Ill.foto: Mostphotos
Vær mer Pippi!
Debatt: – La oss bruke Pippis tanker om å utgjøre en forskjell for andre til å løfte fram fellesskapsverdiene i klasserommet.
I 2025 blir Pippi Langstrømpe 80 år gammel. Pippi Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump kjenner vi alle som verdens sterkeste, snilleste, fantasifulle og morsomste jente. Heltinnen, basert på Astrid Lindgrens bøker, bor i Villa Villekulla sammen med hesten sin og apen Herr Nilsson. Sammen med vennene i nabohuset, Tommy og Annika, finner elleveåringen på mye sprell. Hun spiser krumelurpiller for å ikke bli voksen og har en veske full av gullpenger.
Ikke vær engstelig! Jeg klarer meg alltid! Pippi
Langstrømpe (1945)
Den
første boka om Pippi kom ut i 1945, og det kan hevdes at denne klassikeren var
langt forut for sin tid. Pippi snur nemlig hele byen på hodet når hun ankommer sitt
fargerike hus. Når folk oppdager at Pippi bor alene, blir politimennene Kling
og Klang og Fru Prysselius sendt til Villa Villekulla for å bringe henne til et
barnehjem. Det vil ikke Pippi, og uttrykker klart til politiet: «Jeg har alt
plass på et barnehjem. Jeg er et barn, og dette er mitt hjem, altså er det et
barnehjem».
Pippi
føler seg slett ikke ensom, og hun gjør og sier ting på sin måte. Med sin
ukuelige optimisme finner hun alltid en løsning som det blir morsomme historier
av. I Pippis verden kan alt skje, og hun står opp mot urettferdighet. Pippi kan
videre betraktes som et forbilde på at det greit å være annerledes, og hun
viser oss verdien av å stå opp for en selv. Pippi våger å være den hun er, og
dette kan være med på å åpne opp for gode samtaler med barn og unge rundt
annerledeshet, inkludering og innenforskap. Eller som Pippi selv uttrykker det:
«Alle som er veldig sterke, må også være veldig snille (…). Om man er stille
for lenge så visner tungen.»
Astrid Lindgren Company markerer Pippis 80-årsjubileum med en sterk og morsom oppfordring til oss alle om å
«Være mer Pippi» (Be more Pippi), som betyr å være mer sjenerøse, dristige,
uavhengige og snille. Framfor alt handler det om å bruke egne krefter til å
gjøre godt, enten det er små eller store gjerninger. Det kan også bety å prøve ut
ukonvensjonelle tilnærminger til vanlige situasjoner eller problemer – akkurat som
Pippi gjør.
Jeg
vil herved oppfordre norske skoler til å markere Pippis 80-årsjubileum i år
hvor Pippis kraft kan være med på å inspirere elever til å vise mer mot, frihet
og vennlighet ovenfor hverandre i hverdagen. Pippi er veldig sterk, men hun
klarer ikke jobben alene. Elevene trenger hverandre, og disse
fellesskapsverdiene kan løftes fram i klasserommet ved å hente fram Pippis
tanker om å utgjøre en forskjell for andre. For Pippi har hjerte for seg selv,
men også for sine medmennesker.
Du
som lærer kan finne mye gratis spennende Pippi-nedlastingsmateriell til bruk i
undervisningen på nettsiden astridlindgren.com. Et videre tips til profesjonsfelleskapet
på den enkelte skole, kan være å løfte fram det relativt nye begrepet fellesskapende didaktikk, gjerne i lys av elevmedvirkning. Det
handler om at vi kan forebygge utenforskap og mobbing gjennom undervisningsmetoder
som inkluderer og involverer alle elevene i klasserommet. Fokuset rettes mot
hvordan mål, metoder og innhold kan samle elevene om undervisningen som skaper
fellesskapet i klassen.
«Vær mer Pippi» er et jubileum i 2025
som gir lærere en unik mulighet til å spre Pippis budskap til barn og unge i
undervisningen. Jubileet kan sees på som en oppmuntring til å få elevene våre
til å reflektere mer utenfor boksen for å nå sine mål, til å finne sin egen styrke og til å
stå opp for hverandre og det gode. Det handler vel i bunn og grunn om å lære
barn og unge å leve livet sitt gladere – akkurat som Pippi!