Dette mener barnehagelærere er det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene
I år er det 20 år siden tidsskriftet Første steg ble utgitt for første gang.
I den forbindelse har
vi spurt 20 barnehagelærere i 20 ulike barnehager hva de mener er det viktigste som har skjedd i norske barnehager fra 2004 og frem til
i dag, og hva som kan bli bedre i fremtiden.
Her kan du lese hva de svarte.
– Økt bemanning vil gi større arbeidsglede
Charlotte Stavenes Ingebretsen (40)
pedagogisk leder i Læringsverkstedet Hannes Lekestue i Stavanger (musikkbarnehage)
År i yrket: 18
Utdanning: førskolelærer
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Pedagognormen ble skjerpet i 2017, og vi fikk en lovfestet bemanningsnorm. Det har blitt flere og større barnehager, flere barn og flere krav til å sikre den pedagogiske virksomheten. Vi merker et større behov for foreldreveiledning.
Dette kan bli bedre i fremtiden: – Vi trenger flere ansatte for å kunne sikre nok tid til faglig utvikling og veiledning – uten at det går på bekostning av tid med barna. Økt bemanning vil styrke det relasjonelle arbeidet – og gi større arbeidsglede, forutsigbarhet og trygghet.
– Det er tydeligere krav til voksenrollen enn før
Dag Fredriksen (57)
pedagogisk leder i Åmotmarka barnehage i Kvinesdal (kommunal, fokus på friluftsliv)
År i yrket: 33
Utdanning: førskolelærer med videreutdanning i sosialfag med administrasjon, pedagogisk veiledning og naturfag med matematikk
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Da den første rammeplanen kom i 1996, ble det tydeligere og mer forpliktende hva barnehagen skal være faglig, og tydeligere krav til voksenrollen enn før. Barnehageloven har gitt ansatte krav om å passe på at hvert enkelt barn skal ha det godt og ikke bli mobbet.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Mer tid til de minste, styrket grunnbemanning, flere spesialpedagoger utover enkeltvedtak og høyere lønn.
– Barnehagen er blitt en viktig arena for mangfold
Unni Nguyen (35)
pedagogisk leder i Vest-tun barnehage i Porsgrunn, eid av Den Evangelisk Lutherske Frikirke
År i yrket: 12
Utdanning: førskolelærer
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Barnehagen er blitt en viktig arena for mangfold, muligheter og inkludering. Vi har fått økt kunnskap og forskning rundt barns utvikling og lek. Det gir oss et godt grunnlag for å kunne gjøre bevisste og gode valg i arbeidet med barn.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Barnehagen trenger mer kompetanse for å kunne gi barn et best mulig tilbud og flere engasjerte, flinke og rause mennesker som ønsker å gi barn en betydningsfull hverdag.
– Barnehagen har blitt en del av utdanningsløpet
Ellen Christine Nenseth Steen (27)
Fagpedagog i Grevle barnehage i Larvik (kommunal)
År i yrket: 1 (ferdigutdannet i 2023)
Utdanning: barnehagelærer
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Barnehagen har blitt en del av utdanningsløpet, og pedagogikken har fått større plass. Vi blir nå sett på som en lærende organisasjon.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Vi har en lang vei å gå med tanke på yrkets status. Jeg tror på mindre barnegrupper og bedre bemanning. Det vil få flere til å bli i yrket, føre til færre sykemeldinger – og påvirke barna på en positiv måte. Det vil også spare samfunnet for mange penger.
Foto: Paal Svendsen
– Vi må få økt grunnbemanning i barnehagen
Trine Gundersen (39)
pedagogisk leder i Kolbotn barnehage i Nordre Follo (kommunal)
År i yrket: 12
Utdanning: førskolelærer
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Leken har fått større plass, og tilvenningen har gått fra tre dager til en lengre perioder. Barna er med på å bestemme hvordan dagene skal være – innenfor gitte rammer. Det gir trygge relasjoner og et godt barnehagemiljø.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Økt grunnbemanning, slik at barna får den hverdagen de har krav på, og vi får tid til å dokumentere mobbing og krenkelser, slik loven krever.
