Ill.foto: Marie von Krogh
Civita skriver om bemanningsnormer i barnehagen: Har ikke forstått hva en barnehage er
Debatt: – Barnehagens primæroppgave er ikke å passe barna mens foreldre er på jobb, men å gi barn et tilfredsstillende pedagogisk tilbud.
Mens barnehagesektoren preges av bemanningskrise og
mange barnehager sliter med å holde åpent, har Aslak Versto Storsletten i den
liberale tankesmien Civita tatt på seg jobben med å finne ut om normene for
bemanning er overflødige. Jeg har en mistanke om at han hadde bestemt seg for
svaret før han startet undersøkelsen.
Notatet til Versto Storsletten konkluderer med at barnehagen
kan klare seg fint uten normer for bemanning og lærertetthet. Jeg mener han
bommer grovt, og det er to grunner til det. For det første velger han å se helt
bort fra den virkeligheten som barn, foreldre og ansatte står i. For det andre
forstår han ikke hva en barnehage skal være.
VG har formidlet undersøkelsen som Utdanningsforbundet
Akershus har gjort, og som viser at barnehagene nesten aldri oppfyller normene
for bemanning. Foreldre og ansatte er fortvilte over at barna ikke får det
tilbudet de har krav på. Kommunalsjef Bodil Moe i Asker kommune har en klar
bønn til nasjonale myndigheter: – De må sikre tettere bemanning gjennom dagen
for at barnehageansatte skal kunne ivareta de oppgavene de har ansvar for. Slike
ytringer blir ikke nevnt i Civitas notat.
Civita bygger på smal kunnskap
Hvem er barnehagen til for og hva skal en barnehage være? Hva
er det bemanningen skal bidra til? Dette er spørsmål man må kunne svare på, for
å kunne avgjøre om bemanningen er god nok. Jeg tror ikke Versto Storsletten har
satt seg inn i hvilket oppdrag barnehagen har. Det er i alle fall ikke synlig i
notat eller lagt til grunn for konklusjonen.
I notatet hevder han at ettersom foreldrenes fornøydhet ikke
har økt etter innføringen av bemanningsnormen, så har normen ingen hensikt. Bemanningen
økte etter innføring av normene i 2018, først og fremst i de private barnehagene.
Som Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring (DFØ) påpeker, bidro normene til en mer likeverdig barnehagesektor – og vi
skulle dermed tro at de har hatt en viss effekt. Men Versto Storsletten
konkluderer med at normen likevel ikke fungerer, ettersom foreldrenes
fornøydhet ikke har økt i den årlige foreldreundersøkelsen.
At foreldrene ikke er barnehagens viktigste brukere, og at
de ikke er til stede i barnehagen mer enn noen få minutter om dagen, ser ikke
ut til å rokke ved denne overbevisningen. Han nevner heller ikke det
som har endret seg vesentlig i foreldreundersøkelsene – at foreldrene oftere er
misfornøyd med bemanningen.
Et tilfredsstillende pedagogisk tilbud
Barnehagens primæroppgave er ikke å passe barna mens
foreldre er på jobb, men å gi barn et tilfredsstillende pedagogisk
tilbud. Dette oppdraget er beskrevet i barnehagens rammeplan, og er en
atskillig mer kompleks oppgave enn å løse foreldrenes behov for barnepass.
Vurderingen av dette oppdraget krever bred kunnskapstilnærming.
Kunnskapsdepartementet
har nylig laget en veileder som utdyper hva det betyr at barnehagen er en god
pedagogisk virksomhet.
Veilederens hensikt er å sette eiere og ansatte i stand til
å vurdere når bemanningen i barnehagen er for dårlig til å gi et tilfredsstillende
pedagogisk tilbud, og når eier av barnehagen derfor må styrke bemanning.
Ifølge veilederen er det ikke nok at barn får tilsyn, og at
barnehagen er et fysisk trygt oppholdssted for barn. Barnehagen skal ivareta
barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning. Barna skal ha
fysisk og sosial omsorg og støtte, de skal oppleve å ha medvirkning i daglige
aktiviteter. Barnehagen har et ansvar for at alle barn inkluderes i lek og meningsfull
aktivitet, og at alle barn har nære og gode relasjoner til ansatte. Barnehagen skal
være et stimulerende miljø som støtter opp om barns allsidige utvikling.
Når
personalet ikke får ivaretatt det pedagogiske tilbudet, da er bemanningen for
dårlig. Jeg tror alle ser at dette er et oppdrag og et tilbud som ligger
milevis fra et tilbud som er «oppbevaring» av barn.
Både foreldre og ansatte ser at barna i barnehagen bare får
tilsyn i store deler av dagen. Versto Storsletten er imidlertid lite opptatt av
å lete etter barns erfaringer i barnehagen. Kun en gang trekker han fram hva
bemanningen betyr for barna, og da refererer han en gruppe studenter som har
gjort et studiebesøk i en dansk barnehage med lav bemanning. Bemanningen var
faktisk så dårlig at studentene skriver at de ansatte ikke har tid til å knytte
relasjonelle bånd til barna.
Det Storsletten trekker fram fra dette
studentarbeidet, er antagelsen om at barna blir mer selvstendige når de ansatte
ikke har tid til å samhandle med dem. Dette er vel ikke akkurat en kunnskapskilde
man forventer at Civita skal lene seg tungt på?
Eiere trumfer barn
Mangelen på referanser til barns erfaringer og opplevelser,
og mangelen på bred kunnskapsdokumentasjon, er sannsynligvis en konsekvens av
at Versto Storsletten først og fremst er opptatt av barnehageeiere. Kommunal
og privat handlefrihet, samt økonomisk innsparing, er argumenter som taler mot
normene.
Men økonomiske argumenter kan ikke trumfe barns beste i
barnehagene – verken de kommunale eller de offentlige. Alle barnehager er
offentlige arenaer, betalt av fellesskapets penger og forpliktet på det
oppdraget fellesskapet har gitt barnehagene. I veilederen for bemanning i
barnehagen står det: I alle vurderinger som gjelder barn, skal barnets beste
være et grunnleggende hensyn. Dette er et overordnet prinsipp som gjelder
for all barnehagevirksomhet og for alle ansatte. Dermed er barnets beste et
moment som alltid skal vurderes i saker som gjelder barn, også i vurderingen av
om bemanningen er tilstrekkelig … I
vurderingen opp mot andre hensyn, for eksempel økonomiske hensyn, skal barnets
beste tillegges stor vekt.
I Civitas notat er vurderinger av barns beste fraværende, derfor
gir heller ikke notatet noen reell vurdering av normenes verdi.