Kan du høre lydbølgene? Om lydlære og bølgefenomener
Fagartikkel:Undervisningen om lyd og lytting har ikke blitt lettere etter innføring av fagfornyelsen, når lydlære i læreplanene er blitt redusert til et mål om å utforske sentrale bølgefenomener. Men fortsatt skal man undervise om lyd, og da ligger det store muligheter i å utnytte elevenes egne auditive erfaringer.
EliseBergliuniversitetslektor, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
EdvinØstergaardprofessor, norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Publisert
Annonse
Hvordan kan elevene bruke sine lytteferdigheter til å
beskrive, forklare og forstå lyd som akustisk fenomen? Dette spørsmålet berører
så vel elevenes bruk av ørene i naturfaget som et mer allment perspektiv på det
å støtte elevenes oppmerksomhet og det å være til stede i verden. Hvordan kan
en som lærer legge til rette for en undervisning om lyd og dens grunnbegreper
(bølge, frekvens, lydstyrke, resonans, støy m.m.) som tar utgangspunkt i
elevenes evne til presis lytting?
Annonse
I et opplegg med våre naturfaglærerstudenter har vi i en
årrekke arbeidet med å skape en bro mellom lydlig erfaring og akustikkens
begreper og forklaringer. Studentene har lyttet til et krystallglass når det
strykes på kanten med en finger. Dernest har de utledet akustiske begreper som frekvens,
bølge og desibel. På spørsmålet «Hva hører dere?» når lyden av et
tonende glass presenteres for dem, gir studentene hele 243 ulike svar. Disse
spenner fra beskrivelser av lyden (som «ulende lyd») via assosiasjoner til
andre lyder (som «sirene, alarmklokke») og til vitenskapelige begreper (som
«resonans»).
Av disse siste er kun et fåtall relatert til bølger (som
«bølgelengde» og «sinusbølge») (Østergaard & Dahlin, 2009). Men når
studentene så skal svare på spørsmålet «Hva er lyd?», svarer et klart flertall
av dem at lyd er bølger, trykkbølger eller vibrasjoner i luften (Østergaard,
2020). Det virker som om bølgemodellen overstyrer erfaringen. For er det i det
hele tatt mulig å høre en lydbølge?
Allerede på 1970-tallet gjorde den tyske fysikkdidaktikeren
Martin Wagenschein oppmerksom på faren ved undervisning som ikke er basert i
sanseerfaringene:
«… naturfenomenene blir knapt berørt mens læreren skynder seg
videre inn i det instrumentale, det abstrakte, det laboratoriet, det tekniske
og det matematiske, slik at barna ikke lenger kan delta med øyne, ører og
hender. Lammet i en tilstand som rene tilskuere kan de [elevene] ikke være
fysisk til stede med sansene sine, og av denne grunn er de heller ikke i stand
til å gjennomføre abstraksjonsoppgaven» (Wagenschein, 1983, s. 108–109; vår
oversettelse fra tysk)
Det å abstrahere fra sanseerfaring til naturfaglig begrep er
altså en kompetanse som elevene må få undervisning i. Men evnen til abstraksjon
bygger på evnen til rik sanseerfaring. I undervisning om lyd og akustikk er det
et aldri så lite paradoks at mens vår lytteevne er meget presis, er det
vanskelig å anvende denne evnen til å forstå lydens bølgenatur. I Listening
and Voice skriver Ihde (2007, s. 7) at lyden av en mygg, som vi ikke kan
se, kan holde oss våkne om natten til tross for at den energien som lyden
lager, kun er en kvadrilliondels watt. Øret vårt er ekstremt presist og burde
egne seg godt i undervisning om lyd.
