Ill.foto: Joakim S. Enger
Utdanning.no innhenter samtykke fra alle intervjuobjekter
Debatt: Datatilsynet krever at det skal foreligge samtykke fra foresatte når barn er involvert.
I et tidligere debattinnlegg fikk
Utdanning.no kritikk for sin fremstilling av barnehagelæreryrket i videoen “Hva
gjør en barnehagelærer”. Nå stiller forfatterne et spørsmål om hvordan personvern til de to
barna som vises i videoen ivaretas. Det påpekes også at innholdet er lite nyttig for seerne dersom
informasjonen ikke fremhever viktige aspekter av yrket, for eksempel
betydningen av plantiden.
Utdanning.no
innhenter samtykke fra alle intervjuobjekter. Disse
samtykkeskjemaene ligger lagret som vedlegg til det aktuelle intervjuet i
Utdanning.no sitt publiseringssystem (CMSet Drupal). Intervjuene har en levetid
på to år, og når intervjuet
avpubliseres, slettes vedleggene.
Datatilsynet krever
at det skal foreligge samtykke fra foresatte når barn er involvert. Dette intervjuet er gjennomført i en kommunal barnehage, hvor den
aktuelle kommunen har utarbeidet egne samtykkeskjemaer for bruk i barnehager og
skoler. Barnehagen tar personvern og barns rettigheter på alvor. I det
spesifikke tilfellet ble det utarbeidet et enda mer detaljert samtykke. Begge
barnas to foresatte har signert skjemaene. Samtykkene oppbevares i Utdanning.no
sitt publiseringssystem.
Hvordan intervjuet
skulle gjennomføres, ble
avtalt på forhånd med
barnehagen, og samtykkene var innhentet før filmingen startet. Videoen, teksten og bildene ble sitatsjekket
og godkjent før publisering,
i henhold til avtalen.
I videoen ser man
to førskolebarn. De ble spurt om å delta i filmen, fordi det var viktig at barn
kunne medvirke til situasjonen. Vedkommende som laget videoen, pleier å snakke
med barn eller ungdommer før filminger. De kan alltid gi beskjed om at filmingen
skal stoppes, at kameraet er for nær, eller at de ikke ønsker å delta i
videoen. Selv om vi vet at barn ikke helt forstår hva yrkesintervjuer
innebærer, kan også små barn gi uttrykk for hva som er greit for dem. I videoen
brukes bare situasjoner der barna følte seg komfortable.
I det tekstlige intervjuet nevnes det i én setning at barnehagelæreren er støtteressurs for to barn i barnehagen. Dette er ikke de
samme to barna som vises i videoen, og det nevnes heller ikke i videoen. Vi
anerkjenner imidlertid at dersom man først ser videoen og deretter leser teksten, kan dette føre til misforståelser. Vi har derfor endret ordlyden fra “to barn” til “barn”, og takker for korreksjonen.
Som vi beskriver i vårt første tilsvar, har Utdanning.no objektive fremstillinger av yrker i form
av yrkesbeskrivelser. Disse skal gi en nøytral fremstilling av yrket, kvalitetssikres av fag-
og bransjeorganisasjoner i et rigorøst oppdateringsregime. I tillegg kommer en mer
subjektiv fremstilling der yrkesutøvere får fortelle om sin opplevelse av arbeidshverdagen. De fleste av disse
intervjuene er i tekstform, mens stadig flere lages på video i tillegg. Når vi lager video, lages det alltid tekstlige intervjuer
i tillegg. Det er også tilfelle her.
I yrkesintervjuene viser vi et yrke fra en yrkesutøvers subjektive perspektiv. Statistikken vår viser at
brukerne våre gjennomsnittlig ser 1 minutt og 40 sekunder av hver
enkelt film. Derfor har vi en viss tidsbegrensning for å holde på de unge seernes oppmerksomhet og eventuelt inspirere
dem til å velge et yrke. I dette spesifikke intervjuet med en barnehagelærer er det rom for å si at man liker best å være sammen med barn, mens man ikke er glad i
kontorarbeidet. Samtidig nevnes plantiden som en pålagt oppgave i det tekstlige intervjuet, og det forklares hva den
handler om og hvorfor den er viktig.
Som vi nevnte sist, er oppdraget vårt å bidra til informerte utdannings- og yrkesvalg. Vi
forteller ikke folk hva de skal velge, men skal gi et nyansert bilde av ulike
yrker. For ulike mennesker kan informasjonen som presenteres virke både
skremmende og tiltrekkende. Utdanning.no vil fortsette å tilby nøytral, kvalitetssikret og offentlig tilgjengelig
informasjon for alle som skal ta et utdannings- eller yrkesvalg, sammen med
intervjuene som viser yrkene gjennom yrkesutøverens perspektiv.