Forsker på lærernes arbeidstidsavtale

Forskere fra AFI skal finne ut hvordan avtalen praktiseres og hva den egentlig betyr for lærernes arbeidshverdag. 

Publisert Sist oppdatert

Arbeidstidsavtalen (SFS2213) for lærere skal legge til rette for at undervisningspersonalet kan utføre sine arbeidsoppgaver på best mulig måte. 

Men fører avtalen til at lærerne får bedre tid til å forberede og gjennomføre undervisning? Får kontaktlærerne bedre tid til å følge opp elevene? Bidrar avtalen til å øke lærernes trivsel?  

Dette er spørsmål forskere ved Arbeidsforskningsinstituttet ved Oslo Met (AFI) stiller i et forskningsprosjekt som pågår i disse dager. 

Forskerne undersøker rett og slett hvordan arbeidstidsavtalen gjennomføres i praksis på skolene, og hvor mange skoler som har andre løsninger.

Ifølge Utdanningsforbundet er undersøkelsene allerede i gang. Studien består av en nasjonal spørreundersøkelse blant tillitsvalgte og skoleledere i grunnskoler og videregående skoler. I tillegg skal forskerne gjennomføre kvalitative studier av åtte skoler.

Resultatene vil danne et kunnskapsgrunnlag før reforhandlingene av avtalen til høsten. 

Fellesprosjektet strandet

Da partene møttes til forhandlinger i 2021/2022 ble de enige om at de ønsket et slikt felles kunnskapsgrunnlag. 

– KS mener at eventuelle nye og større endringer i arbeidstidsavtalen bør bygge på kunnskap om hvordan dagens avtale fungerer og praktiseres. Derfor har vi i årets forhandlinger vært innstilt på å avvente ytterligere endringer fram til den felles utredningen er gjennomført, sa forhandlingsdirektør i KS, Hege Mygland. 

Men så viste det seg at partene var uenige om innretningen på prosjektet og dermed strandet planene. 

I etterkant bestemte Utdanningsforbundet seg for å inngå en egen avtale om et forskningsprosjekt - som altså nå er i gang. 

Forlenget avtalen

Da partene møttes til forhandlinger sist, på tampen av 2023, fikk ikke Utdanningsforbundet gjennomslag for sine krav. De ønsket blant annet å begrense lærernes arbeidsoppgaver ved å endre avtaleteksten og redusere årsrammen for lærere i videregående med 28 elever eller flere i klassen. 

Den gangen endte forhandlingene med at avtalen ble forlenget. 

Den varer til utgangen av 2025. 

Powered by Labrador CMS