En sammenligning av fire læreplaner
Undervisningen om lyd og lytting har ikke blitt lettere
etter innføring av fagfornyelsen. I de siste fire læreplanene i naturfag har en
nyansert beskrivelse av lydlære blitt redusert til et spørsmål om å
utforske sentrale bølgefenomener. I 5-timersplanen i naturfag på
vg1 fra R94 heter det i mål 5 at «[e]levene skal ha kjennskap til begreper i
lydlæra […]». Målet konkretiseres i to underpunkter:
· 5a kjenne grunnbegreper i forbindelse med lyd
(svingninger, frekvens, bølgelengde, lydfart, desibelskalaen)
· 5b ha kjennskap til at [sic] skader som kan
oppstå på grunn av lyd og støy, og hva vi kan gjøre for å redusere mulige
skadevirkninger av lyd [Note 1]
I læreplanverket L97 skal elevene i 7. klasse «gjennom
forsøk få kjennskap til ulike lydkjelder, tonestyrke og tonehøgd og gjere seg
kjende med korleis nokre ulike musikkinstrument og menneskestemma lagar
lyd.» [Note 2] I Kunnskapsløftet fra 2006 er kompetansemålet
etter 4. årstrinn: «gjøre forsøk med luft og lyd og beskrive
observasjonene». Kompetansemål etter 7. årstrinn er formulert som «gjennomføre
forsøk med lyd, hørsel og støy, beskrive og forklare resultatene og hvordan vi
kan skjerme oss mot uønsket lyd». [Note 3] I fagfornyelsens
læreplan i naturfag finnes ikke begrepene lyd, lydlære eller akustikk.
Etter 2. trinn skal elevene «utforske sansene gjennom lek ute og inne og
samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon». [Note 4] Kompetansemål
etter vg1 studieforberedende studieprogram er formulert som at elevene skal
kunne «utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener». [Note 5]
I læreplanverket L97 skal elevene i 7. klasse «gjennom
forsøk få kjennskap til ulike lydkjelder, tonestyrke og tonehøgd og gjere seg
kjende med korleis nokre ulike musikkinstrument og menneskestemma lagar
lyd.» [Note 2] I Kunnskapsløftet fra 2006 er kompetansemålet
etter 4. årstrinn: «gjøre forsøk med luft og lyd og beskrive
observasjonene». Kompetansemål etter 7. årstrinn er formulert som «gjennomføre
forsøk med lyd, hørsel og støy, beskrive og forklare resultatene og hvordan vi
kan skjerme oss mot uønsket lyd». [Note 3] I fagfornyelsens
læreplan i naturfag finnes ikke begrepene lyd, lydlære eller akustikk.
Etter 2. trinn skal elevene «utforske sansene gjennom lek ute og inne og
samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon». [Note 4] Kompetansemål
etter vg1 studieforberedende studieprogram er formulert som at elevene skal
kunne «utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener». [Note 5]
Ved sammenligning av disse fire læreplanene er minst tre
kjennetegn tydelige: For det første er det en klar utvikling fra spesifiserte
mål til mer overordnede kompetansebeskrivelser. Begrunnelsen her har vært
mindre detaljstyring, samt det å gi lærerne større valgfrihet i planlegging og
gjennomføring av undervisningen.
For det andre viser læreplanutdragene en økende grad av
abstraksjon. Mens planene fra R94 og L97 inneholder begreper som lydlære,
lyd og støy, er det i gjeldende læreplan kun tale om bølgemodeller
og bruk av sansene. Utover utforsking av høresansen i småskolen vil
elever få undervisning om lyd kun dersom naturfagslæreren i vg1 oversetter
(erfart) lyd til et (teoretisk) bølgefenomen og vurderer dette som et relevant
bølgefenomen å undervise om.
For det tredje viser utviklingen at den auditive erfaringen
har forsvunnet. I planene fra 1997 og fra 2006 skal elevene gjøre forsøk med
lyd, mens fagfornyelsen ikke nevner verken lyd eller lytting.
Hva skyldes endringen fra lydlære til bølgemodell?
Endringen som har funnet sted de siste 25 årene, kan tolkes
i lys av et endret forhold mellom erfaring og vitenskapelige begreper. Begreper
og teorier har den funksjonen at de skal forklare og gi mening til iakttakelser
og erfaringer vi gjør i verden. Den nøyaktige observasjonsevnen har vært, og er
fortsatt, en viktig kompetanse i naturvitenskap og i naturfaget. Men når
begrepene og teoriene kommer «i veien for» erfaringen, så kan det bli en
utfordring.
