Illustrasjon: Egil Nyhus
– Det er på tide å avslutte den mål- og resultatstyrte skolen
Debatt: La skolen være et sted der det praktiske, estetiske og emosjonelle er like viktig som det teoretiske.
Kjære stortingspolitikere,
Jeg har sagt opp lærerjobben
min. I Aftenposten kalte jeg det en politisk handling. Ikke en resignasjon. I
etterkant har jeg fått mange meldinger. Fra bekymrede foreldre. Fra elever som
har blitt syke av skolen. Fra elever som har droppet ut. Og fra lærere som
vurderer å gjøre det samme som meg. Mange har skrevet at jeg er modig. Men jeg
tenker ikke på dette som mot. Jeg tenker på det som en nødvendighet. Det er så
mange elever som ikke har en stemme som bærer hele veien til dere med makt.
Derfor tok jeg jeg kontakt med Tale Maria Krohn Engvik, kjent for mange som
Helsesista. Sånn at jeg blir til et vi. For skole er mer enn fag. Det handler
også om elevenes psykiske helse. Da kan vi være stemmen til de stemmeløse.
Det er dere politikere som
vedtar rammene og innholdet i skolen. I denne skolen er det mange elever som
ikke opplever mestring. Mange foreldre som er utslitte av bekymring. Og mange voksne
som ikke strekker til. Hvis dere synes det er vanskelig å forstå, skal vi
hjelpe dere. Se for dere et barn som starter på skolen. Der skal det gå i 10
år.
Prøv å kjenne etter hvordan dere hadde hatt det hvis hver dag var en kamp
for å svelge unna det ene nederlaget etter det andre. At dere de neste 10 årene
aldri opplever mestring. Dere hadde selvsagt forlatt situasjonen. Det kan ikke
elevene. Og se for dere at dette var deres barn. At dere var foreldrene som
hver dag måtte lappe sammen barnets knuste selvbilde. At dere lå våkne om
nettene og lurte på hvordan det skulle gå med barnet deres. Til slutt kan dere
prøve å se for dere at dere er den voksne i skolen som prøver. Virkelig prøver.
Men som vet at i mange tilfeller er det beste ikke godt nok. Fordi skolen har
så mange kompetansemål, tester og kartlegginger, at denne eleven aldri vil føle
seg god nok.
Yrker som først og fremst
jobber med mennesker, vil alltid være komplekse. Men nå har dere politikere
lagt på så mange oppgaver, at det nærmer seg det uhåndterbare. Vi skal lage
gode undervisningsøkter for at elevene skal lære. Vi skal bygge trygge
læringsfremmende relasjoner. Skolen må håndtere foreldre som er bekymret for
barna sine. Elever som strever faglig. Og elever som strever med sin psykiske
helse. I tillegg skal vi teste, dokumentere, og rapportere.
Før vi kan gå hjem,
fordi skoler mangler ressurser, er det mange som rydder og vasker
klasserommene, mens vi snakker med den ene eleven som ikke har lyst til å dra
hjem, fordi hjemme ikke er trygt. Det er dere som har makten til å gjøre noe
med situasjonen. Når dere til stadighet lar være, kommer tvilen snikende. Er
ikke skole så viktig, når alt kommer til alt?
Nå ber vi dere politikere om
å være modige. Eller å gjøre det som er nødvendig. For at skolen skal bli en
mestringsarena for alle barn. At foreldrene skal få slippe å bekymre seg for
barna sine. Og at skolen igjen blir en arbeidsplass der de voksne først og
fremst er der for elevene. For å klare dette må dere sette elevene først. Barns
skolegang er for viktig til at politikere skal kunne gjøre personlig prestisje
ut av den. Skolen skal ikke være rød eller blå. Den skal være for alle.
Nå er det på tide å avslutte
den mål- og resultatstyrte skolen, og heller lage en skole med plass til
mangfoldet av barn og unge. Som kan komme på skolen hver dag, og glede seg til
nye mestringsopplevelser. En skole der
elever får være sitt eget utgangspunkt. Da må de yngste elevene få ta leken
tilbake, og de må få gå i klasser med færre elever. Når noe ikke fungerer, er
ikke løsningen alltid mer av det samme, men mindre. Mindre testing. Mindre
kartlegging. Og mindre dokumentasjon.
La skolen være et sted der det praktiske,
estetiske, og emosjonelle, er like viktig som det teoretiske. Og så må kunnskap
være viktigere enn kompetanse. Barns skolegang kan heller ikke baseres på
konkurranse og prestasjoner. Det gjør elever demotiverte og syke. Det er de
voksne på skolen som møter elevene hver dag. Det er de som vet hva de trenger.
Det er disse voksne som utgjør den viktige forskjellen for elevene. Nå trenger
vi (og elever og foreldre) at dere viser oss tillit.
Vi mener det er viktig å
redde, og styrke, den offentlige skolen. Skolen kan være en viktig
felleskapsarena. Et sted med plass til alle. Der elevene lærer verdien av, og
respekten for, ulikhet. At man også kan omgås de man er uenig med. Skolen kan
være det stedet man lærer om demokrati, menneskerettigheter og menneskeverd. Her
kan elevene lære betydningen av ytringsfrihet, men også hvor dens grenser bør
gå. Et sted der elevene med seg selv som utgangspunkt, får hjelp av trygge
voksne til å lære seg livet. Et fellesskap hvor religion, kjønn, hudfarge,
eller legning, ikke bestemmer verdien til et menneske. Ei heller om du mestrer
det praktisk-estetiske, teoretiske, eller emosjonelle best.
Hvis skolen
fragmenteres, i hvilket fellesskap skal man da lære å respektere hverandre? Om
ikke i fellesskolen, på hvilken annen arena ser dere politikere for dere at
menneskeverdet skal utvikles og beskyttes?