– Svenske barnehager forbyr nå bruk av skjerm, og jeg håper vi følger etter
Josefine Imset (47)
pedagogisk leder i Linden Steinerbarnehage i Oslo
År i yrket: 16
Utdanning: førskolelærer og steinerpedagog
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Barnehagene har gått fra å tilhøre Barne- og familiedepartementet til å høre under Kunnskapsdepartementet. Rammeplanen fra 2006 førte til økt press på å gi barn formell kunnskap i barnehagen, men også til økt fokus på kvalitet. I rammeplanen fra 2010 kom dannelsesbegrepet og psykisk helse inn – og barnets naturlige nysgjerrighet skal være utgangspunkt for læring. Dette nærmer seg steinerpedagogikkens verdigrunnlag.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Mindre fokus på formell læring. La barn være barn. Svenske barnehager forbyr bruk av skjerm, og jeg håper vi følger etter. Vi trenger full bemanning hele dagen og mindre barnegrupper.
– Foreldre har fått en tydeligere stemme
Heidi Moreno (61)
pedagogisk leder og praksislærer i Bekkelaget kirkes barnehage i Oslo (privat)
År i yrket: 30
Utdanning: førskolelærerutdanning med tilleggsutdanning i pedagogisk veiledning
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Satsingen på kvalitet, spesielt for de yngste. Foreldre har fått en tydeligere stemme, og fedrene har kommet på banen. Danningsbegrepet har overtatt for oppdragelse og er flyttet fra hjem til barnehage. Barnehagen har gått fra å være barnepass til å bli en del av utdanningsløpet.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Forskning viser at de første seks årene er viktige for barns utvikling, og at den jobben vi gjør, kan være avgjørende for et barn. Det bør gjøres tydelig slik at vår innsats blir verdsatt, anerkjent og lønnet riktig.
Les også: – Dagens barnehagebarn er mer stresset enn før, opplever barnehagelærer Heidi Moreno.
– Vi bruker i større grad verktøy for å hjelpe barn å forstå egne følelser
Vibeke Holand Olsen (46)
pedagogisk leder i Eplehagen barnehage på Bjorbekk i Arendal (privat)
År i yrket: 19
Utdanning: førskolelærer
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Vi har fått en utvidet og bedre rammeplan med hovedvekt på lek, barns medvirkning, likeverd, voksenrollen, livsmestring og helse. Rammeplanen sikrer et godt pedagogisk innhold i barnehagen. Relasjonen mellom voksne og barn er tettere. Vi bruker i større grad verktøy for å hjelpe barn å forstå egne følelser. Respekten for barnas egen stemme er større enn før. Vi er opptatt av hvordan vi kan oppdage og hjelpe de sårbare barna og har fått kunnskap om barn som er utsatt for vold og overgrep.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Vi trenger økt voksentetthet. Foreldrene bør gjøre barna mer robuste til å tåle livet, sørge for sunn grensesetting og godt kosthold.
– Vi trenger tid til å lytte, sette oss ned og gi barna en god klem
Johanna Holmberg (45)
ressurs til et barn med særskilte behov i Læringsverkstedet Haslum Idrettsbarnehage i Bærum
År i yrket: 23 (ferdigutdannet i 2021)
Utdanning: barnehagelærer, kokk, svømmelærer og livredder fra Svenska Livreddningssällskapet og EQ-terapeut
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Vi har fått en norm på antall pedagoger, og et økt fokus på barn som individer og viktigheten av gode relasjoner. Det gjøres i større grad individuelle tilpasninger når det trengs.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Mer tid til barna! Vi trenger tid til å lytte, sette oss ned og gi barna en god klem. Jeg tror dagens barn har godt av å skru ned lyden og hastigheten, lese en bok og filosofere over livet. Vi trenger å skape et miljø der alle kan være seg selv – med toleranse for ulikheter. Lønnsvilkårene bør bli bedre.
