Fagartikkel:Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole.
Bakgrunnen for prosjektet Annerledes kroppsøving var forskning som over
tid har synliggjort hvordan dans og friluftsliv ikke prioriteres i
undervisningen og dermed blir en del av faget kroppsøving som mange elever på
ungdomsskole og i den videregående skole ikke møter (Leirhaug & Arnesen,
2016; Arnesen mfl., 2017; Rustad, 2017; Moen mfl., 2018). Dette skjer til tross
for klare føringer og målsettinger for friluftsliv og dans i tidligere
læreplaner og nå med LK20.
Annonse
Empiriske
studier tyder på at det er sammensatte årsaker til marginaliseringen av dans og
friluftsliv som undervisningsinnhold og det som ser ut til å være en vedvarende
pedagogisk utfordring for kroppsøvingslærere. For friluftsliv pekes det på
skolens strukturelle rammebetingelser, der særlig tidsfaktoren løftes fram:
Hvordan få til friluftsliv på to timer? Men også tilgang på utstyr og kortreist
natur er faktorer som ser ut til å være begrensende. Når det gjelder dans,
rapporterer lærere gjerne om manglende kompetanse, og at dans i læreplanen
krever en større grad av faglig konkretisering og tolkning (Nordaker, 2009;
Rustad, 2017). Sannsynligvis er kompetansebehovet noe som også gjelder for
friluftsliv, dersom læring og undervisning skal foregå i skolens nærnatur.
I arbeidet med å
kartlegge og analysere empiriske studier om friluftsliv i skolen fant Abelsen
og Leirhaug (2017) få studier som var opptatt av undervisningsinnhold.
Aksjonsforskningsprosjektet Annerledes kroppsøving ble derfor utformet for både å utforske hva
dans og friluftsliv kan være i skolen, og hvordan dette kan realiseres i
kroppsøvingsfaget. I denne artikkelen vil vi beskrive hvordan samarbeidet
mellom forskere, lærere og studenter ledet til utvikling og utprøving av
undervisning i dans og friluftsliv, ny didaktikk og nye erfaringer for elever,
lærere og lærerutdannere. Fire år er gått siden vi avsluttet aksjonen
(2017−2020).
Cathrine er tydelig på
hva deltakelse som medforskende lærer har betydd for hennes profesjonelle
identitet og undervisningspraksis:
Dette prosjektet var
starten på ein real utviklingsprosess for meg som lærar. Eg var ikkje lenger
tilfreds med vidareutviklinga av undervisning, eg følte eg stod på same stad.
Eg ønskja fagleg påfyll, andre perspektiv og å bli utfordra. (Cathrine)
Behov for praksisnære FOU prosjekter
Vinteren 2017 utarbeidet vi en prosjektplan
for et alternativt kroppsøvingsfag. Ambisjonen var et praksisnært
forskningsprosjekt, et tett samarbeid mellom praksisfelt og akademia med mål om
å utvikle og prøve ut dans og friluftsliv som faginnhold i kroppsøving. I lys
av kritikken av kroppsøvingsfaget som et for aktivitetspreget og lite
læringsorientert fag var det viktig å vektlegge betydningen av lengre sammenhengende undervisningsforløp. Veien fra idé til
pilotprosjekt var kort, og mens Rune gjennomførte pilot med to vg1-klasser på
sin skole, tok lærere kontakt med ønske om å delta. Hilde Rustad ble med som
dansefaglig forsker, og det videre prosjektet med seks medforskende lærere,
nærmere 420 elever og 11 masterstudenter har i perioden fullført sine oppgaver
med viktige bidrag til prosjektet som helhet.
Forskningsdesignet
innebar ett pilot-år og to år med aksjonsforskning, til sammen tre faser hvor
ideer ble satt ut i livet og erfaringer underveis ga bekreftelse eller retning
for utbedring og ny utprøving. Selve aksjonen innebar å «øremerke» 12 timer til
friluftsliv og 12 timer til dans. I seg selv ikke overveldende, men 24 timer utgjør 43
prosent av fagets timetall gjennom et år. Et viktig poeng er at prosjektet og
undervisningen ble gjennomført i tråd med gjeldende læreplan (LK06) og innenfor
vanlige rammer for kroppsøving ved skolene. Undervisningen ble gjennomført i to
sammenhengende perioder (friluftsliv på høsten,
dans på våren).
