Elever og studenter gjør det dårligere når de løser oppgaver digitalt

Det viser en gjennomgang gjort i 43 land, blant dem Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Khrono.

Yngre elever har større utfordringer med å løse oppgaver digitalt enn på papir. Forskerne bak studien, publisert i The Conversation, forklarer at dette skyldes manglende ferdigheter med tastatur og dataprogrammer.

Studien testet arbeidsminnet til 263 ungdomsskoleelever og fant at elever med dårligere arbeidsminne gjorde flere feil på komplekse oppgaver når de brukte skjerm.

Dette kan særlig ramme elever med konsentrasjonsvansker, som for eksempel de med ADHD. Elever med svakere arbeidsminne hadde større problemer med å besvare de mer komplekse oppgavene på datamaskinen enn på papir.

Ifølge forskerne skyldes dette at elevene må håndtere både oppgavens innhold og bruken av tastatur og dataprogrammer, noe som legger ekstra press på arbeidsminnet.

På papir, derimot, trenger de kun å fokusere på oppgaven.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS