Ill.foto: Mostphotos
Hvor ble det av tilretteleggingen i arbeidslivet?
Debatt: Arbeidsgivere må bli flinkere til å tilrettelegge for at arbeidstakere skal stå lenger i jobb.
Jeg har fulgt debatten om sykelønnsordning med stor
interesse i det siste. Dette er en komplisert sak som henger sammen med mange
faktorer i arbeidslivet, inkludert pensjonsalder og tilrettelegging i
arbeidslivet. I tillegg er jeg enig med Tonje Brenna; den høye andelen uføre og
det høye sykefraværet, det har vi ikke råd til. Vi må komme oss ut av denne
knipa.
Da den nye pensjonsordningen kom for noen år siden, var det
mange som fikk seg en realitetssjekk og innså at de må jobbe lenger enn sine
foreldre for samme grad av pensjonsutbetaling, for mitt vedkommende til om lag
70 år. Men jeg var klar for det, kjøpte argumentene til regjeringen, og
statistikken viser jo at det er en logisk slutning. Når andelen eldre i
samfunnet øker, må de som jobber stå lenger for å opprettholde dagens velferd. Så
langt, så godt.
I samme resonnement den gangen jeg kjøpte argumentene for å
stå lenger i arbeidslivet, så var jeg i tillegg naiv nok til å tro at dette
automatisk måtte føre til bedre tilrettelegging i arbeidslivet for å få folk
til å holde ut lenger. Burde ikke det være like logisk? Men sånn har det ikke
blitt. Arbeidstidsavtalene i skoler og barnehager er ikke endret nevneverdig på
dette punktet, samtidig som andelen uføre og sykemeldte stadig øker.
Det er i dag i underkant av 400 000 nordmenn (SSB) som
er uføre i en eller annen grad, og til sammen står nesten 700 000 personer
mellom 20 og 66 år utenfor arbeid eller utdanning (Nav). Samtidig som
arbeidslivet savner folk.
Hvor mange av disse kunne stått i jobb dersom
tilretteleggingen i arbeidslivet hadde vært bedre? Tenk så mye kompetanse og
arbeidskraft vi sløser bort. I tillegg er sykefraværet historisk høyt, noe som både
er en personlig belasting for den ansatte og koster arbeidsgiver tid og
ressurser.
Når økonomien knirker, prøver arbeidsgiver ofte å skvise den
siste saften ut av sitronen, men selv sitroner kan gå tom for saft. Når da arbeidshverdagen
blir tung å bære, så blir veien til sykemelding og utenforskap i arbeidslivet
kort, noe jeg har sett mange eksempler på i mitt verv som tillitsvalgt. Tenk om partene i stedet hadde tatt
utfordringene inn over seg, og satt seg ned sammen og funnet ut hvilke livsfasetiltak
og andre former for tilrettelegging som fører til mindre sykefravær og færre
uføre?
Arbeidsgivere i offentlig og privat sektor må bli flinkere
til å tilrettelegge for at arbeidstakere skal stå lenger i jobb. Vi sliter
fremdeles med manglende seniortiltak for barnehagelærerne, noe som er
medvirkende årsak til at gjennomsnittlig pensjonsalder for barnehagelærere er om
lag 60 år (Fafo), og i Buskerud fylkeskommune ble de ikke-lovpålagte
seniortiltakene tatt bort under siste budsjettforhandling. Nå er det ikke en
direkte sammenheng mellom antall seniordager og pensjonsalder, men det en del
av pakka som gjør det attraktivt å stå lenger i jobb. Hva koster det
arbeidsgiver og samfunnet at eldre arbeidstakere blir sykemeldt og uføre?
Trolig langt mer enn bedre tilrettelegging koster. En tilrettelegging som i
tillegg er nedfestet i arbeidsmiljølovens kap. 4 og kan ikke bare skyves under
teppet.
Jeg oppfordrer partene i skole og barnehage til særlig å se
på livsfasetiltak og andre tiltak som får de ansatte til å holde lenger i
jobben under årets reforhandling av avtaleverket, i tillegg til avgrensing av
arbeidsoppgaver. Dette er viktig, ellers frykter jeg at andelen uføre og sykemeldte
bare vil fortsette å øke. Og det AS Norge ikke råd til.