På oppdrag fra Voksne for Barn har
Respons Analyse AS gjennomført en omfattende kvantitativ undersøkelse rettet
mot både elever, foresatte og lærere, hvor ca. 2700 respondenter har deltatt.
Denne er supplert med flere kvalitative undersøkelser gjennomført av Voksne for
Barn, rettet mot elever i ulike aldersgrupper og skoleledere.
Fokuset har vært systemisk: Vi har
ønsket å undersøke hva skoler gjør og ikke gjør i arbeidet for et godt
skolemiljø og mot krenkelser, og hvordan ulike parter opplever situasjonen.
Undersøkelsen bekrefter at mange
skoler og mange skoleansatte jobber godt og systematisk, preget av både
faglighet og hjerte. Samtidig viser den at det også finnes et betydelig
forbedringspotensial. Det er behov for å styrke både rutiner og kompetanse, og sørge
for at viktige deler av «grunnmuren» som nå mangler på alt for mange
skoler, kommer på plass.
Elevenes opplevelse
Et helt nødvendig
utgangspunkt er dessverre dette: Et stort flertall av elevene som har opplevd
mobbing, svarer negativt på sin opplevelse av skolens håndtering. Hele 63
prosent av elevene i undersøkelsen opplevde ikke at skolen raskt prøvde å
hjelpe, 62 prosent at de ikke fikk være med på å bestemme hvordan skolen skulle
hjelpe, og 67 prosent at skolen ikke fikk mobbingen til å slutte.
Svarene fra
elevene bekreftes av de foresatte, hvor også flertallet svarer negativt. Man
ser det tilsvarende hos elever som har utsatt andre for mobbing, hvor flest svarer
negativt om skolens innsats.
Dette er et sterkt varsku. Det er ikke noen
tvil om at vi må styrke arbeidet med å støtte elever som trenger hjelp. Skolen
må først og fremst sikre at elever som opplever krenkelser, blir lyttet til og
involvert, og får en reell opplevelse av at tiltakene fungerer. Nedenfor
er våre anbefalinger, basert på funnene i undersøkelsen.
Lærernes kompetanse må styrkes
Kun 19 prosent av
lærerne opplever at de lærte nok om arbeid med et inkluderende skolemiljø på
lærerstudiet, og kun 9 prosent at de lærte nok om håndtering av krenkelser. Det
etterlater store flertall – henholdsvis 78 prosent og 88 prosent – som opplever
at de ikke lærte nok.
Langt flere – 67 prosent
– opplever at de, etter å ha arbeidet som lærer, nå har metodene og kompetansen
de trenger for å håndtere saker med krenkelser. Dette etterlater likevel så mye
som en tredjedel som opplever at de ikke har det (32 prosent). Dette er
uholdbart, først og fremst for elevenes velferd, men også for lærernes
arbeidssituasjon.
Vi mener at Utdanningsdirektoratet
må gjennomføre en kartlegging av hvordan læreropplæringen i disse essensielle
temaene konkret kan og bør styrkes, og hvordan de bør vektlegges med tanke på
nye krav til lærerrollen. Vi ser av undersøkelsen at praksiserfaring spiller en
viktig rolle for å øke denne kompetansen. Spørsmålet er hvordan
lærerutdanningen kan sikre at lærere tilføres denne kompetansen i løpet av
studietiden, og dermed unngå «praksissjokket».
I tillegg er det
viktig at den enkelte skolens handlingsplan spesifikt omhandler lærernes behov
for jevnlig kompetansebygging for arbeid med skolemiljø generelt og håndtering
av krenkelser spesielt.
Handlingsplanen må stå på årshjulet
Det klart
viktigste er å sørge for et kontinuerlig, helhetlig og systematisk arbeid
gjennom hele året, hvert år. For å lykkes med dette må skolens arbeid med
skolemiljø være en integrert og naturlig del av hverdagen, ikke noe som kun tas
opp ved spesifikke hendelser. Først og fremst krever det at skolen har en god
handlingsplan og setter av tid til oppfølging. Skolens ledelse er ansvarlig for
å sikre at dette arbeidet blir gjennomført.
Lærerne bekrefter
at ni av ti skoler har en handlingsplan for arbeid med skolemiljøet. Dette er
selvsagt en høy prosentandel, men det er ikke godt nok før alle skoler har
en plan som systematiserer dette arbeidet.
