urettferdig er det ikke for barnet å ha en lærer som ikke vet hvordan han/hun
skal møte eleven? Og hvor urettferdig er det ikke for læreren å ikke få de
nødvendige kunnskapene for å møte eleven sin?
Jeg
snakker ikke om å «sy puter under armene» på elevene, for det er en
bjørnetjeneste. Men vi lærer mye i motgang, og derfor må vi lære hvordan vi kan
hjelpe alle i motbakkene. Jeg har vært heldig og lært en del ekstra om psykiske
lidelser gjennom jobber i rus og psykiatri. Det er naturligvis ikke samme
situasjoner som i skolen, men ekstremt relevant. En fellesnevner for mange som sliter
med psykiske utfordringer og har endt opp med å begå alvorlige lovbrudd eller har
store rusproblemer, er at de en gang gikk på skolen, eller går der nå. Disse
barna fortjener å bli møtt med nok kompetanse – og lærerne fortjener å ha nok
verktøy i verktøykassa.
Da
jeg søkte lærerstudiet, var tanken at jeg ville være en trygg voksen for de som
måtte trenge det mest. Uten erfaringene utenfor lærerutdanningen er jeg redd
jeg ville manglet relevant kunnskap og ferdigheter for å møte elevene med de
største utfordringene. Man lærer mens man gjør, men å være forberedt hjelper
alltid.
Jeg
sier ikke dette er det største problemet i lærerutdanningen i dag, eller at det
vil fikse alle problemer i skolen. Det må også poengteres at vi lærer utrolig
mye nyttig i løpet av utdanningen, og at det har vært blant de beste årene i
livet mitt.
Lærer
vi derimot mer om hvordan en skal møte enda flere barn og praktiske sitasjoner,
ser vi kanskje færre dystre overskrifter, høyere søkertall til lærerutdanningen
og en bedre hverdag i skolen. Vi er nødt til å gjøre noe nytt – og gi barna og
lærerne det de fortjener!