Ill.foto: Mostphotos
Ansatte i barnehager og skoler blir brukt til alt mulig
Debatt: – La de som jobber med barn og elever, få bruke tiden sin på det de kan best.
Arbeidsgiverne i barnehager og skoler, enten de er
offentlige eller private, må sørge for at de ansatte får brukt kompetansen sin
på best mulig måte. Dessverre har vi i Skolenes landsforbund erfart at så ikke
alltid er tilfelle.
En omfattende medlemsundersøkelse om arbeidsforhold, som vi
gjennomførte i eget forbund i oktober 2023, viser at ansatte i barnehager og
skoler blir brukt til alt mulig. Rektorer, styrere og andre i ledelsen må ofte
utføre rene vaktmesteroppgaver, fordi ingen andre gjør det. I tillegg blir mye
av ledelsens tid brukt på merkantilt arbeid. Noe som en sekretær kunne gjort
mye kjappere. Alt i alt fører dette til at det blir liten tid igjen til
pedagogisk ledelse.
Tilbakemeldinger fra to medlemmer som svarte på nevnte
undersøkelse:
1. «Vaske do, fylle såpe og papir, lage konvolutter til
tenner (tannfeen), moppe gulv, koste, stå dovakt, vaske pulter, basically rydde
og vaske «klin» (melk, yoghurt, fjerne papir og mat) for at renhold
skal gjøre sin jobb (???), sortere søppel, gå ut med søppel, lade Raptor-votter
og -skosåler. Er alene med en klasse på småtrinnet.»
2. «Veiledning av voksne og barn, organisering av dagen,
trøsting av voksne og barn, småprating med foreldre, ommøblering, matlaging,
rydding av matleveranser fra Oda, vasking av leker, kosting av sand, sortering
av navnløse ting og klær.»
Lærere, miljøarbeidere og miljøveiledere kan bli satt til
snømåking, rengjøring, søppelsortering, transport og alt mulig annet av
forefallende arbeid. Medieoppslag den siste tiden, senest i Utdanningsnytt 21.
august, har bekreftet at dette dessverre er tilfelle mange steder.
Resultatet er selvsagt at det blir mindre tid å bruke på
elevene. Lærerne får mindre tid til å følge opp hver enkelt elev fordi man
bruker tiden på arbeid som burde vært utført av andre yrkesgrupper.
Skolenes landsforbund vil ha slutt på at enkelte
arbeidsgivere kutter i budsjettene på vedlikehold, rengjøring og andre
oppgaver. Vi kan ikke akseptere at ledere og andre ansatte i skoler og
barnehager må bruke en stor del av sin arbeidstid på arbeid som andre kunne
utført både mer profesjonelt og med mindre tidsbruk.
Dette burde være opplagt for de som er opptatt av kvalitet i
barnehager og skoler. Syv av ti ønsker en utfyllende funksjonsbeskrivelse for
oppgaver for kontaktlærere og pedagogisk personell i barnehagen, ifølge undersøkelsen
vår om arbeidsforhold.
Skolenes landsforbund minner om hva som står i protokollen
fra hovedtariffoppgjøret i vår:
Arbeidsgiver har ansvar for å kartlegge de ansattes
kompetanse og analysere kommunens/ fylkeskommunens kompetansebehov. I analysen
bør også oppgavedeling mellom yrkesgruppene inngå, slik at de ulike
yrkesgruppene i størst mulig grad får brukt sin kompetanse. På denne bakgrunn
og etter drøftinger med de tillitsvalgte, skal det utarbeides en plan for
gjennomføring av kompetansehevende tiltak på ulike nivåer i virksomheten.
Skolenes landsforbund oppfordrer alle arbeidsgivere til å
komme i gang med dette viktige arbeidet snarest.
La de som jobber med barn og elever, få bruke tiden sin på det de kan best.