Samtidig holder
det ikke at skolen har en god handlingsplan hvis den er et ubrukt dokument. Blant
de 63 prosent av lærerne som rapporterer at de har regelmessige teammøter
(trinnmøter), er det eksempelvis bare 47 prosent som svarer at handlingsplanen
jevnlig gjennomgås på teammøtene. Handlingsplanen må derfor angi prinsipper for
hvordan den skal implementeres i det daglige arbeidet, inkludert faste
møtepunkter og evalueringer. Dette kan for eksempel gjøres ved å integrere den
i lærernes planleggingsarbeid og fellestid, slik at den blir en levende del av
skolehverdagen.
Rutiner for håndtering av krenkelser
Også blant
lærerne opplever ca. en femtedel at skolen ikke har en innarbeidet rutine for å
håndtere krenkelser raskt, og enda litt flere at det ikke jobbes godt med
oppfølging av elever og klasser etter at skolen har klart å stoppe krenkelsene.
Sett opp mot
svarene fra utsatte elever, er det dessverre grunn til å tenke at bildet er enda
mer alvorlig. Når et stort flertall av elevene, og også de foresatte,
rapporterer at skolen ikke lykkes i å hjelpe, er det tegn på alvorlig systemsvikt.
For å sikre en
rask og effektiv håndtering, må skoler jevnlig evaluere og kvalitetssikre
rutinene ved krenkelser, på både individ- og gruppenivå. En tydelig ansvarsfordeling
og konkrete tidsfrister for oppfølging kan bidra til at saker håndteres mer systematisk
og effektivt. Rutinene må være godt forankret, oppdaterte og fungere etter
hensikten, og gjennomgangen må være en fast del av skolens årshjul.
Det er spesielt
viktig at skolen forsikrer seg om at berørte elever – både de som har blitt
utsatt for krenkelser og de som har utøvd dem – blir involvert i utarbeidelsen
av aktuelle tiltak underveis gjennom hele prosessen, noe som ifølge
undersøkelsen ofte er en mangel i dag. Elevene må få en aktiv stemme i hvordan
de best kan ivaretas, og deres opplevelse må være avgjørende for når en sak
regnes som løst. Skolen må ikke kunne regne en krenkelsessak som avsluttet før
eleven selv bekrefter 1) at krenkelsene har opphørt, og 2) at hen føler seg
trygg og inkludert. Det må også settes inn videre systemiske tiltak for å sikre
inkludering og trygghet på gruppenivå.
Det er viktig å
huske at skolen må ha helhetlige rutiner for oppfølging av både enkeltelever og
skolemiljøet som helhet, også etter
at krenkelsene har opphørt, i tråd med lovens krav.
Arbeidet må være systematisk over tid
27 prosent av
lærerne opplever at situasjoner knyttet til elever med tilbakevendende
utfordringer ikke tas tak i. Samtidig rapporterer nesten fire av ti lærere (37 prosent)
at de ikke har ukentlige / regelmessige teammøter (trinnmøter) hvor de tar opp
og referatfører sammensatte elevsaker.
Som hovedregel
vil alle skoler ha slike saker å håndtere. Når systematisk arbeid er forankret
i skolens kultur, blir det enklere å identifisere utfordringer tidlig og sette
inn målrettede tiltak før de utvikler seg til større problemer.
En del skoler er
så små at det vil være naturlig å organisere møtene annerledes, men generelt
mener vi at skoler må ha faste og regelmessige teammøter (trinnmøter) for å
følge opp tilbakevendende utfordringer i klassemiljøet og sammensatte
elevsaker, inkludert både saker hvor elever utsettes for og hvor elever
utsetter andre for krenkelser.
Det må være reell kontroll med digitale plattformer
42 prosent av lærerne opplever
krenkelser på skolens digitale plattformer som et problem, og kun 44 prosent at
skolen har gode systemer for å fange dem opp. Dette skiller seg klart fra
krenkelser på skolens fysiske områder, hvor 86 prosent av lærerne opplever at
skolen har gode systemer.
Dette gir betydelig grunn til
ettertanke. Det betyr at den norske skolen har innført nye plattformer hvor
krenkelser har vist seg alminnelige, uten samtidig å sørge for at grunnleggende
trygghet er ivaretatt.
