Fagartikkel:Kunst, dans, musikk og drama blir ofte sett på som luksusfag, valgfrie hobbyfag – som et tillegg til «de ordentlige» kunnskapsfagene. Men forskning viser at disse fagene spiller en viktigere rolle en enn mange tror.
I Hurdalsplattformen (Regjeringen, 2021)
lovet regjeringen Støre å styrke lærerutdanning og etterutdanning i de
praktiske og estetiske fagene. Med innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Utdanningsdirektoratet, 2020) understrekes det at elevene skal få muligheten
til å utvikle skaperglede, engasjement og utforskertrang.
Annonse
Dette skulle markere
et skifte i prioriteringene og gi mulighet til å utdanne flere kompetente
lærere som kan sikre at disse fagene og estetiske læringsmetoder får en viktigere
plass i skolen.
Til tross for
regjeringens forsikringer om å styrke praktiske og estetiske fag ser vi liten
endring i praksis.
Kristian Ulyses Andaur (2022), styreleder i Samarbeidsforum
for estetiske fag, påpeker i Utdanningsnytt at uten en reell satsing på disse
fagene risikerer vi å miste en hel generasjon av kreative og kritisk tenkende
elever.
Han understreker behovet for umiddelbare og konkrete tiltak for å sikre
at estetiske læringsmetoder får en større betydning i skolen. Så hvorfor har
ikke lovnadene blitt innfridd? Hva skyldes den manglende satsingen?
Er
kunnskapen om hvordan estetiske læringsprosesser bidrar til elevenes helhetlige
utvikling, godt nok kjent hos skoleledere og politisk beslutningstakere?
Eksisterer det fremdeles seiglivede fordommer om praktiske og estetiske fag?
Hva er egentlig verdien av disse fagene, og er det i det hele tatt mulig å måle
deres innvirkning på elevenes læring og utvikling?
For
skoleledere og politikere som ønsker et helhetlig, kunnskapsbasert perspektiv
på hva god skolegang innebærer, er spørsmålet om hvilken rolle estetiske fag
bør ha i utdanningen, viktig. I denne artikkelen utfordres vanlige antagelser
og fordommer om estetiske fag ved å presentere forskning som undersøker deres
betydning for kognitive ferdigheter, motivasjon og sosial utvikling. Jeg
drøfter også om fordommene kan være en kilde til innsikt om hvordan vi
betrakter estetiske fag.
Fordom nr. 1
Estetiske fag er bare
følelser
Hvordan kan musikk, dans og drama gjøre
elevene forberedt til et moderne teknologisk arbeidsliv? Er ikke dette
bortkastede timer og rent føleri? Og kan kunnskapsnivået i det hele tatt måles?
Det er et faktum at estetiske fag, som kunst og musikk, har en annen målbarhet
enn kjernefag som matematikk og naturfag. Estetiske fag vurderes sjelden med
samme eksakte mål og standarder, og deres effekter kan virke indirekte eller
helhetlige – en kvalitet som i seg selv utfordrer vårt syn på hva skolefag
bør tilby.
Evnen til å stimulere kreativitet, innsikt og helhetlig tenkning kan
ofte sees som vanskelig å kvantifisere, men gir en type kompetanse som mange
forskere mener er uvurderlig i et komplekst, moderne arbeidsliv.
Nyere studier, som den
fra University of Wisconsin-Madison (Halverson & Sawyer, 2022), viser
hvordan estetiske læringselementer integreres i for eksempel matematikk. Når
kunst brukes for å illustrere abstrakte begreper, får elevene flere innganger
til kunnskap – ikke bare kognitive, men også emosjonelle og sensoriske. Dette
kan for mange fremstå som en indirekte læringseffekt, men forskningen viser at
det er nettopp denne typen helhetlige perspektiver som kan styrke både
forståelse og læringsmotivasjon.
Estetiske fag krever et
mer nyansert vurderingssystem for å måle viktige ferdigheter som kreativitet,
samarbeid og kritisk tenkning, ettersom deres unike bidrag til elevenes læring
ofte overses i tradisjonelle vurderingsmetoder. Dette betyr ikke at disse
fagene er for subjektive, tvert imot, de beriker vår forståelse av læring og
utfordrer konvensjonelle tilnærminger. I en tidligere artikkel (Stana, 2017)
har jeg diskutert muligheten for å utvikle metoder som vurderer kreativitet i
tverrfaglig sammenheng, og hvordan et slikt system kan anerkjenne verdien av
disse fagene uten å redusere dem til «subjektive» aktiviteter.
