barnehage barnehånd hånd sandkasse leke

– Hva mener du med robuste barn?

Debatt: Fem barnehagelærerstudenter stiller spørsmål til Bergens byråd for barnehage og skole.

Publisert

Er det sånn at barn som gråter alene lærer å regulere følelsene sine selv? Kan det være du tror at robuste barn ikke trenger flere voksne i barnehagen?

I Bergen kommunes helt nye kvalitetsutviklingsplan for barnehagene kan vi blant annet lese: «I bergensbarnehagen utvikler barna robusthet i et miljø preget av trygghet, glede og mestringsopplevelser»”. I den forbindelse vil vi gjerne stille følgende spørsmål til byråden, Daniel C. E. Hägglund: Hva mener du med robuste barn? Og hvordan kan vi som jobber i barnehage, med dagens bemanningskrise, jobbe for å få robuste barn? Med den bemanningssituasjonen vi har i dag, vil vi påstå at vi får flere sårbare barn heller enn robuste barn.

Flere krav, mindre ressurser! 

Med denne planen viser byråden at de har store ambisjoner når det kommer til kvalitetsutvikling i bergensbarnehagene. Disse ambisjonene stiller enda flere krav til oss barnehageansatte. Trenger vi flere planer pyntet med fine ord og begreper? Som de fleste vet sliter barnehagene med stort sykefravær, mangel på vikarer og kutt i bevilgningene.

Voksenstøtte er avgjørende for robuste barn 

I byråden sin nye plan kan vi også lese at robusthet er noe som utvikles i samspill med andre i trygge omgivelser og relasjoner. Som utdannede pedagoger vet vi at for å skape robuste barn er voksnes støtte helt avgjørende. Det krever at man anerkjenner barns følelser og hjelper dem med å regulere dem. At hvert barn blir sett, hver dag! Og uten tilstrekkelig bemanning skjer ikke dette. I denne situasjonen vi befinner oss i nå får vi kun utført de oppgavene som er absolutt nødvendige. Vi går på akkord med oss selv.

Vil dette skape mer trygghet for barna? Er dette byrådets mål om å få robuste barn? Vi har ikke nok fang til barna og dette fører til at mange barn ikke blir sett. Dette er realiteten uten nok personale i barnehagen.

Sammen for kvalitet?

Vi er fem barnehagelærerstudenter som alle har lang jobberfaring fra barnehage. Vi mener at det er for stor avstand mellom politikerne som godkjenner planer og oss som skal gjennomføre dem.

Vi er spent på å høre hva byråden selv mener skal til for å få robuste barn? Skal for eksempel de minste lære seg å gå på do selv? Må barna lære seg selv konfliktløsning i en alder av 3 år? Skal vi la de store barna ha tilsyn med de yngste mens vi har møtetid? Slik situasjonen er i dag har vi ikke nok voksne til å skape trygghet og forutsigbare rammer for barna. På langt nær mer robuste barn. Vi har ikke tid til å gjennomføre pedagogisk arbeid. Barnehagen er i dag et sted for tilsyn av barn, slik som det var før. Med mer tid og bemanning kan vi faktisk få brukt vår faglige kompetanse og kan dermed stå inne for at de gis et pedagogisk tilbud med kvalitet i barnehagen. Og så kan vi jobbe for mer robuste barn!

Om du vil at vi skal fortsette å jobbe i barnehage og jobbe etter den fine planen, trenger vi mer bemanning for å utføre det pedagogiske tilbudet vi er pålagt. Uten øremerkede tilskudd til økt grunnbemanning ser vi ikke at planen er gjennomførbar.

Robuste barn krever personale!B

Powered by Labrador CMS