– For at dette skal føre til flere lærere i klasserommene må disse studentene følges godt opp gjennom studiet, sier leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll.
I år er det 3259 lærerstudenter, melder Kunnskapsdepartementet.
Annonse
Av disse er det 716 som ikke hadde kommet inn på høyskoler og universitet som har fått dispensasjon fra karakterkravene. Lærerstudenter må ha minimum 3 i matematikk og 3 i norsk, men i fjor fikk 12 utdanningsinstitusjoner dispensasjon fra disse karakterkravene.
Utdanningsforbundet er fornøyd med at det er kommet flere lærerstudenter i år på grunn av endringene i
opptakskravene.
– Det er bra at det nå er flere studenter i lærerutdanningene, sier leder i
Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll. Samtidig mener Røsvoll at studentene som er kommet inn på dispensasjon må følges godt opp.
– For at dette skal føre til flere lærere i
klasserommene er det avgjørende at alle følges godt opp gjennom studiet, slik
at de fullfører og blir gode lærere, sier Røsvoll.
Flest med dispensasjon på barneskolelærer
Grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. trinn hadde størst
effekt av dispensasjonsordningen, melder Kunnskapsdepartementet. 363 studenter,
eller 30 prosent, ble tatt opp lokalt uten karakterkrav. Hadde kun de 836 studentene som ble tatt opp gjennom det ordinære opptaket møtt, ville det ha betydd en kraftig nedgang fra i fjor.
– Årets tall viser at grepene vi tok for opptak til sykepleier- og lærerutdanningene både var nødvendige og har hatt stor effekt, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) i en pressemelding.
For grunnskolelærerutdanningene for 5.-10. trinn møtte
totalt 951 studenter. 306 av disse, eller 32 prosent, ble tatt opp uten
karakterkrav. Dette er en økning på 6 prosent sammenlignet med oppmøtetallene
for 2023.
Til lektorutdanningene møtte 858 studenter, og av disse ble
23 tatt opp uten karakterkrav, noe som gjør dette til det laveste oppmøtetallet
siden 2012.BB
Annonse
Bekymret over kutt i utdanningene
Dette er et godt argument for at det ikke må kuttes i lærerutdanningen nå. Lærerutdanningene rammes dobbelt av kuttene i universitets- og høyskolesektoren. Dette er ikke rett tidspunkt om målet er å løse rekrutteringskrisa.
Vi ser allerede at oppfølging av stundene er en av tingene det kuttes i ute på utdanningene allerede, det er feil vei å gå om vi vil ha flest mulig uteksaminert, sier Geir Røsvoll.