
– Vi kan ikke si oss fornøyd før alle barna har det trygt og godt i barnehagen
De fleste barn har det godt i barnehagen, men ikke alle. Nå har Utdanningsdirektoratet kommet med nye råd til de som er bekymret for et barn.
De aller fleste foreldre svarer at barnet deres trives i barnehagen.
– Det er gledelig og takket være den gode jobben personalet gjør hver dag. Samtidig vet vi at det er barn som ikke har det trygt og godt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding. Foreldreundersøkelsen viser at 97 prosent av foreldrene mener barnet trives godt i barnehagen, mens 3 prosent mener de ikke gjør det. Rosenkvist mener man ikke kan være fornøyd før alle trives.
– Det er godt å se positive tilbakemeldinger som bekrefter alt det gode arbeidet vi vet skjer i barnehagene i hele landet. Samtidig kan vi ikke si oss fornøyd før alle barna har det trygt og godt i barnehagen. Personalet skal følge med på hvordan barna har det, og har plikt til å handle raskt og riktig når det er mistanke om at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, sier Rosenkvist.
Snakk med barnet
Utdanningsdirektoratet har laget en temaside med råd til ansatte i barnehagene. Det viktigste er å være oppmerksom på at det finnes barn som ikke har det trygt og godt, også blant de yngste.
– Det kan være vanskelig å fange opp at de yngste barna blir utestengt, plaget eller på andre måter ikke har det trygt og godt. Det er derfor viktig at barnehagen har gode rutiner for hvordan de skal jobbe med dette, slik at alle vet hva de skal gjøre når slike situasjoner oppstår, sier Rosenkvist.
Her er noen av rådene:
- Snakk med barnet straks du er bekymret
- Involver hjemmet og inviter til samtale raskt
- Begynn på en tiltaksplan
- Undersøk saken raskt og på flere måter
- Analyser informasjonen sammen
- Sett i gang tiltak basert på informasjonen dere har
- Følg opp barnet og barnehagemiljøet over tid