Ill.foto: Mostphotos
Fleksibel skolestart er en dårlig ide
Debatt: – Hvem skal avgjøre hvilke barn skolen ikke passer for?
Fleksibel
skolestart er ifølge ordfører Kjetil Kivle (H) å «sette barnas behov settes foran
systemets krav» (NRK Ytring, 10. februar). Det er minst tre grunner til at
dette er en dårlig idé.
- Den
første er premisset om at «systemet» – altså skolen – er en uforanderlig
mastodont der ikke alle passer inn. Hvis skolen ikke er tilpasset alle barn, er
det skolen som må forandres, ikke barna. Forslaget rokker ved sentrale
prinsipper om skolens ansvar for å tilpasse seg elevene. Om leken får en
sentral plass og læringen tilpasses de barna som faktisk finnes, vil skolen være
i stand til å ta imot alle barn. I en slik skole vil ingen være for «umodne».
- Den
andre er at fleksibel skolestart vil legge et uheldig press på barnehagene for
at flest mulig av barna blir såkalt skoleklare. Vi risikerer at barnehagen
tilpasser seg skolens undervisningstradisjon, og at barna bare får mindre tid
til å leke og til å utforske alt de er interessert i. Det vil være uheldig for
alle barn, ikke bare for de som ikke er klare til skolestart.
- Den
tredje er at dersom vi gir slipp på det grunnleggende prinsippet om at skolen
skal være for alle, stiller det oss overfor noen spørsmål det er umulig å finne
gode svar på: Hvilke av barna er klare for skolen? Hvordan skal det vurderes,
og hvem skal avgjøre hvilke barn skolen ikke passer for?
Forslaget om fleksibel
skolestart er i utakt med det positive som skjer i flere norske kommuner: I
Kristiansand starter elevene hver skoledag med frilek.
I Trondheim skal lek og fysisk aktivitet erstatte
en del av den stillesittende og lærerstyrte undervisningen. På fire skoler i
Tønsberg er halve
tida i første klasse satt av til lek.
På bakgrunn av evalueringen av seksårsreformen og konkrete erfaringer med
beslutningen om at seksåringene startet i første klasse var feilslått, må flere
slike forsøk ønskes velkommen.