Fordom nr. 2
Estetiske fag gjør deg
ikke smartere
Moderne hjerneforskning
gir oss innsikt i hvordan alle våre opplevelser setter spor i hjernen, noe som
åpner for en dypere forståelse av læringsprosesser som tidligere var ukjente.
Denne forskningen belyser hvordan hjernen bearbeider informasjon og støtter
essensielle funksjoner som læring, hukommelse og sanseopplevelse.
Estetiske
læringsprosesser, som består av sammensatte, eksperimenterende, sansebaserte og
symbolske prosesser, viser seg å aktivere en kompleks samhandling mellom flere
hjerneområder, inkludert de som er involvert i visuell, assosiativ, motorisk og
romlig tenkning.
Innenfor nevroestetikk,
et nyskapende forskningsområde innen nevrovitenskap, har studier vist at kunst
og estetiske opplevelser kan aktivere flere og spesifikke deler av hjernen
parallelt. Dette feltet, som undersøker hjernens respons på estetiske erfaringer
som visuell kunst, musikk, litteratur og dans, har gitt oss en dypere
forståelse av hvordan slike fag kan bidra til kognitiv utvikling.
Et sentralt navn innen
dette feltet er Nancy L. Etcoff, assisterende klinisk professor i psykologi ved
Harvard Medical School. Hun har tidligere undersøkt hvordan estetiske
opplevelser kan påvirke ulike faser i vårt liv (Etcoff, 1999). Hennes nyere
studier innen nevroestetikk anvender hjernevitenskap på estetiske fag med
utgangspunkt i et biologisk og evolusjonært perspektiv (Halverson & Sawyer,
2022).
Etcoff forklarer at estetiske opplevelser aktiverer to normalt separate
systemer i hjernen. Mens vi observerer for eksempel et kunstverk, vil også et
annet system, som vanligvis er aktivt under dagdrømming eller selvrefleksjon,
bli engasjert. Estetiske opplevelser utløser en kompleks respons i hjernen, med
flere ulike deler som samarbeider. Dette samspillet gir innsikt i hvorfor kunst
kan fremkalle sterke emosjonelle reaksjoner som kan være vanskelige å uttrykke
med ord.
Etcoff konkluderer med
at når hjernen jobber på tvers av sensoriske, emosjonelle og motoriske
systemer, styrker den også evnen til dybdelæring og får bedre hukommelse. Dette
helhetlige engasjementet gjør læringsopplevelsen mer meningsfull og lettere
tilgjengelig for elevene, noe som kan føre til en mer effektiv læringsprosess.
ill.foto: Joakim S. Enger
Fordom nr 3
Estetiske fag har null
verdi i arbeidslivet
En vanlig innvending er at estetiske fag
oppfattes som lite relevante for fremtidens arbeidsmarked sammenlignet med
realfag og teknologi. Mange oppfatter estetiske fag som fritidspregede
aktiviteter snarere enn nødvendige ferdigheter for å sikre fremtidige jobber i
en teknologidrevet økonomi.
Det argumenteres ofte for at estetiske fag kun
appellerer til dem med spesiell interesse eller talent for kunst eller musikk,
og at for majoriteten av elevene kan for stor vekt på disse fagene være
bortkastet tid.
Imidlertid
viser World Economic Forums rapport om framtidens arbeidsmarked (2020) at
kreativitet, emosjonell intelligens og samarbeid er blant de ti mest
etterspurte ferdighetene innen teknologiske og kreative sektorer. Egenskaper
som selvinnsikt og evne til innovasjon
og kritisk tenkning er høyt verdsatt på arbeidsmarkedet og essensielle i mange
yrker, og ikke minst avgjørende for lederskap og teamarbeid.
Studien til Barton &
Le (2023) analyserer hvordan estetiske fag undervises i skolen og fagenes
betydning for arbeidslivet. Studien presenterer flere funn rundt graden av
anerkjennelse av estetikkens betydning, mangelen på eksplisitt undervisning i
estetiske læringsmetoder og kunnskapsnivået om estetikk blant elever, lærere og
arbeidsgivere. Disse funnene peker på en manglende systematisk tilnærming til
undervisning i estetiske fag, noe som kan påvirke disse fagenes opplevde
relevans.
