UDF-leder Geir Røsvoll og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun med fire nyutdannede lærere; Katinka, Sofie, Stine og Natasa

På Kjeller skole får nye lærere tett oppfølging av veileder over to år

Fire ferske lærere delte sine erfaringer med statsråd Kari Nessa Nordtun og UDF-leder Geir Røsvoll. Lillestrøm kommune har 64 veiledere og 160 nyutdannede.

Publisert Sist oppdatert

Rektor Øyvind Rundtom på Kjeller skole, samt ferske lærere og tre veiledere, tok imot kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) og leder av Utdanningsforbundet Geir Røsvoll. Målet med besøket var å lytte til hvordan Lillestrøm kommune har organisert veiledningen av nyutdannede. 

– I Lillestrøm kommune har vi satt veiledning av nyutdannede lærere og barnehagelærere i system. Målet er at hver enkelt skal få en erfaren kollega som veileder på sin arbeidsplass og ukentlig veiledning gjennom to år, forteller lærer og veileder Tone Lintorp.

På spørsmål fra Utdanningsnytt om hvor lenge ordningen har eksistert, sier hun:

– Ordningen ble opprettet i Skedsmo kommune for rundt 10 år siden. Senere har den vokst og nå er alle skoler og barnehager i Lillestrøm kommune omfattet, sier hun.

Fakta om veiledningen

Målet med veiledningen er å bidra til en god overgang fra utdanning til yrke, utvikle en yrkesidentitet og bidra til å øke tryggheten i lærerrollen. Veiledningsordningen i Lillestrøm kommune er utarbeidet i tråd med nasjonale prinsipper for veiledning. (KD 09/2018). Dette innebærer en gjensidig forpliktelse til veiledning de to første årene etter utdanning.

På egen arbeidsplass:

  • Som nyutdannet får du en veileder som er en erfaren kollega som fortrinnsvis har veilederutdanning.
  • Du får individuell veiledning og/eller gruppeveiledning av din veileder. Tema og innhold avtales ut ifra dine behov.
  • Jevnlige veiledningsmøter.

På kommunalt nivå:

  • Du møter andre nyutdannede lærere i kommunen flere ganger gjennom året. Erfaringsdeling er en viktig del av nettverkene.
  • Veilederen din deltar i nettverk sammen med andre veiledere. Nettverket møtes flere ganger gjennom året. Her jobbes det med ulike veiledningsmetoder og aktuelle temaer for veilederne.

Ressursbruk for nyutdannede

  • År 1: Får minimum 60 minutter redusert per uke til veiledning.
  • År 2: Får minimum 30 minutter redusert per uke til veiledning.

Lintorp er en av fem veiledere som utgjør «Ressursteam for veiledning av nyutdannede» i Lillestrøm kommune. Hun deler sin fulle stilling i to. Halvparten av tiden er hun lærer på Kjeller skole, den andre halvparten brukes i ressursteamet i kommunen.  

– Aller helst vil vi at veilederne skal ha veilederutdanning, sier hun. 

Klarer å rekruttere og beholde

Kollega i ressursteamet i Lillestrøm kommune, Tuva Støvland Holst, forteller at veilederutdanning kan gjennomføres for eksempel på Universitetet i Oslo og gir 30 studiepoeng.

– En stor andel av våre veiledere har gjennomført veilederutdanningen, sier Holst.

Lintorp forteller at veiledningsordningen bidrar til å gi kommunen tilgang på nyutdannede.

– Veldig mange studenter sier de ønsker seg jobb i Lillestrøm kommune fordi de vet de blir godt ivaretatt som nyutdannede her. I tillegg har vi klart å beholde rundt 90 prosent av de nyutdannede i Lillestrøm kommune i etterkant, forklarer hun.

Hun legger til at ressurteamet arrangerer samling for veilederne hvert kvartal. I tillegg arrangeres egen fagdag for veilederne en gang i året. Ressursteamet har også etablert et nettverk for nyutdannede og et nettverk for veilederne der målet er å bli kjent og inkludert i et faglig fellesskap.

Har satt av en time i uka

Rektor åpner døra til biblioteket og samler aller gjestene til kaffe og kringle. 

