Ill.foto: Mostphotos
Utsagn om at barn og unge må «tåle» litt mobbing, hjelper ingen
Debatt: – Skoler som iverksetter kunnskapsbaserte tiltak, oppnår en varig reduksjon i mobbingen, viser undersøkelser.
Ingen vet sikkert hvorfor elevene rapporterer om mer mobbing enn
før, men utsagn om at barn og unge må «tåle» litt mobbing, hjelper ingen. Omfattende
forskning gjennom flere tiår viser at mobbing skaper alt annet enn robusthet.
Det skjer hvert eneste år, i januar, når tallene fra
elevundersøkelsen publiseres. Da blusser debatten om mobbing i skolen opp igjen.
Mange følger spent med på utviklingen fra foregående år. I år gikk tallene opp,
igjen. De gikk opp så å si over hele linja, på tvers av klassetrinn, kjønn og
ulike former for mobbing. Om lag 58.000 barn har svart at de blir utsatt for
mobbing flere ganger i måneden eller oftere. Mobbingen foregår inne og ute på
skolen, og den skjer digitalt.
I tillegg oppgir 9500 elever at en voksen på skolen mobber dem. Blir
man mobbet av en ansatt på skolen, så skjer det ofte fra medelever i tillegg,
analogt og digitalt. Bak tallene sitter enkeltelever med skjør tillit til at
deres svar vil bety noe i den store sammenhengen. Kun 7 prosent av de elevene
som oppgir at de har blitt mobbet, sier at skolen fikk stoppet det.
Vi er enige
med Barneombudet om at elevene må få en opplevelse av at skolens tiltak virker.
Internasjonal forskning over flere tiår viser at skoler som systematisk
implementerer kunnskapsbaserte tiltak oppnår en varig reduksjon i mobbing og et
betydelig bedre læringsmiljø. Men la oss først se på de forklaringene som tar oppmerksomheten
bort fra handling.
Tåler barn og unge mindre enn før?
Ingen vet sikkert hvorfor elevene rapporterer om mer mobbing enn før, men enkelte
årsaksforklaringer ser ut til å gå igjen. Noen mener at dagens barn og unge
ikke er robuste nok, at de tåler mindre enn før. Dersom det er slik, at dagens
barn og unge tåler mindre, kan vi da bruke det som et argument for så å
fortsette virksomheten som før?
Kan vi voksne tillate oss å konstatere på nett og sosiale medier at
dagens unge tåler ingenting? Eller som denne kommentaren på Facebook under et
debattinnlegg vi skrev om voksne som
mobber elever: «Elevene vet ikke forskjellen på grensesetting og mobbing. Jeg
kjenner ikke til noen voksne som mobber barn i skolen!»
Ingen skal måtte «tåle» mobbing
Å forklare økningen med at elevene i 2024 tåler mindre enn før holder ikke. For
ingen skal måtte tåle litt mobbing eller litt utenforskap, og det gjør heller
ingen mer robuste! Omfattende forskning gjennom flere tiår viser at mobbing
skaper alt annet enn robusthet. Mobbing er sterkt forbundet med en rekke
fysiske og psykiske plager, som for noen varer livet ut og skaper helt eller
delvis uførhet og utenforskap.
I forbindelse med svake PISA-resultater før jul, uttalte Thomas
Nordahl at arbeidet med å forebygge og stoppe mobbing kan ha gått ut over den
faglige kvaliteten i skolen. Dette er en meget farlig tanke, og det er
vanskelig å finne belegg for at det kan være slik. Kan det være motsatt? Det er
ingen motsetning mellom høy kvalitet på læringsmiljøet og høy kvalitet i
undervisningen og arbeidet med fag. Det henger gjensidig sammen.
Nå rapporteres
det om store utfordringer, både faglig og sosialt. Det er jo nettopp måtene
lærere og elever arbeider med fag på, som er den viktigste anledningen skolen
har til å fremme elevenes helse, trivsel og læring. Arbeidsmåter i fag, måter
fagene presenteres på, utvalg av lærestoff og den faglige samhandlingen mellom
de voksne og elevene, er det som i aller størst grad kan bidra til inkludering
og høyt læringsutbytte for alle elever og samtidig forebygge krenkelser,
mobbing og utenforskap.
Bortforklarer de høye mobbetallene
I stedet for å bortforklare de høye mobbetallene, må vi diskutere hva vi som
storsamfunn og skolesamfunn kan og må gjøre for å sikre at alle elever opplever
seg verdsatt og inkludert på skolen av sine medelever og av de voksne som
jobber der. Det er nødvendig i et folkehelseperspektiv og det er nødvendig i
lys av bærekraftig utvikling. Barn og unge som blir mobbet og/eller ekskludert
på skolen er senere overrepresentert i mange dystre statistikker som omhandler
voksne som faller utenfor på grunn av psykisk sykdom, uføretrygd eller
kriminalitet.
En del stemmer i debatten ser ut til å bagatellisere eller
bortforklare de økende mobbetallene. En sentral mekanisme i mobbesituasjoner er
at man skylder på den eller de som blir utsatt, i denne sammenheng elevene selv.
Hvis vi virkelig vil bekjempe mobbing, må vi erkjenne det som et
samfunnsproblem og et skoleproblem. Et helt sentralt spørsmål er hvordan
samfunnet, skolen og de ansatte der forholder seg til rapporter og forskning
som dokumenterer resultater som man ikke liker eller er uenig i.
Vi får ikke bukt med mobbing ved å benekte, bagatellisere eller
skylde på de som utsettes. Det nytter ikke å hevde at elever burde tåle det ene
eller det andre, dersom de faktisk ikke gjør det. Vi kan ikke bruke vår egen
referanseramme for hva noen andre burde tåle. Og uansett, hvis det skulle ha
vært sant at dagens barn og unge er mindre robuste enn før, så er det fortsatt
vi voksne som har ansvaret for å gjøre noe med det. Et viktig steg er at lokale
og nasjonale myndigheter bistår skolene med valg av og bruk av tiltak og
kompetanse som har dokumentert effekt.