Flamur Zagragja, Sebastian Santos-Stokke og Axel Stenstadvold.
Foto: Privat
Derfor vil vi bli lærere
Debatt: I anledning verdens lærerdag vil vi gjerne belyse noen positive sider ved læreryrket og fortelle om hva som har motivert oss til å velge nettopp dette yrket.
Da Flamur gikk i 5. klasse hadde han en kontaktlærer som
satte et realt inntrykk på ham. Læreren var i 40-årene, likte rock, og var
ganske kraftig bygd. Han pleide ofte å starte timene med en tilfeldig
rocke-musikkvideo på YouTube, noe som klassen ikke tenkte noe spesielt over den
gang. Det var bråkete og langt unna klassens musikksmak.
Sett i ettertid, var
dette likevel en måte å roe ned klassen på ved oppstart. Den «bråkete» musikken
fanget oppmerksomheten hver gang, og han snakket entusiastisk om hvem artistene
var. Når sangen var ferdig, satt klasse der musestille og klare for å lære.
Læreren kunne tulle med klassen, kanskje på en måte man ikke
ser så mye av lenger i dagens klasserom, men absolutt innenfor dagens normer.
Han foretrakk at elevene satt rundt gruppebord i klasserommet. Det kunne nok
føre til mer støy og tull til tider, men han hadde en overlegen respekt blant
elevene i klasserommet. Når han sa ifra, ble det stille.
På tunge dager, var han en bauta. Den «tøffe» læreren hadde
også en annen side. Han viste omsorg, omtanke og sympati. Han tok tak når man
trengte hjelp med noe, eller om det var noe som plaget oss. Han var rett og
slett en lærer som brydde seg om elevene sine.
Historien viser hvilken kraft en lærer kan ha, og hvilken
påvirkning en lærer kan ha for elever på barneskolen og senere i livet, selv 15
år etter. Han er et forbilde for hvordan man bør være som lærer. Han er en av
grunnene til at Flamur har valgt dette yrket.
Læreren kan være lyset i hverdagen
Det beste og viktigste med læreryrket er i våre øyne er
relasjonsarbeidet. Lærere gir en stabil og trygg ramme som er avgjørende for
barnas trivsel og læring. De skaper et miljø hvor elevene føler seg trygge.
Læreren er en trygg voksen.
Læreren er der hver dag, på de gode og de tunge dagene.
Under de lette og vanskelige mattestykkene. På dagene der elevene ikke evner å
sitte stille og følge med, og på dagene der de bare så vidt klarer å holde
øynene oppe. Som lærer har du mulighet til å knytte bånd med mange ulike barn
og unge, og hjelpe dem å utvikle ferdighetene og interessene sine. Nøklene til å hjelpe med denne utviklingen er flere, men kanskje aller
viktigst, relasjon. Det handler om å kjenne eleven. Det handler om å kjenne elevens
styrker, svakheter, og følelser. Å skape en relasjon kan være utfordrende med
noen, men samtidig utrolig gøy når man når gjennom - både for læreren, men også
for barnet, som føler seg sett og likt.
Når du har skapt en relasjon kan du være forskjellen i
elevens hverdag på flere plan. Faglig sett, klarer du å ta eleven til nye
høyder, og løse det mattestykket som ville vært umulig alene. Så vet vi at ikke
alle barn har det så bra, eller blir behandlet bra. Noen har en tøff fortid,
eller en hard nåtid. Læreren kan være lyset i hverdagen. Å møte eleven med en
«god morgen», og si en teit spøk som får eleven til å trekke på smilebåndet
gjør så utrolig mye. En god relasjon kan skape et tillitsbånd som gjør at
læreren er den barnet spør om hjelp hvis det trenger hjelp. Læreren kan være
redningen, støtten og en hjelpende hånd i en tøff livssituasjon.
Relasjonsarbeidet er utrolig spennende og viktig. Sebastian gleder
seg mest til å bli lærer for å kunne være trygge voksne som barn kan komme til
når som helst. Å være en trygg voksen for så mange barn er grunnen til at lærer
er verdens viktigste og beste yrke.
Arbeidsdager med rom for kreativitet
En annen av de mange flotte sidene er kreativiteten i yrket
og hvordan det fører til glede og engasjement i arbeidshverdagen.
Tenk å ha en hverdag hvor du potensielt kan få arbeide med
nesten akkurat det du vil. For i læreryrket, og spesielt etter hvordan den nye
læreplanen er lagt opp, så kan du faktisk gjøre nettopp det. Å si at du kan
gjøre akkurat det du vil er kanskje å dra det litt langt, men om du binder det
du skal gjøre opp mot kompetansemål, er mulighetene mange.
Kreative undervisningssituasjoner henger sammen med varierte
hverdager, og å variere arbeidsdagen er noe vi ser på som en positiv
ting. Det gjør elevene også. Med varierte og kreative arbeidshverdager
stiger humøret og læringslysten til elevene, og hva skjer proporsjonelt med
denne stigningen? Jo, lærerne får en bra arbeidshverdag med godt humør både for
seg selv og de rundt seg.
Tenk på alle mulighetene som ligger der og bare venter på
lærerne og elevene! Jeg jobbet nettopp som vikar på en skole, der skolen er
tilknyttet en skog. Dette tenkte Axel han skulle bruke til sin fordel, så han
kjørte en høstbingo. Barna løp rundt i skogen og fant den ene gjenstanden etter
den andre og smilte fra øre til øre. Selv følte Axel seg nesten litt skyldig
som kunne gå rundt i finværet å kose meg så mye på jobb, men det er faktisk
akkurat det man kan.
Og det er sånne opplegg som også blir satt utrolig stor pris
på av både elevene, foreldrene og den norske skolen.
Vi håper flere vil velge lærerutdanningen og yrket, for
påvirkningskraften en lærer kan ha er helt unik! Bli lærer, gjør en forskjell
og kos deg på jobb. Gratulerer med verdens lærerdag!