Hva
har så denne vektlegging av dans og friluftsliv gitt av nye innsikter for
elevene, lærerne, lærerutdannerne og for faget mer generelt? I det følgende
presenterer vi noen sentrale funn og erfaringer. For fyldigere beskrivelser og
analyser henviser vi underveis til publiserte tekster. Rune og Cathrine
vektlegger begge betydningen av varighet og omfang, og har videreført
modifiserte versjoner av 12 timers ramme også med vg2- og vg3-klasser:
«Nå, fire år etter at
aksjonsprosjektet er ferdig og etter 30 år som kroppsøvingslærer har jeg tre
Vg1 klasser og en Vg3 klasse som alle har vektlegging av dans og friluftsliv i
kroppsøving.» (Rune)
Betydningen av fellesskap og tid til utprøving
Det skulle vise seg å være utfordrende å
utvikle lengre undervisningsforløp i friluftsliv og dans, også for erfarne og
kompetente lærere og lærerutdannere. Erfaringsdeling, workshop og fellesskap
omkring undervisningsutvikling ble viktigere enn forventet, og for noen kanskje
helt avgjørende. Viktige erfaringer er hvordan kreativ og systematisk
undervisningsutvikling tar tid, og hvor avgjørende det er med «rom» til å prøve
og øve, gjentatte ganger. Skal fagutvikling skje, er dette betingelser som må
få mer plass i en lærers hverdag.
I sitt ph.d.-arbeid ved
Høgskolen på Vestlandet innlemmet Gustav Tøstesen en evaluering og analyse av
friluftslivsdelen i aksjonsforskningsprosjektet. I artikkelen «Hvordan
vægtlegges naturoplevelse og bærekraft gennem friluftsliv i videregående
skole?» (Tøstesen, 2023) kommenterer han betydningen av workshop, felles
utprøving og innføringen i «stjerneblomstmetodikk» som avgjørende for å
vektlegge naturopplevelse og bærekraft i undervisningen.
«Stjerneblomstmetodikk»,
som det vises til, ble utviklet og utprøvd i prosjektet som en tilnærming til
hvordan man kan organisere elevgrupper for variert utfoldelse og
læringsaktiviteter i skolens nærnatur. Her fremmes elevsamarbeid, det
tilrettelegges for øving på friluftslivsferdigheter, og det avsettes tid,
gjerne solotid, til naturnærvær og langsomt friluftsliv. Metodikken er nærmere
beskrevet av Abelsen (2021) i boken Nærmiljøfriluftsliv i skolen.
Utviklingsprosessen i
danseundervisningen ble tilsvarende ledsaget av seminar, workshop og
fokusgruppeintervju. Lærere og forskere fikk anledning til å dele erfaringer og
lufte ideer. Samhandlingen avdekket ulikt erfaringsgrunnlag og hvor viktig det
er å skape en atmosfære som tillater lærerne å erfare og dele dans som en både
utfordrende og eksponerende aktivitet. Vi både erfarte og diskuterte
betydningen av varhet, trygghet og støtte når en driver denne type
undervisnings- og utviklingsarbeid.
