Ill.foto: Paal Svendsen
Ulikhet, uenighet og konflikt i samarbeid mellom hjem og barnehage
Debatt: Hva viser egentlig Foreldreutvalget for barnehagen sin nye undersøkelse?
Hva viser egentlig Foreldreutvalget for barnehagen sin nye undersøkelse? Har foreldre og
barnehagelærere ulik oppfatning av konfliktnivået i samarbeidet? Og er glutenintoleranse
en større årsak til konflikt enn kirkebesøk og pridemarkering?
En ny undersøkelse av
utført av Foreldreutvalget for barnehagen (FUB) «avslører» at foreldre og
barnehagelærere har ulik oppfatning av konfliktnivå i samarbeidet, skriver
Utdanningsnytt i en nyhetssak 25. februar. Dataene som presenteres i nyhetssaken, er interessant for alle som er opptatt av ulikhet, uenighet og konflikt i
samarbeid mellom hjem og barnehage. Men gir egentlig undersøkelsen grunnlag for
å si at det er ulik oppfatning mellom partene?
Nokså få foreldre
(sju prosent) oppgir å ha vært i konflikt med de ansatte, mens halvparten av de
ansatte oppgir å ha vært i konflikt med de foresatte. Det betyr ikke
nødvendigvis at oppfatningen av konfliktnivået er ulikt. Når foreldre svarer
representerer de seg selv i møte med et begrenset utvalg barnehagelærer, mens
når de ansatte svarer gjør de det på grunnlag av møter med en stor gruppe
foreldre. Det holde at et fåtall av foreldrene i en barnegruppe er i en
konfliktsituasjon med ansatte for at de ansatte skal svare bekreftende på
spørsmålet om konflikt. Statistisk sett ville det dermed vært veldig underlig
om tallet som oppga erfaring med konflikt var likt mellom foreldre og ansatte. I
rapporten fra FUB fremkommer det dessuten at barnehagelærere og foreldre er
ganske samstemte i at samarbeidet generelt sett er godt (97 og 96 %). Det i seg
selv er en overskrift verdig
Samtidig gir
nyhetssaken interessant informasjon om hva barnehagelærerne oppgir som årsaken
til konflikter. Dette dreier seg ofte om at de ansatte mener foreldrene har
urealistiske forventninger til barnehagen, med tanke på særlig mattilbud og
ønsker om individuell tilrettelegging. FUB har fått svar fra 300 barnehagelærere,
og sitter derfor på et stort datamateriale.
Som barnehagelærerutdanner blir jeg
nysgjerrig på hvordan barnehagelærerne ser på sin egen rolle som veiledere, og
hvordan de ser på forholdet mellom uenighet og konflikt. Barnehagelovens første
paragraf starter med å fastslå at barnehagens mandat handler om å utføre en
rekke oppgaver knyttet til barns lek, læring, danning og omsorg i samarbeid
og forståelse med hjemmet.
Det er altså helt sentralt at foreldre både får
innsikt i barnehagens arbeid, og mulighet til å påvirke dette. At foreldre ikke
kjenner godt til barnehagens rammer og muligheter, er forståelig, og det er
heller ikke overraskende at de derfor kan stille urealistiske krav. Det er
heller ikke overraskende at det er ulike syn på kosthold eller søvn, eller at
barnehageansatte er i en rolle hvor de må gjøre valg med hensyn til en rekke
rammebetingelser, mens foreldre tar utgangspunkt i eget barn.
Det er derimot
interessant hvordan ansatte og foreldre vurderer hvor grensene går mellom
uenighet og konflikt. I hvilken grad møtes eksemplene i undersøkelsen gjennom
veiledning eller dialog, og hva skjer med samarbeidet mellom hjem og barnehage
når uenigheten blir til konflikt?
Det er også
interessant å lese både hva konfliktene handler om – og hva de ikke handler om.
Bekymringsmeldinger og barnevern nevnes, men det oppgis at de fleste sakene
handler om hverdagslige ting som bemanning, mat og søvn. Det som ikke oppgis
som årsak til konflikt, er verdiuenigheter. Dette er svært interessant, både
fordi rammeplanen eksplisitt sier at personalet skal identifisere
verdikonflikter i hverdagen, og fordi både forskningslitteratur og
mediedebatter kan gi inntrykk av at verdiuenighet mellom foreldre og barnehage
kan være en stor utfordring knyttet til temaer som kjønnsidentitet,
familiemangfold eller barnehagens arbeid med religion.
Dette er temaer jeg som
barnehagelærerutdanner opplever at studentene møter med både nysgjerrighet og
engstelse. Foreldre kan virke skumle, og de vil for all del ikke komme i
konflikt. Rapporten fra FUB er derimot blottet for verdiladede ord som «Pride»,
«religion» eller «kirke». Så hva betyr dette? Er det egentlig ulike
oppfatninger av konfliktnivå i samarbeidet? Eller kan det være slik at vi bruker ordene uenighet og konflikt på
ulikt vis, og at barnehagen i stor grad lykkes i å være et uenighetsfellesskap?
En ting er det uansett enighet om – både
foreldre og barnehagelærere ønsker seg mer samarbeid. Det fremstår som et godt
utgangspunkt. Så er det bare å håpe at både foreldre og ansatte når frem i den
felles kampen for flere ressurser i barnehagene.