Nylig ble det besluttet av Utdanningsdirektoratet, på
oppdrag fra kunnskapsministeren, at noen av de største eksamenene skal holdes før 17. mai neste år.
Annonse
Det gjelder blant annet eksamen i norsk (16.mai) og norsk sidemål (15.mai) på vgs.
Ifølge eksamensplanen skal også flere språkfageksamener avholdes før den store maidagen. Det gjelder en rekke fremmedspråk som kinesisk, fransk og tegnspråk, samt de samiske språkene.
Målet er at alle eksamener skal flyttes før 17.mai før 2025.
Det er Utdanningsforbundet skeptiske til.
– Vi trenger både å gjøre russefeiringen mer inkluderende og
sikre at eksamen og eksamensforberedelser prioriteres. Vi frykter at denne
endringen gjør ingen av delene, sier sentralstyremedlem Thomas Nordgård.
Thomas Nordgård deler bekymringen til regjeringen og ønsket om å
gjøre endringer i hvordan russefeiringen påvirker unges skolegang og
livssituasjon, men er kritiske til at eksamen flyttes til før nasjonaldagen.
UDF mener det er russefesten som heller bør flyttes.
– Hovedpoenget er at eksamen ikke skal tilpasses russetiden. Det er avgangsfeiringen som må innrettes etter opplæringen. Avgangsfeiringen bør først foregå etter at alle eksamener er avlagt, understreker Nordgård.
Nordgård trekker frem at endringene kan føre til et mer hektisk skoleår. Både for lærere og elever. Noe han mener kan gi dårligere vilkår for læring, og mindre tid til eksamensforberedelser.
I tillegg frykter han at flyttingen av eksamen vil kunne føre til en mindre inkluderende avgangsfeiring.
– Det å flytte skriftlig eksamen til før 17.mai kan faktisk forverre problematikken rundt russetiden, da elevene vil ha enda større rom for å slippe seg løs etter at de er ferdige med skriftlig eksamen, mener han.
Utdanningsforbundet sendte brev til Kunnskapsdepartementet i midten av juni med en formaning om å bedre organiseringen av avslutningen av skoleåret. Men det var ikke disse endringene de ønsket seg.
– Vi ønsker en felles og inkluderende avgangsfeiring som ivaretar alle elever uten å gå på bekostning av eksamensforberedelser og læring, avslutter Nordgård.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun sa allerede i mai at hun ønsket disse endringene. Noe som ble fulgt opp av UDIR, som et første steg mot å på sikt få til alle eksamener før 17.mai.
– Mitt inntrykk er at det kan være mulig å få til på en måte som gjør at elvene fortsatt lærer det de skal, og kanskje til og med får bedre sammenheng i læringen, sa Nordtun til VG da.