Gode og «kjipe» erfaringer med friluftsliv
I artikkelen «Dedikerte lærere med bål på
timeplan i videregående skole» (Abelsen & Leirhaug, 2022) viser vi hvordan
bålet trer fram som aktør i friluftslivsundervisningen og erfaringene når
klassen samles omkring det og det gis tid for et «nytt» fellesskap. Selv om det
kommer til uttrykk hvordan friluftsliv kan være kaldt og vått og at det er
kjipt med bålluktende klær, handler majoriteten av elevtilbakemeldingene om
tilfredshet, verdsetting av fellesskap og avbrekk fra vanlig skole, og
betydningen av praktiske oppgaver, samarbeid med medelever og anledning til å
vise og utfolde andre sider ved seg selv. En elev sier det slik:
«Det var favorittdelen
min av kroppsøving, fordi at man både var i aktivitet, lærte åssen man skulle
lage ulike typer bål og vi fikk vist kunnskap som man kanskje ikke så ofte får
gjort i faget ellers» (Hentet fra Leirhaug mfl., 2020 s. 234)
Artikkelen «Naturopplevingar,
miljøbevisstheit og livsmeistring i vidaregåande skule» (Leirhaug mfl., 2020)
bruker fokusgruppeintervju med elever og løfter betydningen av refleksjon og
samtale og hva dette kan bety for samhandlingen og relasjonene mellom elever.
Vi ser nærmere på betydningen av samarbeid, felles prosjekter og hva solotid og
stillhet i natur kan bety. En elev hadde følgende erfaringer:
«Naturen ga meg en
beroligende følelse og det var godt å få en pause fra den vanlige skoledagen og
komme ut i frisk luft. Det å bare sitte å ta inn alle de inntrykkene naturen
gir meg, var en fin opplevelse som er noe vi vanligvis ikke setter pris på.» (Hentet
fra Leirhaug mfl., 2020, s. 234)
Sitatet forteller hvordan selv korte
undervisningsopplegg i friluftsliv, gjennomført i skolens nærnatur, kan virke
avstressende for elever og gi opplevelse av frihet, stillhet og ro.
Gode og «kleine» erfaringer med dans
Våre publiserte funn fra danseaksjonen er
langt færre enn fra friluftsliv, men i en artikkel som vurderes for publisering
(Rustad mfl., 2023, manus), presenteres og analyseres elevenes responser
(spørreskjemaundersøkelse) etter gjennomført danseundervisning. I undersøkelsen
blir elevene oppfordret til å skrive om egne erfaringer med danseundervisning,
og hva de mener de har lært. Responsene er kategorisert som positive, negative eller som mer ambivalente erfaringer. Om positive erfaringer bruker
elevene ord som «gøy», «utfordrende», «nyttig» og «fikk utvikle nye moves», og en elev skriver om betydningen av «å lære om
seg selv og egen kropp». Av negative beskrivelser er «kjedelig» ordet som
brukes hyppigst. De ambivalente responsene handler blant annet om at det er
«gøy med dans, men at det ble litt mye med 12 timer», eller som en elev
uttrykker det, at «det er dumt når elever har så ulike utgangspunkt fra
tidligere skolegang». At gøy og
kjedelig er ord elevene bruker,
blir i artikkelen fortolket og analysert i lys av kritikken av kroppsøving som
aktivitets- eller underholdningsfag.
I sin masteroppgave får
Solvang (2021) fram hvordan dans for enkelte elever oppleves flaut, kleint og
rart. Betydningen av varighet og muligheten til å prøve og feile gjentatte
ganger blir for noen elever avgjørende for trygghet og trivsel, og det hele framstår
som en prosess hvor et negativt utgangspunkt blir snudd til noe positivt og
oppbyggelig. Her er vi ved en viktig erfaring fra prosjektet: For mange elever
framstår dans og friluftsliv som noe nytt og fremmed. Dette kan være
utfordrende, for både elever og lærere.
Liverød (2020) avdekker
i sin masteroppgave hvordan lærere er opptatt av egen kompetanse, og at faglig
trygghet blir avgjørende for å lede undervisning og læringsprosesser i dans.
Felles for lærerne er at de alle jobber for en trygg atmosfære hvor elevene
slipper seg løs, utforsker rytmer og bevegelser, og på den måten opparbeider
selvtillit og trygghet. Lærerne uttrykker at de vil at dans ikke bare skal blir
en «happening» for elevene.
Elevene vet ikke alltid selv hva de trenger
Det elevene trenger, er ikke nødvendigvis det
de ber om. Det kommer tydelig fram hvordan kroppsøvingsundervisningen med dans
og friluftsliv oppleves som uvant for elevene, hvordan enkelte er udelt
negative, mens andre verdsetter et slikt tyngdepunkt i undervisningen.