Det er relevant å
vurdere om undervisningen i estetiske fag er godt nok tilpasset den brede
elevmassen. Hvis undervisningen primært er rettet mot dem som allerede har en
interesse eller talent for kunst og musikk, kan det hende at majoriteten av
elevene, som kanskje ikke har denne interessen, ikke får like mye utbytte av
fagene. Dette kan føre til at disse elevene opplever de estetiske fagene som
mindre relevante, og dermed styrke deres oppfatning om at de ikke har verdi for
arbeidslivet.
For å maksimere nytten av estetiske fag forutsettes det ifølge
Barton & Le at undervisningen tilpasses slik at den engasjerer og utvikler
ferdigheter hos alle elever, ikke bare de spesielt interesserte.
Barton & Le
argumenterer for at estetiske fag er viktige for effektiv kommunikasjon både
under og etter skolegangen, da mange yrker krever estetisk forståelse for å
kommunisere mening gjennom ulike modaliteter som visuelle bilder, lyd og romlig
bevissthet.
Hovedpoenget deres er at estetiske fag ikke bare er relevante for
personlig utvikling, men også for profesjonell suksess. Det er imidlertid et
behov for å integrere estetiske fag og læringsprosesser mer systematisk i
læreplanen for å håndtere komplekse utfordringer og drive innovasjon i en
stadig mer digitalisert verden.
Konklusjonen til Barton & Le er at
estetiske ferdigheter bør undervises mer eksplisitt i skolen for å forberede
elever på arbeidslivet, hvor estetisk kompetanse er nødvendig for å lykkes i
mange profesjonelle sammenhenger.
Fordom nr. 4
Estetiske fag er kosefag
En vanlig misoppfatning er at estetiske fag
blir sett på som et slags friminutt i skolehverdagen, et «kosefag» som handler
om underholdning eller i beste fall styrking av elevenes fritidsinteresser.
Oppfatningen kan ha sin rot i hvordan slike fag ofte har blitt undervist og
forstått. De fokuserer ofte på opplevelse og personlig uttrykk, noe som kan
gjøre det lett å undervurdere deres læringsverdi. I noen skolesammenhenger
prioriteres ikke estetiske fag like høyt som «tunge» fag som matematikk og
naturfag, og de gis dermed færre ressurser og mindre faglig forankring.
Kunnskapen fra ny
hjerneforskning om hvordan vi lærer, er kanskje ikke godt nok kommunisert,
verken til elever, foresatte eller skolen ansatte. I tillegg mangler det ofte
målbare vurderingskriterier i estetiske fag, noe som kan føre til at disse
oppleves mer som et «friminutt» og mindre som en del av den akademiske kjernen.
Det betyr imidlertid ikke at estetiske fag er mindreverdige – heller tvert
imot. Et viktig steg for skolesystemet vil være å fullt ut integrere disse
fagene som effektive kognitive verktøy i læring og utvikling.
I
motsetning til oppfatningen om at estetiske fag bare er «kosefag» uten reell
verdi, viser omfattende forskning at de faktisk spiller en nøkkelrolle i å øke
elevenes motivasjon og forbedre det psykososiale miljøet på skolen.
Studier av
den kanadiske forskeren Kent K. Lee og kolleger (Lee, Abbott & Chen, 2020)
indikerer at elever som deltar i drama- og teateraktiviteter, utvikler sterkere
empatisk forståelse og evne til sosial interaksjon. Disse aktivitetene fremmer
evnen til å sette seg inn i andres perspektiver, en kritisk ferdighet for
samarbeid i komplekse team.
Denne ferdigheten er også viktig for lederskap og
gir et konkurransefortrinn i yrker som krever interaksjon og forståelse av
ulike menneskelige erfaringer. Dramafaget bidrar dermed til å utvikle
ferdigheter som er nødvendige for å navigere og lykkes i et komplekst og
dynamisk arbeidsmiljø.
Musikkopplæring
har fått økt anerkjennelse i utdanningen på grunn av omfattende forskning som
viser dens betydelige positive effekter på barns kognitive, motoriske og
sosiale utvikling, i land som USA og Canada.
