Større nedgang i leseferdigheter blant innvandrere enn andre elever
Leseferdighetene blant elever på femtetrinn faller. Nedgangen er størst blant innvandrere.
I midten av november kom resultatene på årets nasjonale prøver.
De viste at leseferdighetene på 5. trinn går ned.
Og størst er nedgangen blant innvandrere. Det viser en gjennomgang Statistisk sentralbyrå (SSB) har gjort av resultatene.
Størst økning på laveste nivå
Andelen elever som presterer på laveste nivå i lesing har økt med nær 5 prosentpoeng siden 2022. Samtidig går andelen som høyeste mestringsnivå ned.
Endringen er størst blant innvandrere. Der har andelen elever på laveste mestringsnivå økt fra 41 prosent i 2022 til 50 prosent i 2024. Det er en økning på ni prosentpoeng.
For norskfødte med innvandrerforeldre og den øvrige befolkningen er tilsvarende økning på 7 prosentpoeng (Fra 32 til 39 prosent) og 3,5 prosentpoeng (fra 20 til 23,5 prosent).
SSB skriver at den store nedgangen i leseferdigheter blant innvandrere kan forklares av botid og landbakgrunn.
Botid og bakgrunn
De siste årene er det kommet flere elever til Norge etter skolealder.
SSBs gjennomgang viser at en høyere andel av dem skårer på laveste mestringsnivå, sammenlignet med innvandrere som kom før skolealder.
Men forskerne ser også at bakgrunn har noe å si for resultatene.
Innvandrerelever fra land i Europa utenfor EU/EFTA, og land i Afrika og Asia presterer dårligere enn de som kommer fra EU/EFTA-land.
Også for disse gruppene er nedgangen i leseferdighetene størst blant dem som kom etter skolealder.