I stedet for å utlede lovmessighetene av observasjoner, overstyrer
begrepene de observasjonene vi gjør. Dette skaper en følelse av at
sanseerfaringene ikke kan brukes som pålitelig kilde for å forstå verden. I
vitenskapsfilosofien snakker vi i denne sammenheng om den ontologiske
reversering, hvor oppfatningen av det som har (ontologisk) verdi er snudd
på hodet: Abstrakt vitenskapelig kunnskap blir betraktet som mer virkelig enn
virkeligheten selv, fordi abstrakte, ofte matematiske modeller blir ansett som
de virkelige årsakene bak hverdagserfaringene (Harvey, 1989; Østergaard mfl.,
2008). Utviklingen mot abstrakte modeller speiler seg også i læreplanens
beskrivelse om lyd, hvor bølgemodellen tillegges en større verdi enn selve
evnen til å lytte.
Bilde 1: Pappkrus med strikk festet rundt, et enkelt instrument for å utforske tonehøyde, lydstyrke og klang.
En gjennomgang av aktuell drøfting av temaet lyd og lytting
i skolen viser at denne problemstillingen har vært lite tematisert. Fokus har
vært på betydningen av lyd og støynivå i klasserommet og uheldige virkninger på
elevenes læring (Yri & Hustvedt, 2021) eller på bevissthet om lyden i
klasserommet for elever med synsvansker (Sylthe, 2023). Vi vil nå se mer
konkret på undervisning som også legger til rette for elevenes lytteevne ut fra
kompetansemålet om å «utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener».
Undervisning om lyd ut fra fagfornyelsen
Antakelig «vet» de aller fleste elevene lenge før naturfag
vg1 at «lyd er bølger», de kommer til naturfagsklasserommet med en
forforståelse som lærer må ta hensyn til. Ordet «bølger» assosieres ofte med
noe man kan se, for eksempel bølger som beveger seg i vann. Det er vanskelig å
kople slike bølger med erfaringer med lyd. Mange elever har da også problemer
med å forklare hva som ligger i ordet «lydbølger» (Hrepic mfl., 2010).
Som våre erfaringer fra lærerutdanningen viser, forbinder
man gjerne ikke den hørte lyden med de naturfaglige begrepene, men beskriver
den heller med språk hentet fra hverdagen. Hvordan kan man da knytte sammen
sanseerfaringer med den naturvitenskapelige beskrivelsen av lyd? En
innfallsport vi har forsøkt i to ulike vg1-klasser [Note 6], er å ta
utgangspunkt i ulike musikkinstrumenter og utforske hvorfor samme tone spilt på
ulike instrumenter høres samtidig både «like» og «ulike» ut. Vi har latt
elevene tenke litt fritt rundt dette, før de har hatt en økt i grupper som
roterer mellom ulike små forsøk.
Bilde 2: Stemmegaffel med bordtennisball inntil en av tindene. Når man slår på stemmegaffelen, vil ballen vibrere mot gaffelen.
I oppsummeringen har vi kommet tilbake til
spørsmålet og brukt erfaringene fra forsøkene sammen med naturfaglige
forklaringer og begreper til å diskutere at tonene høres like ut på grunn av
samme grunnfrekvens, men ulike ut på grunn av måten lyden produseres på. Vi har
så drøftet hvordan ulike overtoner forsterkes på grunn av refleksjon,
interferens og resonans i de ulike instrumentene. Basert på våre erfaringer med
dette gir vi noen forslag til enkle forsøk som egner seg som utgangspunkt for å
gi elevene lytteerfaringer knyttet til de naturfaglige begrepene frekvens,
lydbølger, resonans, refleksjon og interferens.
