Utdanning.no innhenter samtykke fra alle intervjuobjekter
Debatt: Datatilsynet krever at det skal foreligge samtykke fra foresatte når barn er involvert.
I et tidligere debattinnlegg fikk Utdanning.no kritikk for sin fremstilling av barnehagelæreryrket i videoen “Hva gjør en barnehagelærer”. Nå stiller forfatterne et spørsmål om hvordan personvern til de to barna som vises i videoen ivaretas. Det påpekes også at innholdet er lite nyttig for seerne dersom informasjonen ikke fremhever viktige aspekter av yrket, for eksempel betydningen av plantiden.
Utdanning.no innhenter samtykke fra alle intervjuobjekter. Disse samtykkeskjemaene ligger lagret som vedlegg til det aktuelle intervjuet i Utdanning.no sitt publiseringssystem (CMSet Drupal). Intervjuene har en levetid på to år, og når intervjuet avpubliseres, slettes vedleggene.
Datatilsynet krever at det skal foreligge samtykke fra foresatte når barn er involvert. Dette intervjuet er gjennomført i en kommunal barnehage, hvor den aktuelle kommunen har utarbeidet egne samtykkeskjemaer for bruk i barnehager og skoler. Barnehagen tar personvern og barns rettigheter på alvor. I det spesifikke tilfellet ble det utarbeidet et enda mer detaljert samtykke. Begge barnas to foresatte har signert skjemaene. Samtykkene oppbevares i Utdanning.no sitt publiseringssystem.
Hvordan intervjuet skulle gjennomføres, ble avtalt på forhånd med barnehagen, og samtykkene var innhentet før filmingen startet. Videoen, teksten og bildene ble sitatsjekket og godkjent før publisering, i henhold til avtalen.
I videoen ser man to førskolebarn. De ble spurt om å delta i filmen, fordi det var viktig at barn kunne medvirke til situasjonen. Vedkommende som laget videoen, pleier å snakke med barn eller ungdommer før filminger. De kan alltid gi beskjed om at filmingen skal stoppes, at kameraet er for nær, eller at de ikke ønsker å delta i videoen. Selv om vi vet at barn ikke helt forstår hva yrkesintervjuer innebærer, kan også små barn gi uttrykk for hva som er greit for dem. I videoen brukes bare situasjoner der barna følte seg komfortable.
I det tekstlige intervjuet nevnes det i én setning at barnehagelæreren er støtteressurs for to barn i barnehagen. Dette er ikke de samme to barna som vises i videoen, og det nevnes heller ikke i videoen. Vi anerkjenner imidlertid at dersom man først ser videoen og deretter leser teksten, kan dette føre til misforståelser. Vi har derfor endret ordlyden fra “to barn” til “barn”, og takker for korreksjonen.
Som vi beskriver i vårt første tilsvar, har Utdanning.no objektive fremstillinger av yrker i form av yrkesbeskrivelser. Disse skal gi en nøytral fremstilling av yrket, kvalitetssikres av fag- og bransjeorganisasjoner i et rigorøst oppdateringsregime. I tillegg kommer en mer subjektiv fremstilling der yrkesutøvere får fortelle om sin opplevelse av arbeidshverdagen. De fleste av disse intervjuene er i tekstform, mens stadig flere lages på video i tillegg. Når vi lager video, lages det alltid tekstlige intervjuer i tillegg. Det er også tilfelle her.
I yrkesintervjuene viser vi et yrke fra en yrkesutøvers subjektive perspektiv. Statistikken vår viser at brukerne våre gjennomsnittlig ser 1 minutt og 40 sekunder av hver enkelt film. Derfor har vi en viss tidsbegrensning for å holde på de unge seernes oppmerksomhet og eventuelt inspirere dem til å velge et yrke. I dette spesifikke intervjuet med en barnehagelærer er det rom for å si at man liker best å være sammen med barn, mens man ikke er glad i kontorarbeidet. Samtidig nevnes plantiden som en pålagt oppgave i det tekstlige intervjuet, og det forklares hva den handler om og hvorfor den er viktig.
Som vi nevnte sist, er oppdraget vårt å bidra til informerte utdannings- og yrkesvalg. Vi forteller ikke folk hva de skal velge, men skal gi et nyansert bilde av ulike yrker. For ulike mennesker kan informasjonen som presenteres virke både skremmende og tiltrekkende. Utdanning.no vil fortsette å tilby nøytral, kvalitetssikret og offentlig tilgjengelig informasjon for alle som skal ta et utdannings- eller yrkesvalg, sammen med intervjuene som viser yrkene gjennom yrkesutøverens perspektiv.