Gunn Reidun Tednes-Aaserød og Trine Skjold

Med en overfylt skole måtte rektor tenke nytt for å skape en variert hverdag

Rektor Gunn Reidun Tednes-Aaserød og miljøveileder Trine Skjold ved Vaulen skole har iverksatt flere tiltak som skal bidra til mindre stillesitting og mer motiverte elever.

Publisert Sist oppdatert

I september 2024 la regjeringen fram stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel». Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sa:

– Vi skal legge til rette for at skolehverdagen skal bli mer praktisk, variert og aktiv slik at motivasjonen øker og elevene lærer mer.

Men hvor lett er det?

– Med en overfylt skole der spesialrom er blitt klasserom, er det ikke lett å gjennomføre. Men vi er i gang, sier Gunn Reidun Tednes-Aaserød rektor på Vaulen skole i Stavanger.

Etter 10 år som fylkesleder for Utdanningsforbundet Rogaland, ble hun høsten 2023 tilsatt som rektor på Vaulen skole. Noe av det første som slo henne var hvor dårlig tilrettelagt skolen er for å gi elever større muligheter til å utfolde seg.

Spesialrom er blitt klasserom

Rektor viser vei inn skoleporten, forbi noen lekeapparater og inn i en stor asfaltert skolegård med et par basketballstativ i den ene enden av plassen.

Denne skolegården vil snart bli endret og bygget fra 1960 skal rives.

– Dette skolebygget er fra 1960 og kapasiteten her er helt sprengt. Vaulen er Stavangers største grunnskole med 730 elever. Spesialrom som sløydsal og håndarbeidsrom er for lengst gjort om til vanlige klasserom, sier hun.

– Så hva tenkte du da du begynte her som fersk rektor forrige skoleår?

– Jeg tenkte at her må noe gjøres. For skal vi klare å legge til rette for å at elevene skal få ta i bruk flere sider av seg selv, da må både bygg, uteområder og metoder endres. Vi har et stort mangfold av elever med ulike faglige interesser, ulik motivasjon for skolen og ulike måter å lære på. For å nå alle, må vi tenke nytt, sier rektor.

Det er vedtatt at Vaulen skal rives og at et nytt skolebygg skal opp. Til høsten skal de flytte til midlertidige brakker et par kilometer unna. Men den nye skolen vil tidligst stå klar om fem år. 

Derfor er det satt i gang flere tiltak allerede. 

Aktiv Vaulen

Gunn Reidun Tednes-Aaserød og Trine Skjold

– Vi har startet det vi kaller Aktiv Vaulen. Med samtykke fra foreldre, får noen elever delta på praktiske aktiviteter ute og inne i et par timer hver uke, sier Tednes-Aaserød.

Miljøveileder Trine Skjold forteller at Aktiv Vaulen allerede har rukket å bli populært.

– Vi skulle gjerne gitt plass til flere elever. Men med seks til åtte elever på hver gruppe, har ikke skolen nok personale til å kunne tilby dette til alle, sier hun.

Miljøveilederne organiserer aktiviteter for elevene ute. I samarbeid med lærerne legges det også opp til mer praktiske og varierte aktiviteter inne.

De har hatt Legoprosjekt og muligheten til å teste ut programmering.

Og nå skal også Vaulen bli med på «Hjernevennlig skole», et prosjekt som rulles ut i skolene i Rogaland. 

Det handler om å gi hjernen en pause hvert 20 minutt. Pausen kan fylles med sang, dans, yoga eller andre aktiviteter. Målet er å bryte opp teoriundervisningen for å bedre elevenes konsentrasjon.

– «Hjernevennlig skole» gjennomføres i samarbeid med Læringssenteret i Stavanger, som skal forske på virkningen, forklarer rektor.

– Smart

Døra til rektors kontor går opp, og inn kommer to av elevene som deltar på «Aktiv Valuen». Femteklassingene Oliver og Lars benker seg ved bordet. De går løs på innholdet i sjokoladeskålen med rektors samtykke. Begge er samstemte om at mer utetid er gøy.

Oliver og Lars er glade for mer utetid.

Oliver er med på uteaktiviteter hver mandag i 3. og 4 time. Lars deltar på fredagene.

– Vi skulle gjerne vært enda mer av skoletiden ute, sier Oliver.

Både han og Lars er glad i sport. I Aktiv Vaulen er de med på idrettsaktiviteter og andre aktiviteter ute og inne. De liker Kari Nessa Nordtuns beskjed om at skoledagene må bli mer praktiske og varierte. 