I Abelsen mfl. (2023)
drøftes hvordan en anerkjennende kroppsøvingslærer kan lytte seg inn til og
møte mangfoldet av elever, også elever som «roper» etter fotball eller andre
bevegelsesaktiviteter, når det er det de heller ønsker. Det diskuteres hvordan kroppsøving
for enkelte elever erfares som en signifikant mestringsarena med rom for å
hevde seg, bekrefte eget selvbilde og sosial posisjon. Når friluftsliv og dans
gis plass i undervisning, ser vi at slike forventninger utfordres. Betydningen
av dialog og anerkjennelse i form av faglig omsorg og «kjærlighet», løftes i
artikkelen fram som avgjørende når spenninger oppstår. «Gi oss det vi trenger,
ikke det vi spør om», kan stå som et motto. En lærer forteller hvordan en elev
endret seg fra å høylytt protestere til til slutt bli en pådriver for mer
friluftslivsundervisning.
Vurdering og hjemmelekser
I Mandelid mfl. (2022) henviser en
lærerinformant til formålet med kroppsøvingsfaget og termen livslang bevegelsesglede når læreren ønsker at
elevene skal oppnå «en livslang friluftslivsglede». Dette er et ønske
vedkommende deler med øvrige lærere i prosjektet.
I flere av
undervisningsforløpene i prosjektet skulle elevene levere en avsluttende
oppgave i form av en rapport. Ett av friluftslivsoppleggene ledet inn mot en
hjemmeoppgave hvor elevene skulle planlegge og gjennomføre en tur i egen
nærnatur. Under pandemi og hjemmeskole fikk elevgrupper danseoppgave i
hjemmearbeid, med anledning til å øve, skape og dokumentere utvikling av egen
dansekoreografi. Neppe originalt, men like fullt uvant for elever og lærere.
Hjemmeleksene ble
mottatt med vekslende begeistring og dokumenterer utfordringer når en skal
basere seg på elevers selvstendighet, ansvarlighet og indre driv. Ikke alle
elever tilsluttet seg «avtalen», og særlig når det kommer til friluftsliv, blir
det i elevtilbakemeldingene tydelig at innpakning av praktiske hjemmeoppgaver
krever ytterligere bearbeiding (Abelsen & Leirhaug, 2022, s. 34).
Opplevelsen av å ta et
ett skritt fram, gjøre retrett og prøve på nytt er kjennetegn ved
aksjonsforskning og skoleutvikling. Hjemmelekse i friluftsliv tror vi fortsatt
på, men det trengs mer utprøving. Hvordan man kan engasjere elevene ut over
undervisningstiden, er nok en didaktisk «nøtt» for mange kroppsøvingslærere.
Tilsvarende er vurdering et stadig
tilbakevendende tema. I prosjektet setter lærerne i gang undervisningsforløp
med konkrete læringsprosjekter, de praktiserer formativ vurdering fortløpende,
langt mer enn de selv ser ut til å være klar over. Samtalen om vurdering dreier
raskt i retning summative vurderingsformer, og det blir et synlig behov for å
utvikle virkemidler og vurderingspraksis som støtter en tilnærming til
friluftslivsundervisning som legger vekt på samarbeid, naturopplevelse og et
innhold som skal inspirere til selvstendighet og livslang friluftslivsglede
(Mandelid mfl., 2022). Cathrine sier det tydelig:
«Målet var heile tida at
elevane skulle få nok kunnskap og kompetanse til at dei kunne dra på tur på
eigehand og å gi dei positive erfaringar med naturen, slik at dei hadde lyst
til å oppsøke naturen også seinare.» (Cathrine)
Dans og friluftsliv i medvind
Prosjektet Annerledes kroppsøving har engasjert lærere og
forskere over en lengre periode. Vi er merket av denne reisen.
