Illustrasjonsfoto: Mostphotos
Drastisk økning av vgs-elever med spesialundervisning i Danmark
Nesten 40 000 elever i Danmarks videregående opplæring får spesialpedagogisk støtte. Selv om det nytter, legger det også press på skolene.
Nye tall fra Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (STUK) viser at på fire år har antallet elever i
videregående opplæring som mottar såkalt spesialpedagogisk støtte økt med 48
prosent. Det melder Danmarks Radios nettsted 28. januar.
I 2023 mottok rundt 40 000 elever
ekstra hjelp i utdanningene. Det vil si én av ni i landets ‘videregående
uddannelse/gymnasier’ (mest teoretisk innhold) og én av seks i ‘erhvervsuddannelser’
(teknisk/praktisk innhold). Som regel er støtten elevhjelp med oppgave-oversikt
og -prioritering fra en lærer / ekstern mentor.
At økningen særlig ses blant unge
med diagnoser, merkes tydelig i de danske gymnasiene, sier Maja Bødtcher-Hansen,
leder for Danske Gymnasier og rektor ved Frederiksberg Gymnasium:
– Det er
grenser for hvor mange individuelle hensyn vi kan ta i en klasse, sier hun.
Reduserer frafall
En studie fra 2021 fra Dansk
Evalueringsinstitut (EVA) konkluderte med at «støtten bidrar til å heve elevens
faglige nivå og reduserer frafall».
Nicolai Kristens understreker de store konsekvensene for både elevene og
samfunnet hvis elevene ikke fullfører utdanningen. Han er økonom og professor
ved forsknings- og analysesenteret for velferd, VIVE:
– Selvfølgelig er det en
grense, men den er veldig høy siden dette handler om et livsperspektiv.
– Underfinansiert
– Dette er underfinansiert, sier Allan
Kortnum som også merker det økende antallet elever som trenger hjelp.
Han leder
lederforeningen i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier. Der er også utdanning som
gir høyere handelseksamen og høyere teknisk eksamen med.
Skolene taper imidlertid allerede
penger fordi så mange unge trenger ekstra hjelp.
– Når vi kan gi den hjelpen som ungdommene trenger, fungerer det svært bra. Men
finansieringen må være der, ellers kan det ikke gjøres, sier han.
Elever kan hjelpe hverandre
Bødtcher-Hansen mener utviklingen
må løses annerledes. For eksempel kan elever med samme diagnose hjelpe
hverandre i grupper.
– Mange av dem har samme utfordringer. Vel ute av videregående, møter de en
verden som ikke nødvendigvis tar hensyn til alt dette. Vi må lære elevene det også.