Bare NTNU lar være å lempe på karakterkrav til lærerutdanningen
– Samfunnet er ikke tjent med lavere karakterkrav, mener prorektor.
Det er Khrono som har snakket med prorektor ved NTNU, Marit Reitan.
Hun sier de ønsker å gi et signal om at «lærerutdanning er en så viktig profesjon at den ikke uten videre er oppnåelig for alle. »
– Ved NTNU tror vi ikke at det å senke karakterkravene for å øke tallet på lærerstudenter er en løsning som samfunnet er tjent med, selv om opptakstallene fra i høst viser en økning av lærerstudenter på de institusjonene som har fått dispensasjon fra opptakskravene. Derfor opprettholder vi nivåkravene for opptak på våre lærerstudier, sier Reitan.
– Vanskelig å stå utenfor
I år er det 3259 lærerstudenter, melder Kunnskapsdepartementet.
Av disse er det 716 som ikke hadde kommet inn på høyskoler og universitet som har fått dispensasjon fra karakterkravene.
Lærerstudenter må ha minimum 3 i matematikk og 3 i norsk, men i fjor fikk 12 utdanningsinstitusjoner dispensasjon fra disse karakterkravene.
Nå har også OsloMet og Universitetet i Stavanger søkt om dispensasjon fra neste høst.
OsloMet opplyser til Utdanningsnytt at de ikke håper dette blir noen varig løsning.
Prorektor ved Universitetet i Stavanger, Bjørg Oftedal, sier til Khrono, at de mente det er blitt vanskelig å stå utenfor unntaksordningen.
Ved Universitetet i Stavanger står 69 prosent av plassene ved lærerutdanningene tomme, viser tall Utdanningsnytt har hentet inn.
Men NTNU står på sitt.
– Krever ekstra innsats
– Ved å innføre femårig masterutdanning for lærere og høye karakterkrav ga myndighetene i 2017 entydige signaler om at kvaliteten på norsk lærerutdanning skal være høy. Så sent som for to år siden var det bredt politisk flertall for at karakterkravene for lærere skulle beholdes. Det er den rettesnoren vi ønsker å forholde oss til, og som vi ved NTNU mener vil gi lærerstudentene de beste forutsetningene for å klare å gjennomføre og å lykkes som lærere, sier prorektor Marit Reitan.
Hun mener at de institusjonene som senker kravene må legge inn en ekstra innsats for å løfte studenter som kommer inn med svakere karakterer.
Det samme sier Utdanningsforbundets leder, Geir Røsvoll:
– Det avgjørende at disse studentene følges godt opp gjennom studiet, slik at de fullfører og blir gode lærere, sier Røsvoll.