Ill.foto: Utdanningsnytt
Vi trenger en enda bedre fraværsgrense
Debatt: Siden innføringen i 2016 har fraværsgrensa stort sett fungert etter hensikten. Nå er det dessverre mye som tyder på at ordningen ikke virker like godt lenger.
Utdanningsforbundets medlemmer i videregående er
tydelige på at vi trenger en enda bedre fraværsgrense.
Jeg snakker ofte med lærere og tillitsvalgte om
fraværsgrensa. Nylig møtte jeg en tidligere kollega som var frustrert over lavt
oppmøte i undervisningen. Han fortalte at mot skoleårets slutt holdes mange
timer med bare halvparten av elevene til stede. Noen elever er fraværende fra
over halvparten av undervisningstimene. Likevel, når han undersøker
fraværsprosenten deres, viser systemet ofte kun 1-2 prosent fravær. Dette
avslører et betydelig sprik mellom elevers faktiske oppmøte og det registrerte
fraværet i systemet.
Dagens fraværsordning fungerer slik at elever mister retten
til karakter i et fag hvis de overstiger en fraværsgrense på ti prosent. Dette
fraværet oppdateres hver gang en elev er borte fra undervisningen. Det finnes
imidlertid unntak som ikke påvirker fraværsgrensen, deriblant sykdomsfravær
bekreftet av lege. Når elever fremviser en legeattest, telles ikke dette
fraværet med i den totale fraværsprosenten. På den måten kan en elev med
omfattende faktisk fravær ha nesten null registrert fravær.
I utgangspunktet er det gode grunner til at fravær som er attestert
av lege skal gi unntak fra fraværsgrensa. I begynnelsen fungerte denne
ordningen også godt, men nå er systemet er i ferd med å bryte sammen. Praksis
for attestering av fravær spriker i alle retninger. Lærere forteller om
erfaringer der legekontorer gir samleattester i etterkant som dokumenterer flere
ulike fraværsperioder i en setning. Andre gir rutinemessig attest per telefon
til alle som ringer og sier de er syke. Nettilbudene om attestering øker i
omfang. Vi er på vei mot en tilstand der de som kjenner systemet og har råd til
å betale, i praksis kan unngå å få fravær som teller på fraværsgrensa. Samtidig
står flere og flere pulter tomme i norske klasserom. Slik kan det ikke
fortsette.
Utdanningsdirektoratet har foreslått en ny innretning av
fraværsgrensa. Forslaget har svakheter som må justeres, men hovedinnretningen
er spennende. Direktoratet foreslår en grense på 15 prosent fravær der alt
fravær skal telle. Muligheten til å unnta fravær forsvinner. Dette høres
kanskje urimelig ut, men husk at 15 prosent fravær i gjennomsnitt tilsvarer 28 hele
dager. Dette vil slå litt ulikt ut for de forskjellige fagene avhengig av
hvilke dager man er borte fra undervisningen, men hovedpoenget er at 15prosent
fravær bør være mer enn romslig nok til å håndtere et normalt fraværsbehov. For elever som av helt spesielle årsaker har
et høyere fravær, skal det fortsatt finnes muligheter for tilrettelegging og unntak.
Den store fordelen med en slik fraværsregel, er at den vil
handle mindre om å kategorisere og dokumentere ulike typer fravær og mer om
hvor mye elevene faktisk er til stede i undervisningen. Ordningen er i tillegg
enklere og kan frigjøre verdifull kapasitet hos fastlegene.
Ikke overraskende har forslaget til ny fraværsgrense blitt
møtt med kritikk fra de som mener det er for strengt. Også dagens fraværsgrense
ble kraftig kritisert før innføringen, men i etterkant har stadig flere erkjent
at det var riktig å innføre en grense. Dessverre er den gamle grensa i ferd med
å gå ut på dato.
Nå ber Utdanningsforbundet kunnskapsminister Kari Nessa
Nordtun lytte til flertallet av lærerne i videregående skole. Vi trenger en ny innretning
av fraværsgrensa der alt fravær teller.