Rune
og Cathrine forteller om hvordan de har videreført varianter av 12 timer
periodisert undervisning i dans og friluftsliv med nye klasser på ulike
årstrinn. Det har blitt en ny måte å tenke faget kroppsøving på. Engasjementet
har gjort dem til ressurspersoner i fag- og lærermiljø på og utenfor egen
skole. Rune og Cathrine har begge vist hvordan elever gjennom friluftsliv og
dans i faget kroppsøving kan erfare dybdelæring, progresjon og mulighet for
reell mestring og utvikling, et faglig engasjement som er i takt med
fagperspektiver og kompetansemål i LK20.
Forskerne Petter Erik og
Kristian vil høsten 2024 følge fem nye lærere som prøver ut en bearbeidet
undervisningsaksjon i friluftsliv med særlig oppmerksomhet på bærekraft, denne
gangen som del av et internasjonalt prosjekt hvor erfaringene fra prosjektet Annerledes kroppsøving ligger som premiss og
forutsetning.
Aksjonsforskning er, i
likhet med skoleutvikling mer generelt, langsomme prosesser. Det er
langdistanse-
prosjekter prisgitt forhold som dukker opp
underveis, og avhengig av god kjemi og standhaftige lærere. En lang
tidshorisont og fleksible rammer er, etter hva vi har erfart, viktige
premisser.
I LK20 har dans og
friluftsliv en solid posisjon i kroppsøving. Kompetansemål relatert til hva
elever skal lære i og gjennom friluftsliv, finnes på alle trinn i læreplanen.
For dans heter det at elevene etter 10. trinn skal kunne «øve på og gjennomføre
danseaktiviteter fra ungdomskulturer og andre kulturer, og sammen med medelever
skape og presentere dansekomposisjoner».
På
den ene side er det flott at verdiene og kvalitetene som disse læringsområdene
representerer, er anerkjent i læreplanverket. Samtidig ser vi at det ikke
er noen selvfølge at dette fører til god praksis, og vil bli videreført i
framtidige læreplaner. Som fagmiljøer i akademia og i praksisfelt er det
avgjørende at vi fortsetter å utøve og utvikle friluftsliv og dans i
opplæringa på en slik måte at det gir elevene verdifull kompetanse og
grunnlag for å leve aktive, sunne og mangfoldige liv.
Slik bygger Rune opp sine 12 undervisningstimer i dans
Rune starter danseundervisningen med enkle gå- og
rytmeøvelser med klassen i ringformasjon. Dette er en tilnærming han over mange
år har erfart at alle elever liker og mestrer. Etter hvert «glir» dette over i
pardansøvelser hvor elevene får øve på å føre og følge i ring. Oppbygningen er
beskrevet som grunntrinn, samværsdans og lag din egen dans i Gymnos tema nr. 1 (Andresen og Snaprud, 2008).
Rune praktiserer hyppige bytter for å få mye øving med
stadig nye partnere, samt styre det sosiale samspillet. Musikk er viktig for
stemning og opplevelse, og Rune har funnet passende pop, disko og tradisjonell
merengue-musikk til undervisningen. Han opplever at dette bidrar til gode
førstegangsopplevelser i samværsdans.
De fire innledende timene handler om denne type øvelser og
en ledig tilnærming til samværsdans. Progresjonen videre er 6 timer med 6-takts
swing hvor elevene utfordres på rytme og tempo. Det er repetisjon og variasjon
i turer og øvelser, arbeid i par og grupper, men også «diskoverksted», hvor lys
dempes, musikken slår taktfast og parene må forholde seg til hverandre.
Erfaringen er at det er enklere å lære seg swing med en slik
progresjon. Rune avslutter danseperioden med 2 timer kreativ dans. Elevene
samarbeider i grupper på fire og fire. For Rune er det ikke lenger overraskende
når innledende nøling og kleinhet sakte erstattes av mestring, samhandling og
smil fra øre til øre.
Slik underviser Cathrine 12 timer friluftsliv
Cathrine møter elevene med en innledende økt hvor de sammen
oppsøker nærskogen, opplegg introduseres og elevene får anledning til å spørre.