For å utforske begrepet frekvens og ulike faktorer
som påvirker tonehøyde, lydstyrke og klang, kan elevene lage sitt eget, enkle
instrument med en strikk festet rundt en kopp (bilde 1). Ved å lage ulike
dybder på hakkene og ved å endre på formen på åpningen på koppen, er det mulig
å lage en overraskende stor variasjon av lyder. Vi knyttet øvelsen sammen med
begrepet frekvens ved å bruke Audacity, et gratis lydmikseprogram. [Note 7] Her kan elevene ta opp lyd og se at et lydopptak består av en serie av
måleverdier for lufttrykket ved mikrofonen. Ved å zoome inn på grafen som viser
lufttrykket som funksjon av tid, kan vi se at for rene toner varierer trykket
som i en sinusbølge.
Bilde 3: To stemmegafler med resonanskasser som står nær hverandre (men ikke helt inntil) og en liten vekt til å feste på en av tindene.
Elevene kan også frekvensanalysere lyden på opptaket og
plukke ut grunnfrekvensen for tonen de produserte. Denne grunnfrekvensen kan så
reproduseres på andre måter og slik forsterke sammenhengen mellom begrepet frekvens
og opplevd tonehøyde. [Note 8]
Stemmegafler gir mange muligheter for å leke med lydbølger.
En bordtennisball henger i et tynt snøre inntil en av tindene på en
stemmegaffel som lager lyd; bordtennisballen vibrerer mot tinden, og disse
vibrasjonene er det lett å både høre og se (bilde 2). En stemmegaffel som
holdes mot en vannoverflate, gir tydelige bølger på vannoverflaten.
Stemmegafler med resonanskasser gir mange muligheter for utforsking og
konkretisering av både lyd som vibrasjoner og fenomenet resonans.
To
stemmegafler med samme frekvens kan brukes til å høre hvordan lyden overføres
fra den ene gaffelen til den andre, når resonanskassene settes nesten inntil
hverandre (bilde 3). En liten vekt på en av gaffeltindene endrer frekvensen på
stemmegaffelen og kan brukes til å utforske hvordan en liten frekvensendring
reduserer lydoverføringen mellom stemmegaflene.
Bilde 4: Oppsett med pc og to høyttalere
Det er morsomt å bruke lyd for å oppleve interferens
og det er rimelig enkelt å lage et oppsett. Man trenger to høyttalere koblet
opp til samme pc (bilde 4). Høyttalerne stilles minst halvannen meter fra
hverandre langs en bordkant. En ren tone spilles på pc-en, for eksempel en 440
Hz sinusbølge. Elevene går på tvers fra den ene høyttaleren til den andre med
samme avstand til bordkanten og beskriver hvordan lyden varierer mens de går.
En visualisering som kan hjelpe elevene med å forstå hva som skjer, finnes i en
online-simulering om lydbølger fra Phet [Note 9] med samme oppsett
(bilde 5).
Elevene har som regel mye praktisk erfaring med refleksjon
av lyd – bare tenk på gleden de fleste barn har av å rope i en
gangveiundergang og høre hvor mye lyd de kan lage når lyden kastes tilbake fra
veggene. Det er flere måter å utforske refleksjon av lyd på, for eksempel ved å
lytte til ekko fra bygninger med ulik form og overflatematerialer.
Interferens
og refleksjon kan knyttes sammen ved å blåse på flasker og utforske hvordan
lyden endrer tonehøyde for ulik størrelse og ulike mengder vann i flaskene (bilde
6). Når elevene blåser på flasken, oppstår en stående bølge. Den reflekterte
lydbølgen fra bunnen av flasken (eller vannoverflaten) på vei oppover møter
lydbølgen på vei nedover, og trykkbølgene forsterker eller utligner hverandre.
Bilde 5: Visualisering av interferens i en Phet-simulering. De lyse- og mørkegrå feltene viser områder med høyt og lavt lufttrykk.
Bare en bestemt frekvens på lyden gir et stabilt interferensmønster av
forsterkning og utligning på samme steder i flasken hele tiden. Denne
frekvensen forsterkes mye mer enn andre frekvenser og dominerer lyden fra
flasken. Forklaringen er ganske kompleks, men vi så at erfaringsgrunnlaget fra
lytteøvelsen hjalp elevene når de skulle forklare hva som skjedde med lyden i
flaskene.