Studien How musical training
affects cognitive development: rhythm, reward and other modulating variables
(Miendlarzewska & Trost, 2014) viste at effektene er størst når
musikkopplæring starter i tidlig alder, grunnet kritiske perioder for hjernens
utvikling. Barn som lærer å spille et instrument, opplever ikke bare
forbedringer i motoriske og kognitive ferdigheter, men også i verbal
hukommelse, leseforståelse og uttale i fremmedspråk. I tillegg kan musikkens
rytmiske komponenter bidra til bedre oppmerksomhet og impulskontroll.
Disse
ferdighetene har direkte overføringsverdi til andre skolefag og kan til og med
påvirke akademisk prestasjon og IQ i ung voksen alder. Studien dokumenterte
inngående hvordan musikkopplæring gir fordeler som strekker seg langt utover
selve musikkutøvelsen og varer inn i voksen alder.
Likevel er det mange som
husker sløyd- eller kunst- og håndverkstimene som mer «kosete» enn faglige.
Samtidig kan vi spørre om det er feil at det finnes fag som appellerer til
trivsel og kreativitet i skolen?
Kanskje er nettopp denne trivselen en forutsetning
for god læring.
Forskning viser at når elever trives, er de mer motiverte og
åpne for læring, noe som understreker verdien av estetiske fag i en helhetlig
utdanning. Samlet sett underbygger dette at de estetiske fagene er langt mer
enn «kosefag».
Fordom nr. 5
Estetiske fag er
kvinnedominerte
Bakgrunnen for fordommen om at estetiske fag
er «kvinnedominerte», kan spores til kjønnsstereotyper og kulturelle
forventninger som lenge har preget synet på fagvalg og yrkesretninger.
Historisk sett har omsorgsyrker og estetikk ofte blitt assosiert med det
feminine, mens realfag, teknologi og naturvitenskap har blitt ansett som mer
«maskuline» felt. Denne oppdelingen er ofte forankret i tradisjonelle
kjønnsroller, der kvinner i større grad har blitt oppmuntret til å være
omsorgsfulle og engasjere seg i kreative aktiviteter, mens menn i større grad
har blitt oppmuntret til å velge logikkorienterte og tekniske fag.
Siden fag knyttet til
kvinner tradisjonelt har hatt lavere status og mindre økonomisk støtte, kan
oppfatningen om estetiske fag som «kvinnedominerte» bidra til at disse fagene
nedprioriteres i skolesystemet, og de kan kuttes i budsjettet uten
konsekvenser.
I realiteten viser forskning at estetiske fag er verdifulle
uavhengig av kjønn, både i elevenes akademiske og personlige utvikling, noe som
taler for å bevare dem i skolestrukturen også i økonomisk pressede tider.
Forskerne Robinson og
Lubienski (2011) undersøker kjønnsforskjeller i matematikk og lesing i skolen
og gir en god beskrivelse av hvordan kjønnsroller og sosiale forventninger
påvirker elevers prestasjoner og læringsopplevelser. De dokumenterer at det ikke
er noen kjønnsforskjell i matematikk og språk i tidlig alder, noe som indikerer
at eventuelle forskjeller i prestasjon kan være et resultat av sosiale og
miljømessige faktorer snarere enn medfødte evner. Dette kan også gjelde for
estetiske fag, hvor gutter kan føle seg presset til å avstå fra å delta på
grunn av samfunnets oppfatninger om hva som er «passende» for dem, selv om de i
utgangspunktet har lik interesse og samme potensial som jenter.
Denne
antagelsen forsterkes gjennom studien fra Farago og kolleger (2022), som fant
at det i stor grad er lærernes kjønnsroller og forventninger som former elevers
oppfatninger om «hvilke fag som er for gutter eller jenter». Når lærere jobber
for å utfordre stereotypier, er elever mer åpne for å delta i fag som tradisjonelt
har vært assosiert med det motsatte kjønn.
Å sementere
kjønnsstereotypier ved å antyde at noen fag er mer «naturlige» for ett kjønn
enn det andre, begrenser elevers valgmuligheter. Det bidrar til å gjøre det
vanskeligere for gutter å velge estetiske fag uten frykt for å bryte med
stereotype forventninger, og for jenter å gå inn i fag som tradisjonelt er sett
på som mannsdominerte.
Denne tendensen står i kontrast til oppfordringene i
OECD-rapporten Art for
Art’s Sake? The Impact of Arts Education (Winner, Goldstein & Vincent-Lancrin,
2013), som dokumenterer at estetiske fag har en viktig innvirkning på både
emosjonelle, sosiale og kognitive ferdigheter for alle elever, uavhengig av
kjønn.
