Illustrasjon: Mostphotos
– Vi må sette ekte, menneskelege avtrykk i møte med studentane
Debatt: – Ein del av oss opplever verken reell avlastning eller nemneverdig inspirasjon ved å bruke KI i undervisninga.
Debatten om kva slags plass kunstig
intelligens kan og skal ha i utdanning, held fram. Moglegheitene er endelause!
Elevar og studentar kan bruke chatboten som ein sparringspartnar i
læringsarbeidet, medan undervisarar kan få ferdig genererte oppgåver og
undervisningsopplegg, eller kanskje avlastning i vurderingsarbeidet? Presset på
å ta i bruk og inkludere KI i undervisninga er stort. Ofte blir det framheva at
kunstig intelligens kan bidra til effektivisering av mange samfunnsoppgåver.
KI-bruk i undervisning skal også kunne gjere kvardagen meir overkommeleg for
overbelasta lærarar og rådville studentar. Om det reelt sett blir opplevt som
avlastning i lengda, er det rett nok grunn til å stille spørsmål ved.
KI gir lite avlastning og inspirasjon
Faktum er uansett at ein del av oss ikkje
opplever verken reell avlastning eller nemneverdig inspirasjon ved å bruke KI i
undervisninga. Slik har eg det. Det skuldast ikkje angst eller vegring for
teknologi generelt, og eg nikkar jo anerkjennande til dei som seier at det er
viktig at studentane lærer å bruke KI, for sjølvsagt er det viktig. Det berre
luggar sånn. (Ja, eg har prøvd ein betre prompt.)
Sjølv om både digital undervisning og såkalla
nett-og-samlingsbaserte studium er i vinden: Det å gå gjennom eit krevjande
studium utan å møte opp fysisk, er ikkje for pyser. Dei aller fleste studentane
har godt av læringsfellesskap med andre menneske, både medstudentar og
undervisarar. Det har – iallfall inntil no – vore ganske lett å tenke at KI
neppe kan erstatte dette, sjølv om det har vore vanskeleg å få studentane til å
møte til undervisning, særleg etter pandemien.
Men nyleg viste ein studie at yngre menneske
føretrekker helseinformasjon frå KI, samanlikna med svar frå ein ekte lege.
Den kunstige intelligensen blei rett og slett oppfatta som meir empatisk enn
mennesket. At KI kan vere nyttig i helsevesenet, skal eg ikkje argumentere mot
(sjølv om eg lurer på om «å vere empatisk» er i ferd med å endre tyding til «å
stryke medhårs»). Overført til utdanningsbransjen står dette likevel for meg
som den ultimate dystopien: Studentane vel vekk fysisk undervisning saman med
ekte menneske, til fordel for ein KI-samtalepartnar som kan varte opp med både
oversiktlege samandrag av powerpointen undervisaren har lagt ut på Canvas,
forsøk på å lappe studentens kunnskapshòl med fakta som ofte, men innimellom
slett ikkje, stemmer,
balansert med empatiske tilbakemeldingar og «peptalks» tilpassa studentens
dagsform.
Lagar undervisningsopplegget sjølv
Skulle vi likevel framleis komme til å ha
studentar i klasserommet i ei ikkje så fjern framtid, manglar det ikkje på tips
til korleis KI kan hjelpe oss å lage engasjerande undervisningsopplegg og
underhaldade quiz-oppgåver. Mange som presenterer slike tips, framstiller dei
som inspirerande og banebrytande. Men alvorleg talt: Er det noko vi veit no, i
2025, så er det vel at KI kan gjere sånt? Etter å ha blitt tuta øyrene fulle i
to-tre år om kor engasjerande undervisninga kan bli med KI, landar eg likevel
framleis på å lage undervisningsopplegget mitt sjølv.
Av og til blir det også
engasjerande, seier studentane. Men til og med når ein planlagt aktivitet ikkje
klaffar hundre prosent i gjennomføringa, gir dette arbeidet meg moglegheiter
til å vere kreativ i jobben min, eg får avveksling frå oppgåver som er mykje
kjedelegare, og eg får bearbeide og vidareutvikle min eigen kunnskap om emna eg
underviser i. Eg håpar og trur dessutan at studentane kan merke avtrykket mitt på opplegget, og at dei
ikkje sit att med ei kjensle av at noko frå ein chatbot hadde vore like greitt.
Oslo-skulen tilrår at lærarane bør utforske
ulike måtar å bruke KI i vurderingsarbeidet på.
Eg har høyrt det foreslått på universitetet også, at ein kan bruke KI til å for
eksempel generere fyldige tilbakemeldingar til studentane ut frå ei
stikkordsliste. Så altså: Medan eg ventar av studentane mine at dei skriv og arbeider fram sin eigen
tekst, med alt det inneber av blod, sveitte og tårer, så skal eg skamlaust la KI gjere denne jobben
for meg? Uansett, også om studentane
har funne måtar å «sparre» med diverse chatbotar i skriveprosessen på utan å
bli koko, så skal sluttproduktet vere signert studenten. Då synest eg det er
nokså usmakeleg om eg som mottakar skal servere KI-pjatt tilbake.
Ein personleg
tekst fortener ein personleg respons, sjølv om det kan vere både kjedeleg og
tidkrevjande for meg å generere alle desse tilbakemeldingane. Eg kan ikkje anna
enn håpe at studentane les tilbakemeldingane mine som ein tekst skriven av eit
menneske – ein levande språkmodell.
Og jada. Det å fornekte kunstig intelligens er
ei øving som neppe har stort føre seg. Tannkremen kjem ikkje inn i tuben att
uansett kor hardt ein skulle ønske det. Men eksempelet med ekte og kunstige
legesvar viser etter mitt syn at den nye verkelegheita stiller høgare, ikkje
lågare, krav til oss som menneske i møte med andre menneske. Vi må rett og
slett framstå meir ekte enn den kunstige intelligensen, og vi må sette ekte,
menneskelege avtrykk i møte med studentane. Dersom nokon treng ein sparringspartnar,
bør vi ikkje avskrive dei med ein boksesekk.