Skolene må etter vårt syn ikke ta i
bruk, eller pålegges å ta i bruk, digitale verktøy eller plattformer der
grunnleggende sikkerhet for elevene ikke er sikret. Skolene må også ha mulighet
til å gjøre nødvendige tilpasninger i digitale løsninger for å ivareta elevenes
trygghet og personvern, og nødvendige rutiner og systemer for å ivareta løpende
trygghet på digitale plattformer.
Informasjonsarbeidet i skolen må styrkes
Det er i utgangspunktet positivt
at de fleste elever svarer at de vet hvem som kan hjelpe hvis de blir mobbet
(78 prosent). Samtidig viser undersøkelsen at en betydelig andel – én av fem
elever – fortsatt er usikre på hvor de kan få hjelp. Dette er spesielt utpreget
på ungdomsskolen, hvor 26 prosent svarer negativt. Det tyder på at informasjon
ikke bare må gis, men gjentas og tilpasses ulike aldersgrupper for å sikre at
budskapet når fram.
28 prosent av
elevene svarer spesifikt at læreren ikke har fortalt hvordan man kan få hjelp
mot mobbing. Vi kan selvsagt ikke utelukke at lærerne i en del tilfeller har
fortalt det – men det har ikke blitt fortalt tydelig nok, eller gjentatt mange
nok ganger, til at elevene faktisk vet og forstår hva de skal gjøre i en reell
situasjon.
Skolen må skjerpe rutinene for informasjon om krenkelser,
og spesielt sikre at alle elever kjenner sine rettigheter og vet hvor de kan
søke hjelp. Dette må gjennomgås regelmessig, som et absolutt minimum én gang
hvert semester, og informasjonen må være både tydelig og forståelig for alle
elever, og tilgjengelig gjennom skoleåret.
Skole-hjem-samarbeidet må profesjonaliseres
At 66 prosent av
lærerne har gode erfaringer med å involvere foresatte i saker med krenkelser
mellom elevene, er egentlig lavt. Enda færre lærere – bare 54 prosent – opplever
at foresatte samarbeider godt om å løse problemet når det er deres barn som har
utsatt andre for krenkelser, mot 42 prosent som ikke opplever det slik.
Det er skolen som har ansvaret for å
legge til rette for et godt samarbeid med foresatte. Elevene er lovpålagt å
være på skolen, og derfor må skolen sørge for å skape en samarbeidskultur
preget av åpenhet, trygghet og gjensidig respekt.
For å styrke
dette samarbeidet kan det være nyttig å tydeliggjøre forventninger til
foresatte, samtidig som skolen legger til rette for en støttende og åpen dialog.
Foresatte kan spille en avgjørende rolle i å skape gode løsninger. Derfor
tenker vi at det er viktig at skolene utarbeider klare forventninger til
foresatte i saker hvor deres barn har krenket en annen elev. Disse
forventningene må være lett tilgjengelige og kommuniseres gjennom skolens
regelverk, foreldremøter og individuell oppfølging.
Samtidig er det nødvendig
å anerkjenne at slike situasjoner kan være krevende, vonde og emosjonelle også
for foresatte til barn som har opptrådt problematisk. Skolens kommunikasjon må
være preget av støtte, samarbeid og gjensidig forståelse, slik at foresatte
opplever seg inkludert i løsningen. Det understreker betydningen av hvordan
skolen opptrer når den tar kontakt med foresatte, og at den klarer å etablere
en god, åpen og likeverdig kommunikasjon som er egnet til å inngi tillit.
Sett fra de
foresattes side, er det bare 37 prosent som opplever at de ble involvert i
utformingen av innhold og tiltak i planene for å skape et godt og trygt
skolemiljø når deres barn hadde blitt utsatt for krenkelser. Hele 56 prosent
har ikke opplevd det slik. I tillegg til at foresatte rapporterer at deres barn
i flertallet av tilfellene ikke ble hørt, opplever de altså at det samme gjaldt
dem selv.
Det er viktig å
merke seg at også 45 prosent av lærerne opplever at skolens handlingsplan ikke
omhandler de foresattes rolle i tilstrekkelig grad. Det er igjen et eksempel på
at en del av grunnmuren ikke er ordentlig på plass.
Også når det
gjelder den grunnleggende informasjonen fra skolene, synes det å være mangler.
En fjerdedel av de foresatte rapporter at de ikke har kjennskap til
grunnleggende rettigheter og plikter i krenkelsessaker. Her har skolene en viktig mulighet til å styrke både tillit og samarbeid
ved å sikre at informasjon om skolemiljøarbeidet er lett tilgjengelig og godt
kommunisert. Ikke minst må skolen bruke foreldremøtene aktivt, og på mer
systematisk og strukturert vis enn ofte synes å være tilfelle i dag.
