Når kommer matematikkløftet?

Debatt:  Jeg ønsker meg en utforskende, variert og praktisk matematikkundervisning i alle landets klasserom.

Publisert

Å være tett på både praksis og forskning, er Matematikksenterets store styrke. Ikke bare vet vi hva som fungerer for å skape motivasjon og mestring i matematikk, vi ser det live.

Når jeg møter lærere og elever på skoler rundt om i landet ser jeg hvor godt undervisning som er i tråd med forskning, fungerer: Utforskende, variert og praktisk undervisning bidrar til bedre læring, forståelse og motivasjon i matematikk.

Men jeg møter også noen lærere som har en forestilling om at matematikk handler om å løse oppgaver raskt og korrekt. 

I slike klasserom blir elevene målt etter antall korrekte svar, og ettersom det bare én vei til å lykkes vil bare et fåtall av elevene oppleve mestring. Forskning viser at dersom fokuset er på elevenes strategier og tenking i stedet for antall korrekte svar, vil flere elever forstå matematikk, og de vil føle seg verdsatt og inkludert.

Vi har en film på våre hjemmesider. Den viser hvordan matematikklæreren Lars Erik ved Stavset skole underviser i matematikk for femte trinn. I eksempelet bruker han tennisballer som konkreter. Han forteller klassen at de har 65 tennisballer som må sorteres i grupper på tre eller syv, uten at det blir noen baller til overs. Han får elevene til å gjenta problemstillingen, for å hekte på enda flere, før de går i grupper. 

«Jeg vil si at praktisk undervisning øker motivasjonen til elevene fordi de opplever at de skal være med å jobbe frem løsningen på et problem», sier Lars Erik i filmen. 

Han sier at han opplever at elevene får mer eierskap til faget når oppgavene er virkelighetsnære. 

Det er også vår erfaring. 

Utforskende og praktisk undervisning gjør matematikk til et spennende, kreativt og praktisk fag. Jeg ønsker at flere lærere skal få mer kunnskap, slik at de kan endre sin undervisningspraksis.

En langsiktig satsing på utforskende undervisning kan endre den negative utviklingen for matematikk og realfagene i Norge.

Fordi vi på Matematikksenteret står med den ene foten i klasserommet og den andre i forskninga, vet vi hva som må til. Vi har sendt våre innspill til Kunnskapsdepartementet og har holdt innlegg for sentrale politikere fra hele landet. Nå håper jeg de hører på oss. Lærere og elever fortjener en satsing på matematikk slik at det kan bli et meningsfullt fag for alle.

Powered by Labrador CMS