Skoler med høy lærertetthet kommer best ut i ny undersøkelse

Foreldre er jevnt over fornøyd med skolen til barna sine. Det viser ny lærer- og foreldreundersøkelse fra skoleåret 2023-2024.

Publisert Sist oppdatert

En ny rapport fra NTNU Samfunnsforskning viser at foreldre flest er fornøyde med elevenes skolemiljø og læringsmiljø. Det er likevel noen punkter som får lavere score enn tidligere år. 

Rapporten er basert på analyser fra Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole. 

Foreldreundersøkelsen og Lærerundersøkelsen for skoleåret 2023/24 inkluderer svar fra over 93 000 foreldre og 3 800 lærere. Det er imidlertid en stor skjevhet i fordelingen av skoler som deltar, med en overrepresentasjon av Rogaland fylke. Dette gjør at utvalget er lite representativt.

Rapporten påpeker at resultatene må tolkes med forsiktighet grunnet skjevheter i datagrunnlaget.

Litt mindre motivasjon

Rapporten viser at foreldre uttrykker høy tilfredshet med lærernes støtte og elevenes trivsel, samtidig som rapporten viser til en gradvis nedgang i elevenes motivasjon og læringsforhold de siste fire årene.

Lærerne viser til en positiv utvikling i vurdering av undervisningen i lesning, regning, skriving og muntlig. Der lærerne ser en positiv utvikling i undervisningen av grunnleggende ferdigheter, har foreldre rapportert en svakere utvikling i elevenes ferdigheter i lesing, regning og skriving.

 Foreldrenes svar viser også at det er marginalt mindre mobbing enn tidligere år, men de vurderer skolens håndtering av mobbing som svakere enn tidligere. Forbedringen er liten, og samtidig nevnes det at elevundersøkelsen viser en økning i mobbing.

Lærertetthet og mobbing

Et annet viktig funn i rapporten er betydningen av lærertetthet. Skoler med høy lærertetthet rapporterer mindre mobbing og høyere trivsel. Lærere vurderer også det fysiske skolemiljøet bedre på disse skolene. Foreldre ved skoler med lav lærertetthet, definert som mer enn 14 elever per årsverk, gir lavere vurderinger av læring og utvikling, samt SFO-samarbeid og informasjon.

Mindre kommuner sliter mest

Foreldre i mindre kommuner rapporterer lavere trivsel og kvalitet på læringsmiljøet enn de i større kommunene. Dette knyttes blant annet til lavere lærertetthet. Foreldre i mindre kommuner vurderer imidlertid det fysiske skolemiljøet noe bedre enn foreldre i større kommuner.

Powered by Labrador CMS