Videre organiserer hun friluftslivsundervisningen i to halve fagdager (4 timer
+ 4 timer).
Elevene finner selv fram til avtalt sted i nærskogen. Her
har lærer forberedt stasjonsundervisning (fagsløyfer) med åtte poster
(stjerne-blomstmetodikk) fordelt på de to dagene. Friluftslivstema er blant
annet «natur-te på stormkjøkken», «stille tid i natur», «hvordan få opp et
bål», «landart» og «enkel bruk av kompass».
I etterkant av undervisningen arbeider elevene med en
digital fortelling hvor de kan bearbeide erfaringer og opplevelser fra
opplegget. Cathrine tenker undervisningen legger grunnlag for progresjon inn
mot vg2 og vg3, hvor elevene til slutt planlegger og gjennomfører egen tur.
Cathrine sine momenter for
vellykket undervisning i friluftsliv:
Ha en god dialog med ledelsen og avklar hvilke
fagdager som er avsatt til friluftsliv
Gi elevene i lekse å se noen instruksjonsvideoer
i forkant (påkledning, bålfyring).
Samle inn ullklær og vind- og vanntette plagg
som elevene kan låne ved behov.
Cathrine lever på tilbakemeldinger som: «Jeg har lært
ekstremt mye, og jeg lærer nye ting hele tiden, men det jeg er mest stolt
av å ha lært, er helt klart å tenne bål på egen hånd» (egne notater).
Erfaringene fra undervisningen har vært viktige når Cathrine har utviklet
undervisningsressurser for NDLA (Furuly, 2020a; Furuly, 2020b; Furuly, 2021).
Litteratur
Abelsen, K.
(2021). Leirliv, basisferdigheter og langsomt friluftsliv. I: K. Østrem (red.),
Nærmiljøfriluftsliv
i skolen (s. 45–72). Cappelen Damm akademisk.
Abelsen, K., Leirhaug,
P.E. & Rustad, H. (2023). Friluftsliv. I: K.M. Moen & A.N. Jordet
(red.). Et anerkjennende kroppsøvingsfag (s. 146–164). Cappelen Damm Akademisk.
Abelsen, K. &
Leirhaug, P.E. (2022). Dedikerte lærere med bål på timeplanen i
videregående skole. Journal for
Research in Arts and Sports Education, 6(1), s. 21–36. https://doi.org/10.23865/jased.v6.3081
Abelsen, K. &
Leirhaug, P.E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med
friluftsliv i norsk skole: En gjennomgang av empiriske studier 1974–2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 1−14. https://doi.org/10.23865/jased.v1.615
Andresen, A. &
Snaprud, R. (2008). Gymnos Tema Nr. 1. Dans − grunnsteg,
samværsdans og lag din egen dans. Cappelen Damm.
Arnesen, T.E., Leirhaug,
P.E. & Aadland, H. (2017). Dans i kroppsøvingsfaget – mer enn gode
intensjoner? Journal for Research in
Arts and Sports Education, 1(3).
s. 47–60. https://doi.org/10.23865/jased.v1.635
Furuly, C.D.
(2020a) Fagdag i naturferdsel, vg1. https://ndla.no/nb/subject:1:ca607ca1-4dd0-4bbd-954f-67461f4b96fc/topic:1:049b2503-a8d2-44db-ae7c-b7124152f25a/resource:360e4821-92ce-4e69-a52c-a566a75ccd3d
Furuly, C.D.
(2020b). Fagdag i naturferdsel, vg2. https://ndla.no/nb/subject:1:ca607ca1-4dd0-4bbd-954f-67461f4b96fc/topic:1:049b2503-a8d2-44db-ae7c-b7124152f25a/resource:6a0fe3c7-e139-46a4-ac3e-13f6f8bbe141
Furuly, C.D.
(2021). Fagdag i naturferdsel, vg3. https://ndla.no/nb/subject:1:ca607ca1-4dd0-4bbd-954f-67461f4b96fc/topic:1:049b2503-a8d2-44db-ae7c-b7124152f25a/resource:fff228ae-ed56-4fc9-a856-5d2113f44a8e
Leirhaug, P.E.,
Grøteide, H., Høyem, H. & Abelsen, K. (2020).
