Danske pedagoger vurderer å slutte i jobben på grunn av dårlig fysisk arbeidsmiljø
Danske pedagoger opplever store forskjeller i sitt fysiske arbeidsmiljø, avhengig av hvilken kommune de jobber i.
Det viser en ny undersøkelse omtalt av BUPL, fagforeningen for barne- og ungdomspedagoger.
Undersøkelsen avdekker at mange pedagoger jobber i lokaler som er dårlig tilrettelagt. Dårlig ventilasjon, støy og mangel på ergonomiske løsninger nevnes som hyppige problemer.
– Arbeidsmiljøet er avgjørende for å gi barna den omsorgen og støtten de trenger, sier Elisa Rimpler, formann i BUPL.
Hun påpeker at noen kommuner investerer i gode fysiske rammer, mens andre henger etter. Dette kan påvirke pedagogenes helse, trivsel og muligheten til å utføre arbeidet sitt effektivt, sier Rimpler.
– Det kan ikke være riktig at hvor man jobber, skal avgjøre kvaliteten på arbeidsmiljøet.
Hun oppfordrer til en nasjonal satsing for å sikre likhet.
– Når pedagogene sliter med arbeidsmiljøet, påvirker det kvaliteten på barneomsorgen, sier Rimpler.
Vurderer å slutte
I undersøkelsen svarer kun litt over halvparten av pedagogene – 51 prosent av barnehagepedagogene og 56 prosent av pedagogene i skole- og fritidssektoren – at de har et godt eller svært godt fysisk arbeidsmiljø.
Undersøkelsen viser også at et dårlig fysisk arbeidsmiljø tredobler risikoen for at pedagoger vurderer å søke seg til en ny jobb.
Hele 61 prosent av pedagogene i skole- og fritidssektoren som opplever et dårlig fysisk arbeidsmiljø, vurderer å forlate yrket. Til sammenligning gjelder dette kun 28 prosent av pedagogene som har et godt fysisk arbeidsmiljø.
Innen barnehagesektoren vurderer tre av fire pedagoger med et dårlig fysisk arbeidsmiljø – hele 73 prosent – å forlate yrket.