Ida Hegna Skreppen, lærer og veileder ved Kjeller skole, er leder for veiledningsordningen på skolen. Hun forteller at hun dette skoleåret har ansvar for 14 nyutdannede.

Rektor Øyvind Rundtom og statsråd Kari Nessa Nordtun

– Hovedmålet med ordningen er å få lærere til å stå i yrket, sier Skreppen, og får følge av rektor:

– De nyutdannede lærerne som kommer til oss har brukt fem år på universitetet for å oppnå drømmen om å bli lærere. Da er det vår jobb å ivareta dem og bidra til at de blir trygge i lærerrollen slik at de står i yrket, sier han og legger til: 

– Veiledningen er timeplanfestet med en time i uka. Setter vi ikke av tid på denne måten, vil dette arbeidet lett drukne i andre oppgaver. 

Også Høyre-ordfører i Lillestrøm kommune Kjartan Berland er kommet for å høre om veiledningsordningen. Det samme har Guro Lyngstad Myklestul, avdelingsleder ved Bjertnes videregående skole, lokalpolitiker for Høyre i Lillestrøm og leder av Hovedutvalget for oppvekst i kommunen. Myklestul kunne tenkt seg en tilsvarende veiledningsordning for nyutdannede lærere i videregående skole. 

– På spørsmål fra ordfører Berland til rektor om tidsbruken, forklarer Rundtom at de nyutdannede har krav på at 6 prosent av årsverket er avsatt til veiledning.

– Men hvis du spør en rektor om han ønsker mer ressurser, så er svaret alltid ja. Vi prioriterer denne ordningen, for med knapphet på lærere, må vi sørge for at flere blir i yrket. Et viktig virkemiddel kan være å sikre at det innføres en slik  veiledningsordning nasjonalt, foreslår Rundtom.

Vil motvirker praksissjokket

De tillitsvalgte er samtidig bekymret for at tiden avsatt er tid lærerne trenger til for- og etterarbeid. Et annet viktig formål med veiledningsordningen er å motvirke praksissjokket.

Det er Alexander Fjellestad opptatt av. Han har også benket seg på biblioteket. Fjellestad har permisjon fra lærerjobben på Kjeller skole og er nå hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet i Lilllestrøm kommune. 

Fjellestad er bekymret for rekrutteringen til læreryrket, og for at for mange nyutdannede slutter i yrket i løpet av få år.  Han får full støtte fra Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll som mener god oppfølging av nyutdannede vil kunne bidra til at flere blir værende i yrket over tid.

Samtidig understreker begge at gode rammevilkår og ressurser er avgjørende for å for å lykkes.

De nyutdannede lærerne Katinka, Sofie, Stine og Natasa og veileder Tone

– For nyutdannede er det viktig å ha en erfaren kollega å gå til når tøffe situasjoner oppstår. Og de situasjonene kommer. Det skjer alltid, sier Røsvoll, som viser til egen lærererfaring.

De nyutdannede lærerne Katinka, Sofie, Stine og Natasa, er enige. De forteller om nytten av å kunne drøfte profesjonsfaglige spørsmål både med veileder og med hverandre.

Det er fint å ha en fastsatt time, og et fast rom å møtes på, hver uke, sier de. Her tar de opp både hvordan det er å jobbe med elever i klasserommet og kontakten med foreldre. Det krevende med å være en fersk kontaktlærer har også vært tema. 

Første året er det avsatt en time ukentlig til veiledning. Andre året, som de fire er inne i nå, er det en halvtime. 

Bør lovfeste veiledning

Utdanningsnytt spør Geir Røsvoll om han mener alle kommuner bør ha en lignende ordning som Lillestrøm kommune og Kjeller skole har. Hans klare svar er ja. I likhet med Lærerstudentene vil Utdanningsforbundet ha en nasjonal ordning for veiledning av nyutdannede. 

Minister Kari Nessa Nordtun, ordfører Kjartan Berland (H) og UDF-leder Geir Røsvoll

– Vi mener veiledningsordningen bør forankres i lovverket og forskriftsfestes. For i dag er det for store forskjeller fra kommune til kommune i hva slags oppfølging nyutdannede får. Selv om kommunene har fått klare føringer fra Utdanningsdirektoratet, har vi rapporter om at én av tre ikke får veiledning i det hele tatt. Det betyr at for mange ferske lærere er overlatt til seg selv. Sånn skal vi ikke ha det, verken i skolene eller i barnehagene, seier Røsvoll.