– Barn fortjener å bli møtt med anerkjennelse og respekt for alle følelsene
Jeanette Henriksen (46)
pedagogisk leder i Norlandia Skyttelveien barnehage i Drammen (privat)
År i yrket: 17
Utdanning: barnehagelærer og EQ-terapeut
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– For ti år siden opplevde vi at barnehagebarna ikke var så selvregulerte i møte med seg selv og de rundt seg. Vi la mye av ansvaret over på foresatte, men forsto etter hvert at ansvaret i stor grad ligger hos de ansatte. I dag har personalet relasjonsgrupper der vi snakker om egne triggere i møte barn som har store følelsesutbrudd. Det gjør at vi klarer å møte barn med forståelse og undring – og opplever i langt mindre grad uregulerte barn.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Jeg ønsker meg mer søkelys på at barn fortjener å bli møtt med undring, anerkjennelse og respekt for alle følelsene de har i løpet av en barnehagedag.
– Vi har fått mer kunnskap om de minste barna
Irja Ramberg (34)
styrer og pedagogisk leder i Læringsverkstedet Bukkespranget naturbarnehage i Tromsø
Antall år i yrket: 11
Utdanning: barnehagelærer med videreutdanning i veiledningspedagogikk og barns fysisk-motoriske utvikling
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det har blitt mer faglig fokus på barns perspektiv og de ansattes ansvar for barnas trivsel, trygghet og læring. Vi har fått mer kunnskap om de yngste barna og kunnskap om hvor viktige de første årene i barns liv er.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Grunnbemanningen må økes, slik at de ansatte får en reell mulighet til å bruke sin
– Det viktigste som har skjedd er fremveksten av en privat og mangfoldig barnehagesektor
Espen Dahlberg (53)
styrer i Vollen Montessori Barnehage i Asker
År i yrket: 22
Utdanning: barnevernspedagog med videreutdanning i pedagogikk og montessori- pedagogikk
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det er fremveksten av en privat og mangfoldig barnehagesektor.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Bemanningen, særlig på småbarnsavdelingene. De minste barna trenger mye omsorg og støtte.
– Vi trenger oppgradering av barnehagens uteområder
Aline Nilsen (26)
barnehagelærer i Nystrand barnehage i Porsgrunn (privat)
År i yrket: 7
Utdanning: barnehagelærer
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Barns rett til medvirkning, et mer helhetlig pedagogisk tilbud og innføringen av rett til barnehageplass for alle barn. Det har blitt økte krav til personalet. Barnehagens rolle som arena for tidlig læring og utvikling er styrket.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Vi trenger økt bemanning og økt innsats for å sikre at alle barn, uavhengig av bakgrunn eller evner, får like muligheter og støtte i barnehagen. Vi trenger oppgradering og tilpasning av barnehagens uteområder og lekeapparater. Vi bør gi barna flere natur- og utendørsaktiviteter, som kan fremme forståelse og kjærlighet for naturen.
– Barnehagen er anerkjent som en del av utdanningsløpet
Maren Bekkeheien (43)
støttepedagog i Polarflokken Barnehage, en basebarnehage på Svalbard
År i yrket: 20
Utdanning: førskolelærer
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det har blitt større søkelys på barns medbestemmelse og et inkluderende, trygt og godt barnehagemiljø. Rammeplanen stiller krav til oss som jobber med barn. Barnehagen er anerkjent som en del av utdanningsløpet, og det stilles krav til at barnehagene er en pedagogisk virksomhet.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Vi trenger økt bemanning for å kunne innfri krav og forventninger og for å kunne gi barna den hverdagen vi ønsker og vet de trenger.
– Vi har gått fra å passe på barn til å stimulere barns utvikling
Lyudmyla (Mila) Roman (43)
pedagogisk leder i Sommereng barnehage i Tromsø (kommunal)
År i yrket: åtte år i Norge, tre år som danselærer i barnehage i Ukraina
Utdanning: to bachelorgrader og ett år på masternivå; har fått godkjent sju års høyere utdanning som barnehagelærer med psykologi, dans og koreografi
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Vi har gått fra å passe på barn til å stimulere barns utvikling og sørge for at de får medvirke. Vi er mer opptatt av at barn er unike og må behandles ulikt. Barns utvikling, læring og trivsel er blitt det viktigste i barnehagen.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Vi trenger flere pedagoger og fagarbeidere. Høyt sykefravær og mangel på vikarer forringer kvaliteten. Åpningstiden bør være kortere.
