Ill.foto: Paal Svendsen
Den digitale trojanske hesten i norsk skole
Debatt: Læringsresultatene i norsk skole stuper. Det må digitalisering ta sin store del av ansvaret for.
I krigen om Troja vant grekerne til slutt over trojanerne
fordi de laget en hul trehest, som de stilte utenfor bymurene i Troja, som
trojanerne ikke skjønte at inneholdt skjulte greske krigere. Trojanerne trodde
de fikk en gave, og forstod ikke konsekvensene av naivt å slippe trehesten med
de skjulte innvendige farene inn i sentrum av byen.
Mark Zuckerbergs motto «Move fast and break things»
illustrerer forretningsmetodene til alle de store teknologiselskapene som
bryter ned samfunnets institusjoner og infrastruktur i den fysiske
virkeligheten, IRL, og erstatter de med teknologibransjens egne skjermbaserte
kopier for en digital virkelighet, som i realiteten viser seg å være bleke, men
digitalt tilgjengelige kopier av institusjonene de erstatter.
Teknologibransjen får all kommunikasjon inn på sine digitale
plattformer, der bransjen innkasserer størstedelen av inntektene fra åndsverk
og annen produksjon av innhold. Allmennheten, befolkningen og det politiske
systemet ser seg nødt til å velge løsningene teknologibransjen ved sin
markedsdominans synes å ha gjort umulig å la være å bruke.
Uten en granskning av digitaliseringen i skolen, er det
umulig for det norske politiske systemet å avgjøre om teknologibransjen har
fått lov å etablere en trojansk hest i skolen og blant barn og unge.
Teknologibransjen og deres støttespilleres ideologiske budskap om
«Google-doktrinen», der teknologien gir
mer frihet, mer kunnskap og mer mestring til alle i samfunnet ved mer og bedre
teknologi, må bli møtt med kritiske spørsmål fra politikere, og ikke minst fra
journalister. Når teknologibransjen fremmer egne interesser overfor barn, unge
og skolen, så fremmer de ikke samtidig også fellesskapets og barn og unge
interesser.
I den digitaliserte skolen får bukken passe havresekken.
Den digitale teknologibransjen i skolen kopierer, speiler og
hermer etter alt elever og lærere gjør og produserer. Lærere og elever ser seg
nødt til fylle digital infrastruktur i skolen med faglig innhold mens hensyn,
først helt nylig og fortsatt mangelfullt, har blitt tatt til personvern,
opphavsrett, forbrukerinteresser og beskyttelse mot krenkende innhold. Etter å
ha latt lærere og elever fylle læringsplattformer med faglig innhold tilbyr
teknologibransjen lærere og elever ved kunstig intelligens bruddstykker av det
samme faglige innholdet tilbake til lærere og elever, men satt sammen av så små
informasjonsbiter at den av bruddstykker sammensatte teksten ikke kan avsløres
som kopiert materiale.
Teknologibransjen blir ikke avslørt når de selger bakerens
barn brød. Den digitale infrastrukturen, læringsplattformene, teknologibransjen
selger til skolene er ikke i stand til å kjenne igjen samme informasjon, det
samme faglige innholdet produsert av lærere, elever, forfattere og andre
produsenter av faglig innhold i skolefagene, etter at teknologibransjen har
pakket informasjonen om i bitte små bruddstykker av informasjon. Skolen er
prisgitt teknologibransjen, og er ute av stand til å avsløre elevenes juks og
plagiat ved elevers bruk av kunstig intelligens. Det er ikke underlig når
teknologibransjens forretningsmetoder skjuler teknologibransjens egen
plagiering av åndsverk, som eksisterende teknologi foreløpig ikke er i stand
til å avsløre.
Forskningen sier klart og tydelig at lesningen av lengre
tekster krever papirbøker fremfor skjermer, for å opprettholde god
konsentrasjon. Da bør ikke skolen verken favorisere skjermer fremfor bøker som
læremidler, eller likestille skjermer og lærebøker på papir, som læremidler.
Dybdelæring krever dybdelesning, og da er kvalitetsikrete lærebøker en mer
egnet teknologi for læring enn ulike former for undervisning ved ulik bruk av
skjerm. Teknologibransjen ser seg imidlertid tjent med å redusere tilstedeværelsen
av lærebøker og annen eksisterende, læringsstøttende infrastruktur i
skolesektoren og erstatte den med den digitale infrastrukturen de selv ønsker å
produsere for skolene, og for elever de ønsker at skal venne seg til å bruke
deres teknologi også i fremtiden.
De digitale hjelpemidlene kan gi ny, uvurderlig språklig
støtte til elever med dysleksi og elever med tilsvarende utfordringer. Det må
vi ta vare på. Men flertallet av elever er best tjent med en kompetent lærer
med kvalitetssikrete lærebøker.
Ingen andre land har, lik Norge i 2006, vedtatt å likestille
grunnleggende ferdigheter i lesning, skriving, regning og tale, (muntlige
ferdigheter) med den grunnleggende ferdigheten «digital kompetanse», som av
skolen har blitt oppfattet som overordnet målsetning i alle fag i skolen.
Læringsresultatene i norsk skole stuper. Det må
digitalisering ta sin store del av ansvaret for. Politikerne må fjerne digital
kompetanse som grunnleggende ferdighet, og i stedet opprette et eget
teknologifag med kompetente teknologer som lærere.
Teknologibransjen bør ikke få fortsette å sette premissene
for en «transformasjon» av all undervisning i tråd med ønskene til en bransje
som «beveger seg raskt», og bryter ned skolens tradisjonelle institusjoner og
infrastruktur for støtte for læring. Hvilke konsekvenser digitalisering
egentlig har hatt for læring i skolen bør granskes!