Det må jobbes systematisk med fellesskap hele året
Den viktigste jobben mot
krenkelser begynner selvsagt lenge før krenkelsene oppstår. Forebygging starter
allerede første dag på SFO/AKS – før første skoledag – med et
systematisk arbeid for å skape fellesskap, trygghet og tilhørighet for alle
elever.
Store flertall av både elever,
foresatte og lærere opplever at skolen jobber systematisk for å oppnå et godt
skolemiljø. Dette gjelder eksempelvis 83 prosent av alle foresatte når de blir
spurt om barneskolen. De langt fleste elever i barneskolen (88 prosent)
opplever også at de vet hvordan de kan hjelpe andre til å føle seg inkludert i
klassen. Det er i disse funnene vi virkelig ser mye av det gode arbeidet som
gjøres i norsk skole.
Samtidig er det nokså store
grupper som ikke opplever det like positivt, spesielt blant barn som har
opplevd krenkelser og deres foresatte.
Hele 79 prosent av elevene i
barneskolen opplever at lærerne hjelper dem, så alle har noen å være sammen
med. Dette betyr riktignok at så mye som hver femte barneskoleelev ikke
opplever det slik.
Alle skoler må etter vårt syn
prioritere å ha et systematisk, helhetlig og løpende opplegg for å jobbe med
både fellesskap og med sosiale og emosjonelle ferdigheter på alle trinn, fra første
dag på SFO/ AKS til siste skoledag.
En anbefaling som
elevene selv trekker frem som spesielt viktig, er at det må settes av mer tid
gjennom skoledagen til lek og fysisk aktivitet. Også fagfeltet og erfaring
viser at dette er et viktig element i arbeidet for trygge og gode skolemiljø.
Elevene må behandles som en ressurs i dette arbeidet, for eksempel ved å
involvere dem i planlegging og gjennomføring av leker og aktiviteter.
Elevene svarer at de viktigste
aktivitetene skolen kan gjennomføre for at alle skal ha noen å være sammen med,
er å arrangere leker eller spill i friminuttene som mange kan være med på, at
skoleansatte hjelper i friminuttene hvis noen er alene, at man har felles
aktivitetsdager på skolen og at man har samarbeidsøvelser/team-building i
klassen.
SFO/AKS må fullt integreres i skolens arbeid
Så mye som hver
fjerde lærer i barneskolen mener at SFO ikke informeres godt om relevante
elevsaker (24 prosent). Samtidig oppgir bare et mindretall av lærerne i
barneskolen (35 prosent) at SFO deltar på overføringsmøte fra barnehage skole
(for barn som har vedtak i barnehage).
Det er svært uheldig
at SFO i mange tilfeller ikke er fullt etablert som en integrert del av skolens
arbeid med skolemiljø. For elevene som opplever mobbing, er skillet meningsløst;
det er bare to deler av den samme skoledagen.
Skolen og SFO må etter
vårt syn ha et koordinert, fastsatt opplegg for å ta imot nye elever i første
klasse, med vekt på fellesskap, inkludering og trygghet. Dette innebefatter at
skoler må inkludere SFO på overføringsmøtet fra barnehagen, for å sikre at SFO
får viktig informasjon om barnas behov fra start. SFO må deretter inkluderes i alle
rutiner for informasjonsdeling om og oppfølging av klassemiljø og relevante
elevsaker.
Et ledelsesansvar
Mange av manglene som rapporten
avdekker og mange av mulighetene den peker ut, er et åpenbart lederansvar.
Det handler om at skoleeier må
etablere tydelige forventninger og krav til de enkelte skolene, og samtidig sørge
for tilstrekkelige ressurser til å både jobbe forebyggende og gi rask hjelp til
elever som trenger det. Skoleeier må sikre god oppfølging og støtte til skoleledere
som jobber med krevende utfordringer og ofte begrenset kapasitet.
Og det handler om at den enkelte
skoleleder må ta personlig eierskap til arbeidet for et godt skolemiljø og mot
krenkelser. Akkurat som elevene har krav på å ha det trygt fra første til siste
skoledag, må dette være en soleklar del av skolelederes fokus fra deres første
dag på jobben til deres siste.