Naturopplevingar, miljøbevisstheit og livsmeistring i vidaregåande skule. Norsk pedagogisk
tidsskrift, 104(3), s. 226−240. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-02
Leirhaug, P.E. &
Arnesen, T.E. (2016). Friluftsliv – et hovedområde i
kroppsøvingsfaget? I: A. Horgen, M.L. Fasting, T. Lundhaug, L.I. Magnussen
& K. Østrem (red.), Ute! (s. 129–152).
Bergen: Fagbokforlaget.
Liverød, A.G.
(2020). En kvalitativ studie om fem kroppsøvingslæreres erfaring
og tanker om dans som aktivitet i den videregående skole
[Masteroppgave]. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Mandelid, M.B., Abelsen,
K. & Leirhaug, P.E. (2022). Vurdering i kroppsøving for
livslang friluftslivsglede. Acta Didactica Norden, 16(3),
17 sider. https://doi.org/10.5617/adno.8351
Moen, K.M., Westlie, K.
Bjørke, L. & Brattli, V.H. (2018). Når ambisjon møter
tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen
(5.–10. trinn) [Rapport 1-2018]. Elverum: Høgskolen i Innlandet.
Nordaker, D.J.
(2009). Dans i skolen? En didaktologisk studie av dansens
legitimering og innhold i relasjon til den norske grunnskole sett i lys av
nasjonale læreplaner, aktuelle fagtidsskrift og kultur- og utdanningspolitiske
dokument [Doktorgradsavhandling]. Aarhus: Aarhus
Universitetsforlag.
Rustad, H., Abelsen, K.
& Leirhaug, P.E. (2023, innsendt artikkelmanus). Upper secondary school students’ perspectives on dance
in physical education.
Rustad, H.
(2017). Dans og kroppsøving. Journal for
Research in Arts and Sports Education, 1(3), s. 61–74. https://doi.org/10.23865/jased.v1.576
Solvang, K.B.
(2021). Elevers erfaring med dans i kroppsøvingsfaget: Et
kvalitativt prosjekt som undersøker fire elevers erfaring og læring med dans
som aktivitet i den videregående skolen [Masteroppgave]. Oslo:
Norges idrettshøgskole.
Tøstesen, G. (2023). Hvordan
vægtlegges naturoplevelse og bærekraft gennem friluftsliv i videregående skole?
Norsk
pedagogisk tidsskrift, 107(4), s. 347–359. https://doi.org/10.18261/npt.107.4.6
Annonse
Om forfatterne
Kristian Abelsen er universitetslektor ved Norges
idrettshøgskole. I egen undervisning og forskning er han opptatt av
friluftslivsdidaktikk og friluftsliv i skolen. Han har tidligere erfaring som
uteskolelærer, arbeidsveileder og folkehøgskolelærer.
Rune Snaprud er lektor med tilleggsutdanning ved
Lambertseter videregående skole. Han er spesielt interessert i dansedidaktikk
og friluftslivsdidaktikk og underviser i kroppsøving, idrettsfag og friluftsliv
programfag. Han har tidligere jobbet med didaktikk i dans og friluftsliv ved
Universitetet i Stavanger og Norges idrettshøgskole.
Cathrine Dunker Furuly er lektor med tilleggsutdanning og har
erfaring fra undervisning i kroppsøving, idrettsfag og programfag friluftsliv i
videregående skole. Hun har bakgrunn som digital læremiddelprodusent i NDLA og
lærerutdanner ved Høgskolen i Innlandet. Hun har for tiden
svangerskapspermisjon.
Petter Erik Leirhaug har arbeidet som lærer i ulike skoleslag og
er nå førsteamanuensis ved Norges idrettshøgskole. Hans forskning og
undervisning er knyttet til friluftsliv, skoleutvikling og lærerutdanning innen
kroppsøving og idrettsfag.