– Bevar dans- og dramalinja ved St. Hallvard videregående skole i Lier!
Debatt: – Betydningen av de praktisk-estetiske fagene er uvurderlig for samfunnet. Politikerne må vende hver stein for å bevare tilbudet og sikre våre ungdommer valgfrihet og trygghet.
St. Hallvard videregående skole i Lier i Buskerud tilbyr
idrettslinje og dans- og dramalinje, to utdanningsløp hvor elevene kan utvikle
seg fysisk og kreativt. Nå er disse linjene truet av budsjettkutt, noe som vil
få alvorlige konsekvenser for både elevenes trivsel, gjennomføring og samfunnets
totale økonomi.
Å bevare disse linjene har betydning for både den enkelte elev og
for samfunnet de skal virke i i framtida. Det er korttenkt politikk i et område
hvor det kommer til å være befolkningsvekst i årene som kommer.
Trivsel og mobbing
Å trives på skolen er avgjørende for elevenes læring, og spesialiserte linjer som idrett og dans- og drama spiller en viktig rolle i å opprettholde et positivt læringsmiljø. Ved St. Hallvard videregående skole viser tallene fra Elevundersøkelsen til UDIR at trivselen er høyere blant elever på idretts- og kunstfaglige linjer med 4,4 mot 4,2 i snitt. Dette henger sammen med at elevene her får drive med aktiviteter de brenner for, noe som styrker deres tilhørighet til skolen.
St. Hallvard videregående skole har utmerket seg med lave mobbetall i Buskerud. 3 % av elevene oppgir at de har blitt mobbet, noe som ligger under skoler det er naturlig å sammenlikne seg med og landsgjennomsnittet på 6 %. På linjer som idrett og dans- og drama er tallene enda lavere. På disse linjene er samhandling og samarbeid sentralt. Felles aktiviteter og teamarbeid skaper sterkere sosiale bånd, som igjen bidrar til et tryggere skolemiljø. Hele skolen er sted hvor de fleste elever føler seg trygge og gleder seg til å være. Skolen er en arena hvor de kan møte et mangfold av elever på tvers av linjevalg - og de får ulike muligheter til å utfolde seg. Dette bidrar til «hele» mennesker som kan påvirke samfunnet positivt på ulike vis.
Økt gjennomføring og engasjement
Gjennomføringsgraden på videregående skole er en viktig faktor for samfunnet som helhet. Elever på idrettslinja og dans- og dramalinja har generelt høyere gjennomføringsprosent enn på mer teoretiske linjer. I fjor var gjennomføringsprosenten for alle studieprogram i Viken 83,7 %. På idrettslinja på St. Hallvard vgs. gjennomførte 93% mens på danselinja fullførte 100 % av elevene, noe som viser at spesialiseringen gir bedre motivasjon til å fullføre skolegangen.
Nettopp det å kunne kombinere teoretiske fag med praktiske aktiviteter bidrar til å holde elevene engasjerte. Mange elever som ellers kunne ha falt fra på mer teoretiske linjer, finner mening og glede i å arbeide fysisk eller kreativt. Elevundersøkelsen viser at mange av elevene på idretts- og kunstfaglige linjer opplever en god balanse mellom teori og praksis, noe som øker trivselen og motivasjonen deres.
Samfunnsøkonomiske konsekvenser
Samfunnsøkonomisk er det dyrt å la elever falle fra. Investering i idretts- og kunstfaglige linjer kan derfor sees som en forebygging av fremtidige sosiale utgifter. Idrettslinja er i tillegg et direkte bidrag til folkehelsen. Elevene som går der er morgensdagens trenere og aktivitører, i tillegg til at de selv utvikler god og livslang helse. Idrettslinja arrangerer også sportslige aktiviteter for hele skolen og bidrar til å skape et godt miljø for alle som går på St. Hallvard vgs. Dans- og dramalinja fremmer også viktige ferdigheter som kreativitet og problemløsning, som er etterspurte egenskaper i mange yrker. Elever fra disse linjene blir ofte aktive aktører i lokalmiljøene sine gjennom å bidra i klubbene, og foreningsliv og i arbeid med barn- og unge på ulike måter.
Folkehelse og livsmestring er ett av de tverrfaglige temaene i den overordna delen av læreplanen, som også de politiske partiene har fremhevet som viktige i sine programmer. Dette er selve kjernen i de nå truede linjene. Kostnadene ved at flere elever vil bruke lengre tid på å fullføre og bestå, vil være minst like store som å bevare disse linjene!
Den foreslåtte sammenslåingen av St. Hallvard videregående skole og Lier videregående er også bekymringsfull. En slik sammenslåing vil kreve økonomiske og personalmessige omkostninger, som ellers ville komme elevene til gode. Denne løsningen har tidligere vært utredet, og man fant at dette ikke førte til besparelser. Det vil kreve mange ressurser og mye tid på å lage en felles administrasjon og en felles kultur på grunn av de ulike utdanningstilbudene ved de to skolene og skolenes fysiske avstand fra hverandre.
Disse ressursene bør brukes på elevene. Det er ikke noe tvil om at nærhet mellom ledere, ansatte og elever gir trygghet. Det har vi på St. Hallvard videregående skole, hvor rektor har åpen dør og hvor avdelingslederne underviser. Denne korte veien mellom de ulike nivåene i skolen er viktig for elevdemokratiet, for de lave mobbetallene og trygghet for at alle elever blir sett og hørt.
Hva slags skole ønsker vi at elevene i Buskerud skal ha? Og hva slags samfunn skal vi har framover? Ved å fjerne dans og drama-linja, som den siste i fylket, vil elevene miste grunnleggende rettigheter til å velge fritt. Ved å legge ned idrettslinja ved vår skole, vil disse elevene ikke lenger få tilbud på nærskole, men tvinges ut av nærområdet til andre skoler, også til de private.
Skoletilbudet ved vår skole raseres ved å legge ned tre av fem tilbud. Betydningen av de praktisk-estetiske fagene er uvurderlig for samfunnet på flere måter, noe også de politiske partiene skriver under på i sine partiprogrammer. Vi vet jo at kreativitet og innovasjon blir viktig for hele landet i årene som kommer.
Nå er det på tide at de samme politikerne vender hver stein for å bevare tilbudet, og sikre våre ungdommer valgfrihet og trygghet. Ungdommen er vår framtid, og de skal ikke måtte betale denne høye prisen. De fortjener bedre!