Fordommene mot estetiske fag må utfordres
Estetiske fag er langt
fra overflødige eller fritidspregede aktiviteter. De utgjør en essensiell del
av et utdanningssystem som forbereder barna våre på en kompleks og usikker
fremtid.
Forskning viser at estetiske fag bidrar til elevers kognitive, motoriske
og sosiale utvikling, og de spiller en nøkkelrolle i å fremme motivasjon og
styrke det psykososiale miljøet i skolen.
Fordommene mot estetiske
fag må utfordres. Det er på tide at vi anerkjenner den reelle verdien av disse
fagene og investerer i en skole som utvikler hele mennesket.
Dette er en
oppfordring til skoleledere, politikere og utdanningsmyndigheter om å revurdere
prioriteringene i skolebudsjettene og sikre at estetiske fag får den støtten
elevene fortjener.
Ved å gjøre dette kan vi skape et utdanningssystem som ikke
bare fokuserer på akademiske prestasjoner, men også på å utvikle kreative,
empatiske og allsidige individer som er rustet til å møte fremtidens
utfordringer.
Litteratur
Andaur, K.U.
(2022, 9. mai). Styrking av de praktiske og estetiske fagene har uteblitt.
Utdanningsnytt. Hentet 06.11.2024 fra https://www.utdanningsnytt.no/kristian-ulyses-andaur-praktisk-estetiske-fag-tonje-brenna/styrking-av-de-praktiske-og-estetiske-fagene-har-uteblitt/321815
Barton, G. & Le, A.H. (2023). The importance of aesthetics for curriculum
and job readiness: an exploration of student, teacher, and employer perceptions
through Appraisal Theory. Curric
Perspect 43, 157–167. https://doi.org/10.1007/s41297-023-00197-9
Etcoff,
N. (1999). Survival of the
prettiest: The science of beauty. Anchor Books/Doubleday.
https://psycnet.apa.org/record/2001-14106-000
Halverson,
E. & Sawyer, K. (2022). Learning in
and through the arts. Journal of the Learning Sciences, 31(1),
1–13. https://doi.org/10.1080/10508406.2022.2029127
Lee, K.K., Abbott, M. & Chen, N. (2020). Increasing Students’ Willingness to
Communicate: Drama-Based Approaches to Language Instruction in English for
Academic Purposes Classes. TESL Canada
Journal, 37(3), s. 75–87. https://doi.org/10.18806/tesl.v37i3.1346
Utdanningsdirektoratet.
(2020).
Læreplanverket for
Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Hentet 06.11.2024 https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/
Miendlarzewska, E.A. & Trost, W.J. (2014). How
musical training affects cognitive development: rhythm, reward and other modulating
variables. Frontiers in neuroscience, 7,
279. https://doi.org/10.3389/fnins.2013.00279
Pak,
F.A. & Reichsman, E.B. (2017, 10.
november). Beauty and the brain: The emerging field of neuroaesthetics. The Harvard Crimson. Hentet 05.11.2024 fra https://www.thecrimson.com
Regjeringen. (2021).
Hurdalsplattformen (2021–2025). Hentet 06.11.2024 fra
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hurdalsplattformen/id2877252/
Robinson,
J.P. & Theule Lubienski, S. (2011). The
development of gender achievement gaps in mathematics and reading during
elementary and middle school: Examining direct cognitive assessments and
teacher ratings. American Educational Research
Journal, 48(2), 268–302. https://doi.org/10.3102/0002831210372249
Stana,
I. (2017). Measuring creativity. I: A. Berg, E. Bohemia,
L. Buck, T. Gulden, A. Kovacevic & N. Pavel (red.), E&PDE (s. 489–494). Høgskolen i Oslo og
Akershus. ISBN 978-1-904670-84-1
Winner,
E., Goldstein, T.R. & Vincent-Lancrin, S.
(2013). Art for art’s sake?: The impact of arts education. OECD
Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/art-for-art-s-sake_9789264180789-en.html
Ingeborg Stana er billedkunstner og professor i
visuell kunst ved Institutt for estetiske fag ved OsloMet –
storbyuniversitetet. Som utøvende kunstner har hun gjennom hele sin karriere
hatt et praksisnært fokus i sin forskning, og skrevet en rekke fagartikler om
kreativitet og estetiske læringsprosesser.