Ill.foto: Mostphotos / Anastasia Veldman
Kroppsøvingens kompetanser
Debatt: – Vi støtter at læreplanen i kroppsøving skal fokusere på kompetanser.
I høst har vi fulgt
en debatt omkring læreplanene i norsk skole (LK20), med hovedfokus på mangelen
på konkrete kunnskaper og fastere rammer for vurdering. Ulike fagmiljøer har
uttrykt misnøye. Norsklektor Ulvestad mener for eksempel: «Når vi no har læreplanar som har
skifta fokus frå kunnskap til kompetanse, har vi gått frå det konkrete til det
diffuse, frå det avgrensa til det grenselause».
Andre fagmiljøer støtter den nye læreplanens
vektlegging av kompetanser fremfor konkrete kunnskaper og innholdsbeskrivelser.
Merethe Frøyland, leder for Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo, skriver
i Klassekampen 9. november at hun ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av at
skolen tømmes for innhold til fordel for vage kompetansemål.
Dagens debatt har
startet i feil ende
I kroppsøvingsfaget
har en debatt om ny læreplan pågått over flere år, men denne debatten har i
større grad dreid seg om vurdering og vurderingens plass og form i faget. Det
er her uttrykt misnøye med den støtten lærere får i
vurderingsarbeidet og om vurderingen skal ha karakter eller ikke. Videre har debatten også dreid seg om faget
skal innlemmes i trekkfagene til eksamen ved avsluttet grunnskoleløp. Vi setter pris
på debatt omkring vurdering, men det kan skapes et inntrykk av at
hovedhensikten med både planverk og undervisningen i kroppsøving er å
tilfredsstille vurderingsordningen.
Hvordan vurdering i
faget skal forstås og praktiseres kan ikke styre hvilke kompetanser som er
viktige i faget. Vurdering kan heller ikke styre hvordan en læreplan skal
beskrive hvilke kompetanser elevene skal opparbeide gjennom skoletiden. Vi
mener at det er samfunnets og individets behov for å kunne leve gode og
meningsfulle liv som skal styre debatten omkring kompetanse i kroppsøving.
Læreplanen utvikles og konkretiseres gjennom politiske prosesser informert av
forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. For å løfte faget videre etterlyses en
debatt som også inneholder hvordan læreplanen kan tolkes med tanke på
kompetanse, undervisning og læring.
Hva er kompetanse
i kroppsøving?
Vi støtter at
læreplanen skal fokusere på kompetanser. Kroppsøving har tradisjonelt ikke
blitt oppfattet som et fag hvor fokuset er på kompetanse, men trening av
idrettsteknikk, som et pausefag og med et smalt syn på helse. Mangel på kompetanseorientering
har gjort faget til det det er i dag -det som i internasjonal kontekst kalles «sportified
physical education». Praksisendring i skolen tar tid, ikke minst fordi
lærerutdanningene også må endre seg.
Vi venter i spenning
på de neste rapportene fra utvalget som nå evaluerer innføringen av LK20 i de
praktisk- estetiske fagene. Kanskje kan vi her finne noen spor om hvordan kompetanse kan forstås
og operasjonaliseres i kroppsøving, selv om delrapport 1 og 2 sier lite om hvordan
lærere forstår kompetansebegrepet.
Utdanningsdirektoratet
bruker en fortolkning av kompetansebegrepet som er internasjonalt anerkjent og
operasjonalisert gjennom tre aspekter: å vite (kunnskaper), å gjøre
(ferdigheter), å skjønne (forståelse). Denne måten å forstå kompetanse på har
bakgrunn i kognitive, sosiokulturelle og tverrfaglige perspektiver, og står i
samsvar med OECDs forståelse av kompetanse fra
2006. Samtidig kan det
tenkes at tredelingen bryter med holistiske og monistiske perspektiver på
kunnskap.
Et økt fokus på
kroppsøving som et kompetansefag kan oppnås ved å ha en læreplan som setter
kompetanse i forgrunnen, og ikke aktiviteten som kan gjøres for å oppnå
kompetanse. Å ikke beskrive konkrete aktiviteter i læreplanen kan hjelpe
læreren med å planlegge og tilrettelegge læring i faget i tråd med lokale forhold
og kulturer.
Samtidig hjelper det lærer og elev med å sette søkelys på den
kompetansen som skal oppnås. Unntaket synes å være svømme- og
livredningsopplæringen som har vært presentert som et tiltak for å forebygge
drukning. Måten svømme- og livredningsopplæringen er skrevet frem i faget, er
en annen debatt som ønskes velkommen.
For å avrunde vil vi gjenta
at oppmerksomhet på kompetanser i kroppsøving er en styrke for både faget og
elevenes utvikling. Dette støtter lærere i å utforme kroppsøvingsfaget ut fra
lokale tradisjoner og rammer. I tillegg kan det fremme økt elevinvolvering ved
å legge til rette for valgfrihet i elevens læringsprosess mot å oppnå kroppsøvingens
kompetanser.