Danske pedagoger vurderer å slutte i jobben på grunn av dårlig fysisk arbeidsmiljø

Danske pedagoger opplever store forskjeller i sitt fysiske arbeidsmiljø, avhengig av hvilken kommune de jobber i.

Publisert

Det viser en ny undersøkelse omtalt av BUPL, fagforeningen for barne- og ungdomspedagoger.  

Undersøkelsen avdekker at mange pedagoger jobber i lokaler som er dårlig tilrettelagt. Dårlig ventilasjon, støy og mangel på ergonomiske løsninger nevnes som hyppige problemer.

– Arbeidsmiljøet er avgjørende for å gi barna den omsorgen og støtten de trenger, sier Elisa Rimpler, formann i BUPL. 

Hun påpeker at noen kommuner investerer i gode fysiske rammer, mens andre henger etter. Dette kan påvirke pedagogenes helse, trivsel og muligheten til å utføre arbeidet sitt effektivt, sier Rimpler. 

– Det kan ikke være riktig at hvor man jobber, skal avgjøre kvaliteten på arbeidsmiljøet. 

Hun oppfordrer til en nasjonal satsing for å sikre likhet.

– Når pedagogene sliter med arbeidsmiljøet, påvirker det kvaliteten på barneomsorgen, sier Rimpler. 

Vurderer å slutte

I undersøkelsen svarer kun litt over halvparten av pedagogene – 51 prosent av barnehagepedagogene og 56 prosent av pedagogene i skole- og fritidssektoren – at de har et godt eller svært godt fysisk arbeidsmiljø.

Undersøkelsen viser også at et dårlig fysisk arbeidsmiljø tredobler risikoen for at pedagoger vurderer å søke seg til en ny jobb.

Hele 61 prosent av pedagogene i skole- og fritidssektoren som opplever et dårlig fysisk arbeidsmiljø, vurderer å forlate yrket. Til sammenligning gjelder dette kun 28 prosent av pedagogene som har et godt fysisk arbeidsmiljø.

Innen barnehagesektoren vurderer tre av fire pedagoger med et dårlig fysisk arbeidsmiljø – hele 73 prosent – å forlate yrket.

Powered by Labrador CMS