Ill.foto: Paal Svendsen
Uenig er ikke det samme som uredelig
Debatt: – Sosial utjevning må ikke settes opp mot barndommens egenverdi – det er viktig å holde begge disse perspektivene høyt oppe.
Vi viser til
den pågående debatten i Utdanningsnytt som begynte med at Jon Kaurel i et
innlegg redegjør for «Barnehagepolitikken de 20 siste årene» og et nyere innlegg hvor han mener
vi er uredelige. I sitt første innlegg beskriver han
en stor ekspansjon av sektoren og store dragkamper, og det kan man ikke si seg
uenig i at det har vært. I et svar til dette innlegget har vi likevel argumentert
for hvorfor vi er uenige i deler av hans konklusjon hvor han skriver at vi må
avvise forventningene om at barnehagen skal sikre sosial utjevning, for at
barnehagen skal kunne være i stand til å ivareta sitt demokratisk vedtatte
formål om å anerkjenne barndommens egenverdi. Vi mener at vi ikke må sette
sosial utjevning opp mot barndommens egenverdi, men at det er viktig å holde
begge disse perspektivene høyt oppe.
Vår
begrunnelse for dette er egen forskning (Størksen mfl., 2024) hvor vi finner
store forskjeller i barns utvikling basert på foreldres utdanning og inntekt.
Vi mener at barnehagen skal og bør «bidra til å utjevne sosiale forskjeller» slik
det er beskrevet i Rammeplanen (s. 11) også i framtiden, nettopp for å ivareta
og anerkjenne barndommens egenverdi for alle barn.
Vi ser det
som svært uheldig å fortsette dragkampen i barnehagesektoren, og tenker at vi
som er i sektoren må finne løsninger som tar hensyn til både den flotte norske
barnehagetradisjonen og ny kunnskap som har kommet fram i forskning de siste
årene.
Flere norske
forskere argumenterer for at det går an å kombinere et barnesentrert og et
framtidsrettet syn på barnehagens arbeid (f.eks. Tuastad mfl., 2019). Forskning
viser dessuten at norske barnehagelærere verdsetter elementer både fra den
tradisjonelle norske sosialpedagogiske tradisjonen og fra en mer
skoleforberedende tradisjon og at de ønsker å benytte ulike elementer fra disse
tradisjonene i sin praksis (Evertsen mfl., 2023).
Når det er sagt, er vi helt
enige med Kaurel i at barnehagen må styrkes med tanke på bemanning. Videre
mener vi at det ikke er barnehagen alene som skal «sikre sosial utjevning». For
å arbeide for gode muligheter for alle barn – både i barnehagen og senere i
livet – må mange innsatser i samfunnet bidra. Barnehagen er en blant
mange viktige aktører som skal bidra her.
Referanser
- Tuastad,
S. E., Bjørnestad, E., and Alvestad, M. (2019). “Contested quality: the struggle over
quality, play and preschooling in Norwegian early childhood education and care”
in Policification of Early Childhood Education and Care – Early Childhood
Education in the 21st Century. Eds. S. Garvis and S. Phillipson, Vol 3,
154–174.
- Evertsen, C.,
Størksen, I., Tharaldsen, K. B., & Kucirkova, N. (2023). Gains and challenges
with the Classroom Assessment Scoring System in a social pedagogical
tradition. Frontiers in Education.
- Størksen, I., Lenes,
R., & ten Braak, D. (2024). Betydningen av mors og fars inntekt og
utdanning for kognitiv, sosial og akademisk utvikling i barnehagen og videre
læring. Nordisk barnehageforskning. Volum 21. Hefte
3. s.267-287.