Les også: – Med barna i barnehagen er jeg fri og føler at jeg gjør noe viktig, sier ukrainske Lyudmyl Roman.
– Det er økt kunnskap om hjernens utvikling
Espen Øby (39)
pedagogisk leder i Nærsnes Kystbarnehage i Asker (foreldreeid)
År i yrket: 13
Utdanning: førskolelærer
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det er flere pedagoger og økt kunnskap om hjernens utvikling og hva det har å si for pedagogikken. I dag vet vi at omsorg, lek og motorisk aktivitet er viktig for hjernens utvikling, og at stemninger påvirker barna.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Barna bør få en «arbeidsmiljølov» på linje med skoleelever og voksne, selv om kapittel 8 i barnehageloven er et stykke på vei. Barns oppholdstid bør reguleres, og leken må få enda mer plass.
Les også: – Pedagoger trenger å komme seg opp i trærne og by på risikolek, mener barnehagelærer Espen Øby.
– Synet på barn har endret seg
Nina Verpe Deilrind (31)
barnehagelærer i Utforskeren Kanvas-barnehage i Slemmestad i Asker (basebarnehage)
År i yrket: 14
Utdanning: barnehagelærer med mastergrad i barnehageledelse og pedagogikk
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Vi er i dag mer opptatt av barn som aktører. Det å prøve å forstå hva barnet tenker, og hva som ligger bak væremåten deres, er blitt viktigere. Synet på barn har endret seg, og barn blir tatt mer på alvor.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Økt bemanning slik at vi får tid til å leke og snakke med barna. Det vil føre til bedre relasjoner og økt forståelse for barna.
– Det har blitt økt fokus på hvordan vi kan møte barn
Sølvi Skiftesvik (44)
pedagogisk leder Kladden Kanvas-barnehage i Bergen
År i yrket: 8
Utdanning: førskolelærer, spesialpedagogikk, Relasjoner og læring i et traumesensitivt perspektiv, EQ-terapeut og tar master i barn og unges psykiske helse
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Det har blitt økt fokus på relasjoner og hvordan vi kan møte barn på en best mulig måte.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Det må bli bedre voksentetthet, og jeg håper det kommer en lov som sier hvor mange barn det maks kan være på småbarnsavdelingene.
– Barn har fått lovbestemt rett til medvirkning
Tone Bjellvåg (55)
eier og driver Høymyrmarka familiebarnehage i Asker
År i yrket: 20
Utdanning: optiker, startet familiebarnehage da jeg ikke fikk barnehageplass til eget barn
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Endringen i hvordan vi ser og møter barn. I 2006 fikk barn lovbestemt rett til medvirkning i barnehagen, og i 2021 kom plikten til å sikre et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Barnehageforliket i 2003 førte til at det ble bygd mange nye barnehager, blant annet 1193 familiebarnehager, som bidro til full barnehagedekning i 2006.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– De siste årene har dessverre mange små barnehager blitt lagt ned. Mangfoldet står i fare, og foreldre får mindre valgfrihet. Vi trenger et stort mangfold av private, ideelle og kommunale barnehager.
– Det har blitt et mangfold av ulike typer barnehager
Tina Pfeifer (42)
daglig leder i Forskningsparken Montessori i Oslo
Antall år i yrket: 16
Utdanning: utdannet lærer fra Tyskland og montessori- pedagog for barn 3–6 år
Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:
– Barnesynet har endret seg. Vi ser nå på barn som kompetente individer som deltar i samfunnet – og som har rett til medbestemmelse i eget liv. Det har ført til en endring i måten vi møter barn på. Barnehagene ble overført fra Barne- og familiedepartementet til Kunnskapsdepartementet i 2005. Alternativ pedagogikk har fått en større rolle – og det er blitt et mangfold av ulike typer barnehager.
Dette kan bli bedre i fremtiden:
– Økt respekt for yrket vårt. Vi trenger flere som vil utdanne seg til barnehagelærer eller fagarbeider.