Ill.foto: Ole Martin Wold
Når elevmedvirkning settes på prøve
Debatt: – Hvordan kan vi sikre reell medvirkning for elever med spesielle behov?
I den nye opplæringsloven har elevene fått en
tydeligere rett til å medvirke i saker som angår deres skolehverdag og læring. Men
hva når eleven kommuniserer på andre måter enn skolen er vant til?
Opplæringsloven slår fast at elevene har rett til å ytre
meningene sine fritt. De skal bli hørt, og det skal legges vekt på meningene
deres etter alder og modning (§ 10-2). Ny
lov styrker elevmedvirkningen ved å vektlegge skoledemokrati og elevenes
muligheter til å påvirke beslutninger.
Å kunne møte et mangfold av ytringsmåter
Resultatene fra elevundersøkelsen over flere år, viser
imidlertid at elevene jevnt over ikke opplever tilstrekkelig medvirkning i
skolehverdagen.
Hva da med elever som i tillegg trenger ekstra
tilrettelegging for å kunne sette ord på egne tanker og meninger? Hva med dem
som har andre måter å kommunisere på? Klarer vi å forstå dem?
Rapporten «Når elever blir sett på som ressurser» (KS Konsulent AS og Oxford Research AS, 2023),
handler om hvordan elevmedvirkning kan styrkes i norske skoler. Her blir det
understreket at elevmedvirkning kan bidra til å fremme elevenes motivasjon,
mestring og læring og dermed være nøkkelen til opplevelsen av tilhørighet i et
fellesskap. Rapporten omhandler dessverre i svært liten grad elever med behov
for særskilt tilrettelegging. Men den løfter likevel fram at det kreves et
spesielt fokus hvis deres stemmer skal bli hørt.
Mitt budskap er at det ikke bare kreves fokus, men også
kompetanse.
Økt
krav om medvirkning krever økt kompetanse
I
Statped erfarer vi hver dag at elever med funksjonsnedsettelser både ønsker og
evner å ytre seg om det som angår dem. Forutsetningen er at det blir
tilrettelagt for det. Dette krever kanskje bruk av tegnspråktolk eller
mikrofonanlegg. Kanskje må informasjon gjøres tilgjengelig i punktskrift eller
på andre måter for at blinde og svaksynte skal kunne gjøre seg opp en mening og
ta informerte valg.
Hvis
eleven har andre måter å kommunisere på enn gjennom tale, vil det være
nødvendig å ha kunnskap om alternative kommunikasjonsformer og tilgang på tilrettelagt
materiell. Elever med autismespekterforstyrrelser, utviklingshemming,
språkvansker eller andre omfattende vansker, vil trenge voksne som har
kompetanse på å tolke, formidle, lytte og forstå.
For å kunne ytre seg fritt,
bli lyttet til og ha innflytelse, må eleven være del av et læringsmiljø som er
i stand til å fange opp, forstå og ta elevens stemme på alvor. Mange elever med
funksjonsnedsettelser vil ikke få realisert sine rettigheter hvis den rette
kompetansen ikke er tilgjengelig.
Daglig møter vi i Statped elever med omfattende
tilretteleggingsbehov, og vi ser mye godt tilretteleggingsarbeid ute i skolene.
Samtidig er vi spente på om den styrkede retten til medvirkning vil gi disse
elevene større mulighet for å delta i beslutningsprosesser og påvirke egen
skolehverdag.
Å medvirke i eget liv og læring, er en grunnleggende
rettighet. Skal elever med særskilte tilretteleggingsbehov få styrket sin mulighet
for medvirkning, er det ikke tilstrekkelig å henvise til lovparagrafer som gir
rett til individuelt tilrettelagt opplæring eller opplæring i alternativ og
supplerende kommunikasjon (ASK). Skal den nye loven bli lik for alle, må deres
meninger bli hørt og tillagt verdi i et demokratisk skolefellesskap. Statped er der
for å støtte Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og skoler i arbeidet for å
gi alle elever en «stemme».