Lytte til lyd og gi en naturvitenskapelig beskrivelse
For å gjøre lydbegrepene mer konkrete for elevene er det
viktig å komme tilbake til erfaringene også etter å ha diskutert det teoretiske
grunnlaget for forsøkene. I naturfagundervisningen er det en tendens til å
fremstille sammenhengen mellom sanseerfaring og begreper som enveisfenomener;
enten går man fra sanseerfaringer til teori eller man bruker observasjoner i
etterkant til å bekrefte teori. Ved å komme tilbake til samme fenomen flere
ganger med en mer utviklet forståelse gir vi elevene muligheter til selv å
knytte sammen begreper og erfaringer. Vi gjorde dette konkret ved å lytte til
lyd med fokus på klang og tonehøyde og ved å spille på ulike instrumenter, både
som en innledende undring og som en lytteøvelse i slutten av undervisningen.
Hvordan lyd oppstår, påvirker og påvirkes av omgivelsene og
oppfattes av det menneskelige øret, er temaer som angår elevenes hverdag.
Lyderfaringer gir elevene rikere assosiasjoner til de abstrakte begrepene som
brukes til å beskrive bølgefenomener i naturfag. Å bruke auditive erfaringer
komplementerer den visuelle framstillingen av bølger og kan bidra til å
konkretisere begrepene og gjøre dem mer relevante for elevene og bidra til å
fremstille naturfagsteorien som mindre abstrakt.
Bilde 6: Flasker med ulike størrelser og ulik mengde vann
Å undervise om lyd og lytting har også et mer langsiktig,
allmenndannende formål. Opplevelser av lyd er velkjent, men det som skaper
lyden, er et komplekst samspill mellom mange ulike faktorer. Forståelse av lyd
som bølger gir mulighet for mer oppmerksomhet og undring rundt hvordan og
hvorfor vi hører det vi hører. Elevene får mange lydinntrykk, og mer
oppmerksomhet rundt egne sanseerfaringer gir en mulighet til å forebygge
«oppmerksomhetsdøvhet» (Molloy mfl., 2015). Å lytte er en fundamental del av
det å bygge en relasjon (Staddon mfl., 2023), og ett av skolens formål er
nettopp å hjelpe elevene med å bygge gode relasjoner, både til andre mennesker
og til naturen. Å utvikle evnen til deltakende lytting vil også kunne bidra til
en forsterket oppmerksomhet mot verden og føle et ansvar for å ta vare på den
(Østergaard, 2020).
Vi hører lyd
Kan man høre bølger? Antagelig opplever de færreste av oss
lyden vi hører som bølger. Men man kan lære elevene hvordan det å erfare lyd
kan bidra til å forstå og beskrive lydenes fysiske oppbygning. Og man kan
gjennom lytteøvelser styrke elevenes lytteevne og oppmerksomhet.
Den nye læreplanen har ikke gjort det enklere å undervise om
lyd og lytting, det er ikke uttrykkelig satt opp som mål, og det er mye annet
som i stedet kan tolkes som dekkende ut fra de vage kompetansemålene. Dermed er
det opp til læreren selv å vurdere hva som er «sentrale bølgefenomener». I
verste fall kan det bety at elever i naturfag overhodet ikke får undervisning
om lyd.
Vi mener at undervisning om lyd og lytting er viktig og bør
inkluderes i naturfaget også i vg1. Faglig sett kan slik undervisning bidra til
at elevene utvikler en bedre og rikere forståelse av begreper knyttet til lyd
og bølger. Generelt sett kan økt bevissthet rundt auditive erfaringer gi
elevene en mulighet til å øve på å være lyttende. Og det å lytte er
forutsetning både for å kunne bygge meningsfulle relasjoner og for å kunne
forstå og forholde seg til naturen.
