Stortingsrepresentantene Marit Knutsdatter Strand og Kjerstin Wøyen Funderud.Marianne Ruud
Senterpartiet vil ha flere veier inn i læreryrket
Senterpartiet foreslår at en mulig vei inn i læreryrket kan være å først fullføre en bachelorgrad, så praktisere i yrket i en periode og deretter ta mastergrad.
I Senterpartiets kontorfløy på Stortinget gjennomgås de
siste saksdokumentene for å være forberedt til åpningen av landsmøtet i Haugesund i dag, fredag 28. mars.
Annonse
Det kommer nok til å bli debatt om flere av punktene i
programmet som omhandler barnehage, skole og høyere utdanning, tror
stortingsrepresentant og mangeårig utdanningspolitisk talsperson for
Senterpartiet, Marit Knutsdatter Strand.
Marit Knutsdatter Strand og Kjerstin Wøyen FunderudMarianne Ruud
Utdanningsnytt treffer henne sammen med hennes ferske
kollega i Utdannings– og forskningskomiteen, Kjerstin Wøyen Funderud. Snart tar
Funderud over som utdanningspolitisk talsperson.
– Jeg har takket nei til fire nye år, røper Strand om
grunnen til skiftet.
Til sommeren blir hun mamma for tredje gang. Nå skal hun
gjøre noe annet enn å være heltidspolitiker. Kanskje får noen skoleelever glede
av hennes kompetanse. For realfagslæreren kom inn på Stortinget samme år som
hun fullførte mastergradsutdanningen sin på Norges miljø– og biovitenskaplige
universitet (NMBU) i Ås i 2017.
– Tiltak for å rekruttere flere studenter til
lærerutdanningene og skaffe flere kvalifiserte lærere på skolene er noe jeg har
jobbet med i mange år. Derfor er jeg glad for at flere veier inn i læreryrket
skal prøves ut, sier Strand.
I helgen skal det voteres over følgende forslag fra de to Senterparti-representantene:
«Det skal være flere utdanningsløp i lærerutdanningene som sikrer lærernes faglige bredde. Ved å bygge på en bachelorgrad og deretter velge faglig bredde eller mastergrad, vil en kunne gjøre lærerutdanningene attraktive for flere og øke mulighetene for kvalifiserte lærere også på små skoler.»
Forsøk med profesjonsmaster
Fra programforslaget:
Lærerutdanningene må styrkes, og gjøres mer praksisnære.
Senterpartiet vil fortsette arbeidet med å gjøre lærerutdanningen mer åpen, fleksibel og gi flere muligheter til å ta en lærerutdanning.
Vi vil gjøre det mer attraktivt å være lærer som kan undervise i mer enn to fag.
Det skal være høy kvalitet på grunnskolelærerutdanningen, alle lærere bør få rett til etter- og videreutdanning, særlig innenfor spesialpedagogikk.
Våren 2024 ble profesjonsmeldingen lagt fram i stortinget. Der åpnet regjeringen for to forsøksordninger. Den ene er en integrert master i praktisk–pedagogisk utdanning (PPU), som gir dem med bachelorgrad mulighet til å bli lærere gjennom å ta en mastergrad på to år. Modellen skal testes ut på Universitetet i Oslo.
Også på NMBU, der Strand gikk, tilbys en alternativ vei til læreryrket. NMBU kaller det profesjonsmaster med praktisk–pedagogisk utdanning (PPU). Studiet gir søkere med bachelorgrad i realfag eller utdanning i naturbruk muligheten til å bli lærer.
Men Strand og Funderud mener det trengs flere grep. Derfor har hun og
Funderud fremmet et forslag som programkomiteen i Senterpartiet nå anbefaler.
Men veien dit var ikke så enkel.
– Forslaget sto i det første programutkastet. Så ble det tatt
ut og da foreslo vi det på nytt. I siste utkast til program er vårt forslag om
først bachelorgrad, så en praksisperiode og deretter mastergrad, anbefalt
vedtatt, sier Strand.
Hun sier de har en frykt for at det kommer til å bli stor
mangel på kvalifiserte lærere framover.
For mange ukvalifiserte
– Fortsatt er det for mange ukvalifiserte som underviser i skolen.
Særlig er det vanskelig å rekruttere nok lærere til små skoler. Det å gjøre det
mulig å drive skoler med kvalifiserte lærere også i distriktene er viktig for
Senterpartiet, sier Strand.
Hun mener dessuten at det kan være flere fordeler å ha
praktisert i læreryrket før man bestemmer seg for hva som skal være tema for
mastergraden.
– Etter å ha praktisert i læreryrket en periode vet du
kanskje bedre hva du ønsker å fordype deg i. Kanskje vet du også mer om hva
slags kompetanse som etterspørres på din skole, sier Strand.
– Dere er ikke redd for at lærerstudentene gir seg på
bachelor og ikke tar mastergrad?
– Sånn jeg kjenner lærere, så er de veldig interessert i å utdanne
seg videre og skaffe seg mer kompetanse. Men det må legges til rette. Vår oppgave
som politikere er å sørge for at det finnes videreutdanningsmuligheter, sier Strand
og legger til:
– Vi er ikke motstandere av mastergradsutdanning for lærere.
Vi vil bare ha flere veier inn i læreryrket.
Funderud er enig. Begge viser til at sykepleierne har
treårig utdanning med mulighet for spesialisering. Det finnes også flere
treårige profesjonsutdanninger, som har tilsvarende muligheter til
videreutdanning etter noen år påpeker de.
Annonse
Positive til ny utdanning på Nesna
I tillegg skal Nord universitet prøve ut en samlingsbasert
utdanning for dem som ønsker å bli lærere for hele grunnskoleløpet fra 1. til
10. klasse. Studiested Nesna skal teste ut modellen fra høsten 2025.
Utdanningen er ment å gi kompetanse i opptil fem fag, og studentene
skal kunne undervise på alle trinn i grunnskolen, i motsetning til dagens
todelte utdanning med 1. til 7. trinn og 5. til 10. trinn.
– Jeg tror at denne ordningen vil kunne gjøre det enklere
for kommunene å få tak i nok kvalifiserte lærere også til mindre skoler. Derfor
kommer jeg til å følge nøye med på om den ordningen kan være et godt
alternativ.