– Det er smart, kommer det kjapt fra Oliver.

Han kunne ønske at hver skoledag begynte med lek og fysisk aktiv læring.

– Da er vi litt slitne når vi kommer inn. Det gjør det lettere å konsentrere seg.

Lærer i aktivitet

Miljøveilederen og rektor er opptatt av at Aktiv Vaulen er for alle elever, ikke bare de som er urolige eller driver med idrett på fritiden. 

– Det er ikke sånn vi organiserer dette. Aktiv Vaulen er ikke for urolige elever. Gruppene er for alle og i disse aktivitetene får elevene vist andre sider av seg selv, sier Skjold. 

I tillegg til idrett og lek har de også andre prosjekter. Denne høsten har de blant annet bygget gapahuk i et skogholt like ved og de har hatt naturfag ute.

Vaulen skole har flott utsikt til Gandsfjorden

– Vi hogget kvister, bygget og la på presenning og snart skal vi tenne bål, forklarer femteklassingen Lars. 

Målet er at elevene skal lære fag mens de er i aktivitet, og sitte mindre stille bak skolepulten, forteller miljøveileder Trine Skjold. 

– Vi vet at erfaringsbasert læring gjør at elevene lærer mer og bedre, sier hun og legger til:

– Dessuten skal sosial læring inngå i alle fag. Det er lettere å få til det når elevene veksler mellom teori og praksis og jobber sammen i ulike grupper.

Får teste grenser

To av miljøveilederne og en av lærerne på Vaulen har deltatt på modul 1 av kursene til «Trygg av natur». Der har de blant annet lært å gi elever mer tillit til å kunne drive med aktiviteter uten at de voksne griper inn.

På Vaulen er det både klatrestativer og trær som elevene klatrer i.

– Elever trenger å teste egne grenser, sier rektor.

– Alle må få mulighet til å utfordre seg selv fysisk. Det vokser de på. Men det skal foregå i trygge rammer, understreker Skjold.

Trenger økonomisk ramme

Rektor Gunn Reidun Tednes-Aaserød skulle gjerne sett at politikerne prioriterer å sette av penger til å legge om til en mer praktisk og variert skolehverdag. Hun er overbevist om at det er veien å gå. Men at store pengesummer vil dukke opp, har hun liten tro på.

Ikke all aktivitet koster mye penger. Her har elevene plukket søppel og laget kunst, sier Trine Skjold.

– Politikerne reddet oss fra budsjettkutt i 2025, men vi må nok belage oss på omstilling innenfor de økonomiske rammene vi har. Jeg har heller ikke tro på at kortsiktige prosjektmidler er løsningen, når målet er å få på plass varige endringer.

– Er det en fare for at lek og uteaktiviteter kan gå på bekostning av fag?

– Jeg forstår frykten. Vi som er skoleledere og lærere skal jo forholde oss til læreplaner og krav til hva elevene skal igjennom. Men basert på både forskning, fagkompetanse og erfaringene våre ansatte har, så har vi stor tro på at det å legge om skolehverdagen vil føre til mer motiverte elever, bedre skolemiljø, større trivsel og bedre faglige resultater.

Får komme med ideer

Fra høsten 2025 får elevene på Vaulen skole flere aktivitetstilbud. I nærheten av brakkene de skal inn i ligger et stort idrettsanlegg. Her blir det mulig å teste ut klatrevegg, curling og skøytebane. Friluftsområdet Sørmarka skal også tas i bruk. 

Elevene skal få mulighet til å medvirke og komme med ideer. Oliver og Lars foreslår turneringer i håndball, stikkball og kanonball. 

De er med å ta ansvar selv også. Som ordenselever og som faddere og hjelpelærere for førsteklassingene. 

– Det er veldig kjekt, sier Oliver. 

Lars sier seg helt enig.

Men når det kommer til hvordan de arbeider med det faglige, da har de mer tro på at «Nils with skills», som de kaller kontaktlæreren, bør ha kontroll. 

Han er veldig god på å gjøre mattetimene varierte, forteller de. 

– Det er gøy når Nils lager konkurranser, sier Lars.

– Bruker dere Ipad i timen?

– Nei, vi bruker Chromebook. Da kan vi ikke laste ned apper og spill. Det gjør det lettere å følge med i timen, sier Oliver.

– Men vi har mattespill. Det er gøy, skyter Lars inn.

Powered by Labrador CMS