Drastisk økning av vgs-elever med spesialundervisning i Danmark

Nesten 40 000 elever i Danmarks videregående opplæring får spesialpedagogisk støtte. Selv om det nytter, legger det også press på skolene.

Publisert Sist oppdatert

Nye tall fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) viser at på fire år har antallet elever i videregående opplæring som mottar såkalt spesialpedagogisk støtte økt med 48 prosent. Det melder Danmarks Radios nettsted 28. januar.

I 2023 mottok rundt 40 000 elever ekstra hjelp i utdanningene. Det vil si én av ni i landets ‘videregående uddannelse/gymnasier’ (mest teoretisk innhold) og én av seks i ‘erhvervsuddannelser’ (teknisk/praktisk innhold). Som regel er støtten elevhjelp med oppgave-oversikt og -prioritering fra en lærer / ekstern mentor.

At økningen særlig ses blant unge med diagnoser, merkes tydelig i de danske gymnasiene, sier Maja Bødtcher-Hansen, leder for Danske Gymnasier og rektor ved Frederiksberg Gymnasium: 

– Det er grenser for hvor mange individuelle hensyn vi kan ta i en klasse, sier hun.

Reduserer frafall

En studie fra 2021 fra Dansk Evalueringsinstitut (EVA) konkluderte med at «støtten bidrar til å heve elevens faglige nivå og reduserer frafall». 

Nicolai Kristens understreker de store konsekvensene for både elevene og samfunnet hvis elevene ikke fullfører utdanningen. Han er økonom og professor ved forsknings- og analysesenteret for velferd, VIVE: 

– Selvfølgelig er det en grense, men den er veldig høy siden dette handler om et livsperspektiv.

– Underfinansiert

– Dette er underfinansiert, sier Allan Kortnum som også merker det økende antallet elever som trenger hjelp. 

Han leder lederforeningen i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier. Der er også utdanning som gir høyere handelseksamen og høyere teknisk eksamen med.

Skolene taper imidlertid allerede penger fordi så mange unge trenger ekstra hjelp. 

– Når vi kan gi den hjelpen som ungdommene trenger, fungerer det svært bra. Men finansieringen må være der, ellers kan det ikke gjøres, sier han. 

Elever kan hjelpe hverandre

Bødtcher-Hansen mener utviklingen må løses annerledes. For eksempel kan elever med samme diagnose hjelpe hverandre i grupper. 

– Mange av dem har samme utfordringer. Vel ute av videregående, møter de en verden som ikke nødvendigvis tar hensyn til alt dette. Vi må lære elevene det også.

Powered by Labrador CMS