Noter
1 Kan
lastes ned fra
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/utgatt/utgatt-lareplanverk-for-vgo-R94/
2 Teksten
finnes i Nasjonalbiblioteket
https://www.nb.no/items/f4ce6bf9eadeb389172d939275c038bb
5 https://www.udir.no/lk20/nat01-04/kompetansemaal-og-vurdering/kv77?lang=nob
(lastet ned 20. februar 2024)
6 Opplegget
har blitt utprøvd for to ulike vg1-klasser i naturfag, en gang som et
heldagsbesøk til NMBU og en gang hvor noe av undervisningen har foregått på
skolen i forkant av et halvdagsbesøk.
7 https://www.audacityteam.org/
8 Nyttige
verktøy her kan være en nettbasert lydgenerator, som for eksempel
https://onlinetonegenerator.com/ eller å programmere en Micro:bit.
9 https://phet.colorado.edu/en/simulations/sound-waves/.
Simuleringen er ikke oversatt til norsk, men den finnes i både engelsk og dansk
utgave.
Litteratur
Harvey,
C.W. (1989).
Husserl’s phenomenology and the foundations of natural science. Ohio University
Press.
Hrepic,
Z., Zollman, D.A. & Rebello, N.S. (2010). Identifying students’ mental models of
sound propagation: The role of conceptual blending in understanding conceptual
change. Physical Review Special Topics – Physics Education Research, 6(2),
020114. https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.6.020114
Ihde, D. (2007). Listening and Voice.
Phenomenologies of Sound. State University of New York Press.
Molloy,
K., T.D. Griffiths, M. Chait & Lavie, N. (2015). Inattentional Deafness: Visual Load
Leads to Time-Specific Suppression of Auditory Evoked Responses. The Journal
of Neuroscience 35(49), 16046–16054.
Staddon, S., Byg, A., Chapman, M., Fish, R., Hague, A.
& Horgan, K. (2023). The value of listening and listening for values in
conservation. People and Nature, 5(2), 343–356. https://doi.org/10.1002/pan3.10232
Wagenschein,
M. (1983). Erinnerungen
für morgen. Eine pädagogische Autobiographie [Memories for tomorrow. A
pedagogical autobiography]. Beltz Verlag.
Yri,
U.K. & Hustvedt, E. (2021). Lydmiljø i klasserom påvirker elevenes læring. Bedre
Skole, 3, 70–74.
Sylthe, M. (2022). Auditiv lytting og læring. Spesialpedagogikk,
3, 28–37.
Østergaard, E. (2020). Listening in Science Education: Fostering
Students’ Lifeworld Experiences. In Burnard, P. & Colucci-Gray, L. (red.) Why
Science and Art Creativities matter. (Re-) Configuring STEAM for future-making
education, s. 131–147. Brill | Sense.
Østergaard,
E., Dahlin, B. & Hugo, A. (2008). Doing Phenomenology in Science Education: A Research Review. Studies
in Science Education, 44(2), 93–121.
Østergaard,
E. & Dahlin, B.
(2009). Sound and Sensibility. Pre-service Science Teacher Students Bridging
Phenomena and Concepts. I: Proceedings from 2009 NARST Annual
International Conference (s. 328). NARST.
Annonse
Om forfatterne
Elise Bergli er universitetslektor ved Institutt
for lærerutdanning og utdanningsvitenskap ved Norges miljø- og
biovitenskapelige universitet, Ås. Hun arbeider med etter- og videreutdanning
av lærere og med å tilrettelegge for besøk av elever til Fakultet for realfag
og teknologi ved NMBU. I tillegg har hun en stilling som lærer i matematikk og
naturfag ved Ås videregående skole.
Edvin Østergaard er professor ved Institutt for
lærerutdanning og utdanningsvitenskap ved Norges miljø- og biovitenskapelige
universitet, Ås. Han leder der fagområdet «Kunst og vitenskap i læring». Hans
forskning omfatter blant annet samspillet mellom kunst og musikk og naturfag
med vekt på estetisk erfaring, samt fenomenbasert naturfagundervisning.