Ill.foto: Paal Svendsen
– Hva mener du med robuste barn?
Debatt: Fem barnehagelærerstudenter stiller spørsmål til Bergens byråd for barnehage og skole.
Er det sånn at
barn som gråter alene lærer å regulere følelsene sine selv? Kan det være du
tror at robuste barn ikke trenger flere voksne i barnehagen?
I Bergen kommunes helt nye kvalitetsutviklingsplan for barnehagene kan vi blant annet lese: «I bergensbarnehagen utvikler barna robusthet i et miljø preget av trygghet,
glede og mestringsopplevelser»”. I den forbindelse vil vi gjerne stille følgende
spørsmål til byråden, Daniel C. E. Hägglund: Hva mener du med
robuste barn? Og hvordan kan vi som jobber i barnehage, med dagens
bemanningskrise, jobbe for å få robuste barn? Med den bemanningssituasjonen vi
har i dag, vil vi påstå at vi får flere sårbare barn heller enn robuste barn.
Flere krav,
mindre ressurser!
Med denne planen
viser byråden at de har store ambisjoner når det kommer til kvalitetsutvikling
i bergensbarnehagene. Disse ambisjonene stiller enda flere krav til oss
barnehageansatte. Trenger vi flere planer pyntet med fine ord og begreper? Som
de fleste vet sliter barnehagene med stort sykefravær, mangel på vikarer og
kutt i bevilgningene.
Voksenstøtte er
avgjørende for robuste barn
I byråden sin nye
plan kan vi også lese at robusthet er noe som utvikles i samspill med andre
i trygge omgivelser og relasjoner. Som utdannede pedagoger vet vi at for å
skape robuste barn er voksnes støtte helt avgjørende. Det krever at man
anerkjenner barns følelser og hjelper dem med å regulere dem. At hvert barn
blir sett, hver dag! Og uten tilstrekkelig bemanning skjer ikke dette. I
denne situasjonen vi befinner oss i nå får vi kun utført de oppgavene som er
absolutt nødvendige. Vi går på akkord med oss selv.
Vil dette skape
mer trygghet for barna? Er dette byrådets mål om å få robuste barn? Vi har ikke
nok fang til barna og dette fører til at mange barn ikke blir sett. Dette er
realiteten uten nok personale i barnehagen.
Sammen for
kvalitet?
Vi er fem
barnehagelærerstudenter som alle har lang jobberfaring fra barnehage. Vi mener
at det er for stor avstand mellom politikerne som godkjenner planer og oss som
skal gjennomføre dem.
Vi er spent på å
høre hva byråden selv mener skal til for å få robuste barn? Skal for eksempel
de minste lære seg å gå på do selv? Må barna lære seg selv konfliktløsning i en
alder av 3 år? Skal vi la de store barna ha tilsyn med de yngste mens vi har møtetid?
Slik situasjonen er i dag har vi ikke nok voksne til å skape trygghet og
forutsigbare rammer for barna. På langt nær mer robuste barn. Vi har
ikke tid til å gjennomføre pedagogisk arbeid. Barnehagen er i dag et sted for
tilsyn av barn, slik som det var før. Med mer tid og bemanning kan vi faktisk
få brukt vår faglige kompetanse og kan dermed stå inne for at de gis et
pedagogisk tilbud med kvalitet i barnehagen. Og så kan vi jobbe for mer robuste
barn!
Om du vil at vi
skal fortsette å jobbe i barnehage og jobbe etter den fine planen, trenger vi
mer bemanning for å utføre det pedagogiske tilbudet vi er pålagt. Uten
øremerkede tilskudd til økt grunnbemanning ser vi ikke at planen er
gjennomførbar.
Robuste barn
krever personale!B