Ill.foto: Mostphotos
– Bevar dans- og dramalinja ved St. Hallvard videregående skole i Lier!
Debatt: – Betydningen av de praktisk-estetiske fagene er uvurderlig for samfunnet. Politikerne må vende hver stein for å bevare tilbudet og sikre våre ungdommer valgfrihet og trygghet.
St. Hallvard videregående skole i Lier i Buskerud tilbyr
idrettslinje og dans- og dramalinje, to utdanningsløp hvor elevene kan utvikle
seg fysisk og kreativt. Nå er disse linjene truet av budsjettkutt, noe som vil
få alvorlige konsekvenser for både elevenes trivsel, gjennomføring og samfunnets
totale økonomi.
Å bevare disse linjene har betydning for både den enkelte elev og
for samfunnet de skal virke i i framtida. Det er korttenkt politikk i et område
hvor det kommer til å være befolkningsvekst i årene som kommer.
Trivsel og mobbing
Å trives på skolen er avgjørende for elevenes
læring, og spesialiserte linjer som idrett og dans- og drama spiller en viktig rolle
i å opprettholde et positivt læringsmiljø. Ved St. Hallvard videregående skole viser tallene fra Elevundersøkelsen til
UDIR at trivselen er høyere blant elever på idretts- og kunstfaglige linjer med
4,4 mot 4,2 i snitt. Dette henger sammen med at elevene her får
drive med aktiviteter de brenner for, noe som styrker deres tilhørighet til
skolen.
St. Hallvard videregående skole har utmerket seg
med lave mobbetall i Buskerud. 3 % av elevene oppgir at de har blitt
mobbet, noe som ligger under skoler det er naturlig å sammenlikne seg med og
landsgjennomsnittet på 6 %. På linjer som idrett og dans- og drama er
tallene enda lavere. På disse linjene er samhandling og samarbeid sentralt. Felles
aktiviteter og teamarbeid skaper sterkere sosiale bånd, som igjen bidrar til et
tryggere skolemiljø. Hele skolen er sted hvor de fleste elever føler seg trygge
og gleder seg til å være. Skolen er en arena hvor de kan møte et mangfold av
elever på tvers av linjevalg - og de får ulike muligheter til å utfolde seg.
Dette bidrar til «hele» mennesker som kan påvirke samfunnet positivt på ulike
vis.
Økt gjennomføring
og engasjement
Gjennomføringsgraden på videregående skole er en
viktig faktor for samfunnet som helhet. Elever på idrettslinja og dans- og
dramalinja har generelt høyere gjennomføringsprosent enn på mer teoretiske
linjer. I fjor var gjennomføringsprosenten for alle studieprogram i Viken 83,7 %. På idrettslinja på St. Hallvard vgs. gjennomførte 93% mens på danselinja
fullførte 100 % av elevene, noe som viser at spesialiseringen gir bedre
motivasjon til å fullføre skolegangen.
Nettopp det å kunne kombinere teoretiske fag med
praktiske aktiviteter bidrar til å holde elevene engasjerte. Mange elever som
ellers kunne ha falt fra på mer teoretiske linjer, finner mening og glede i å
arbeide fysisk eller kreativt. Elevundersøkelsen viser at mange av elevene på
idretts- og kunstfaglige linjer opplever en god balanse mellom teori og
praksis, noe som øker trivselen og motivasjonen deres.
Samfunnsøkonomiske
konsekvenser
Samfunnsøkonomisk er det dyrt å la elever falle
fra. Investering i idretts- og kunstfaglige linjer kan derfor sees som en
forebygging av fremtidige sosiale utgifter. Idrettslinja er i tillegg et direkte
bidrag til folkehelsen. Elevene som går der er morgensdagens trenere og
aktivitører, i tillegg til at de selv utvikler god og livslang helse. Idrettslinja
arrangerer også sportslige aktiviteter for hele skolen og bidrar til å skape et
godt miljø for alle som går på St. Hallvard vgs. Dans- og dramalinja fremmer
også viktige ferdigheter som kreativitet og problemløsning, som er etterspurte
egenskaper i mange yrker. Elever fra disse linjene blir ofte aktive aktører i
lokalmiljøene sine gjennom å bidra i klubbene, og foreningsliv og i arbeid med
barn- og unge på ulike måter.
Folkehelse og livsmestring er ett av de
tverrfaglige temaene i den overordna delen av læreplanen, som også de politiske
partiene har fremhevet som viktige i sine programmer. Dette er selve kjernen i
de nå truede linjene. Kostnadene ved at flere elever vil bruke lengre tid på å
fullføre og bestå, vil være minst like store som å bevare disse linjene!
Den foreslåtte sammenslåingen av St. Hallvard videregående
skole og Lier videregående er også bekymringsfull. En slik sammenslåing vil
kreve økonomiske og personalmessige omkostninger, som ellers ville komme
elevene til gode. Denne løsningen har tidligere vært utredet, og man fant at dette
ikke førte til besparelser. Det vil kreve mange ressurser og mye tid på å lage
en felles administrasjon og en felles kultur på grunn av de ulike utdanningstilbudene
ved de to skolene og skolenes fysiske avstand fra hverandre.
Disse ressursene
bør brukes på elevene. Det er ikke noe tvil om at nærhet mellom ledere, ansatte
og elever gir trygghet. Det har vi på St. Hallvard videregående skole, hvor
rektor har åpen dør og hvor avdelingslederne underviser. Denne korte veien
mellom de ulike nivåene i skolen er viktig for elevdemokratiet, for de lave
mobbetallene og trygghet for at alle elever blir sett og hørt.
Hva slags skole ønsker vi at elevene i Buskerud
skal ha? Og hva slags samfunn skal vi har framover? Ved å fjerne dans og drama-linja,
som den siste i fylket, vil elevene miste grunnleggende rettigheter til å velge
fritt. Ved å legge ned idrettslinja ved vår skole, vil disse elevene ikke
lenger få tilbud på nærskole, men tvinges ut av nærområdet til andre skoler, også
til de private.
Skoletilbudet ved vår skole raseres ved å legge ned tre av fem
tilbud. Betydningen av de praktisk-estetiske fagene er uvurderlig for samfunnet
på flere måter, noe også de politiske partiene skriver under på i sine
partiprogrammer.
Vi vet jo at kreativitet og innovasjon blir viktig
for hele landet i årene som kommer.
Nå er det på tide at de samme politikerne
vender hver stein for å bevare tilbudet, og sikre våre ungdommer valgfrihet og trygghet.
Ungdommen er vår framtid, og de skal ikke måtte betale denne høye prisen. De
fortjener bedre!