Av og til stilles spørsmålet: Hva er det med læreryrket som gjør at nyutdannede lærere trenger veiledning? Holder det ikke med femårig mastergradsutdanning? Røsvoll er helt uenig:

–  Læreryrket er så komplekst og krevende at nyutdannede trenger profesjonsfaglig oppfølging. Og så spesielt er dette ikke. Næringslivet bruker masse ressurser på lære opp nytilsatte. Av og til er det behov for debrief, for å snakke med noen om vanskelige situasjoner. For tøffe ting skjer, sier han.

På regjeringens prioriteringsliste

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, UDF-leder Geir Røsvoll og resten av gjestene får også bli med inn til klasse 4D og kontaktlærer Petter.

– Vi har hatt veldig mange lærere, forteller en av elevene.

–  Så nå er det godt at dere har fått Petter, forsøker Nordtun seg på. Hun får et unisont ja fra klassen.

Rektor, minister, ordfører og UDF-leder på besøk hos klasse 4D og kontaktlærer Petter

En av elevene ber om å få stille et spørsmål til ordføreren. Han lurer på hvorfor noen elever må bytte klasse og skilles fra vennene sine. Ordføreren forklarer at Kjeller skole er full og at en ny skole er under bygging. Samtidig lover han at flytting av elever og lærere skal skje så hensynsfullt som mulig. Eleven er fornøyd med at ordføreren ber ham klage dersom han mener at det ikke skjer. 

Elevene i 4D fikk stille spørsmål

En av elevene vil vite hvorfor klassen har fått så mange voksne på besøk. Nordtun forteller litt om bakgrunnen for besøket og så forteller hun at hun har fått et godt inntrykk av klassemiljøet.

På vei ut sier Nordtun til Utdanningsnytt at hun synes det har vært spennende å høre om Lillestrøm kommunes ordning med å veilede nyutdannede og hun legger til at dette er et satsingsområde for hennes regjering. 

– Vi mer enn dobler nå den økonomiske innsatsen til veiledning av nyutdannede, med 75 millioner til 145 millioner kroner i statsbudsjettet for 2025. Ordningen administreres av Utdanningsdirektoratet og kommunene kan søke om midler, sier hun.

På spørsmål om hun støtter kravet fra Lærerstudentene og Utdanningsforbundet om en lovfestet ordning for veiledning av nyutdannede, sier Nordtun at hun ikke tidligere har hørt om det ønsket.

Samtidig er hun klar på at regjeringen mener veiledningsordningen er et viktig tiltak for å rekruttere og beholde lærere.

Nye trenger å bli tatt vare på

De ferske lærerne er opptatt av at veiledningen gir dem trygghet i lærerrollen:

– For oss er det godt å ha en time i uka der vi ikke bare skal rett tilbake til klassen. Vi setter også pris på å være i nettverk der vi kan spørre om råd og samtidig kjenne på at vi ikke står alene. 

Tuva Støvland Holst og Ida Hegna Skreppen med rektor Øyvind Rundtom

Veileder Tone Lintorp sier det sånn: 

– Veiedningsordningen handler om at du som nyutdannet lærer skal bli godt tatt vare på både faglig og sosialt. Derfor organiserer vi blant annet sosiale treff med alle nyutdannede to ganger i året. 

Veileder Tuva Støvland Holst legger vekt på hvor krevende læreryrket er blitt: 

–  Noe av det viktige vi gjør er å avsette tid til at nyutdannede kan sette seg ned og tenke; hvordan har jeg det? Hvordan går det med meg? Det må være tid til å spørre om ting du lurer på. Tid til å ta den debriefen, uten at det gir skyldfølelse for ikke å strekke til, sier hun. 

Rektor Rundtom forteller at et nytt skoleår på Kjeller alltid begynner med én dags samling for nyutdannede lærere.

Rettelse: I den første versjonen av saken sto det at regjeringen økte den økonomiske innsatsen til veiledning av nyutdannede til 150 millioner. Det korrekte er at de øker med 75 millioner til 145 millioner kroner. Endret 17.02 klokka 12.55. 

Powered by Labrador CMS