Flamur Zagragja, Sebastian Santos-Stokke og Axel Stenstadvold.

Derfor vil vi bli lærere

Debatt: I anledning verdens lærerdag vil vi gjerne belyse noen positive sider ved læreryrket og fortelle om hva som har motivert oss til å velge nettopp dette yrket.

Publisert

Da Flamur gikk i 5. klasse hadde han en kontaktlærer som satte et realt inntrykk på ham. Læreren var i 40-årene, likte rock, og var ganske kraftig bygd. Han pleide ofte å starte timene med en tilfeldig rocke-musikkvideo på YouTube, noe som klassen ikke tenkte noe spesielt over den gang. Det var bråkete og langt unna klassens musikksmak. 

Sett i ettertid, var dette likevel en måte å roe ned klassen på ved oppstart. Den «bråkete» musikken fanget oppmerksomheten hver gang, og han snakket entusiastisk om hvem artistene var. Når sangen var ferdig, satt klasse der musestille og klare for å lære.

Læreren kunne tulle med klassen, kanskje på en måte man ikke ser så mye av lenger i dagens klasserom, men absolutt innenfor dagens normer. Han foretrakk at elevene satt rundt gruppebord i klasserommet. Det kunne nok føre til mer støy og tull til tider, men han hadde en overlegen respekt blant elevene i klasserommet. Når han sa ifra, ble det stille.

På tunge dager, var han en bauta. Den «tøffe» læreren hadde også en annen side. Han viste omsorg, omtanke og sympati. Han tok tak når man trengte hjelp med noe, eller om det var noe som plaget oss. Han var rett og slett en lærer som brydde seg om elevene sine.

Historien viser hvilken kraft en lærer kan ha, og hvilken påvirkning en lærer kan ha for elever på barneskolen og senere i livet, selv 15 år etter. Han er et forbilde for hvordan man bør være som lærer. Han er en av grunnene til at Flamur har valgt dette yrket.

Læreren kan være lyset i hverdagen

Det beste og viktigste med læreryrket er i våre øyne er relasjonsarbeidet. Lærere gir en stabil og trygg ramme som er avgjørende for barnas trivsel og læring. De skaper et miljø hvor elevene føler seg trygge. Læreren er en trygg voksen.

Læreren er der hver dag, på de gode og de tunge dagene. Under de lette og vanskelige mattestykkene. På dagene der elevene ikke evner å sitte stille og følge med, og på dagene der de bare så vidt klarer å holde øynene oppe. Som lærer har du mulighet til å knytte bånd med mange ulike barn og unge, og hjelpe dem å utvikle ferdighetene og interessene sine. Nøklene til å hjelpe med denne utviklingen er flere, men kanskje aller viktigst, relasjon. Det handler om å kjenne eleven. Det handler om å kjenne elevens styrker, svakheter, og følelser. Å skape en relasjon kan være utfordrende med noen, men samtidig utrolig gøy når man når gjennom - både for læreren, men også for barnet, som føler seg sett og likt.

Når du har skapt en relasjon kan du være forskjellen i elevens hverdag på flere plan. Faglig sett, klarer du å ta eleven til nye høyder, og løse det mattestykket som ville vært umulig alene. Så vet vi at ikke alle barn har det så bra, eller blir behandlet bra. Noen har en tøff fortid, eller en hard nåtid. Læreren kan være lyset i hverdagen. Å møte eleven med en «god morgen», og si en teit spøk som får eleven til å trekke på smilebåndet gjør så utrolig mye. En god relasjon kan skape et tillitsbånd som gjør at læreren er den barnet spør om hjelp hvis det trenger hjelp. Læreren kan være redningen, støtten og en hjelpende hånd i en tøff livssituasjon.

Relasjonsarbeidet er utrolig spennende og viktig. Sebastian gleder seg mest til å bli lærer for å kunne være trygge voksne som barn kan komme til når som helst. Å være en trygg voksen for så mange barn er grunnen til at lærer er verdens viktigste og beste yrke.

Arbeidsdager med rom for kreativitet

En annen av de mange flotte sidene er kreativiteten i yrket og hvordan det fører til glede og engasjement i arbeidshverdagen.

Tenk å ha en hverdag hvor du potensielt kan få arbeide med nesten akkurat det du vil. For i læreryrket, og spesielt etter hvordan den nye læreplanen er lagt opp, så kan du faktisk gjøre nettopp det. Å si at du kan gjøre akkurat det du vil er kanskje å dra det litt langt, men om du binder det du skal gjøre opp mot kompetansemål, er mulighetene mange.

Kreative undervisningssituasjoner henger sammen med varierte hverdager, og å variere arbeidsdagen er noe vi ser på som en positiv ting. Det gjør elevene også. Med varierte og kreative arbeidshverdager stiger humøret og læringslysten til elevene, og hva skjer proporsjonelt med denne stigningen? Jo, lærerne får en bra arbeidshverdag med godt humør både for seg selv og de rundt seg.

Tenk på alle mulighetene som ligger der og bare venter på lærerne og elevene! Jeg jobbet nettopp som vikar på en skole, der skolen er tilknyttet en skog. Dette tenkte Axel han skulle bruke til sin fordel, så han kjørte en høstbingo. Barna løp rundt i skogen og fant den ene gjenstanden etter den andre og smilte fra øre til øre. Selv følte Axel seg nesten litt skyldig som kunne gå rundt i finværet å kose meg så mye på jobb, men det er faktisk akkurat det man kan.

Og det er sånne opplegg som også blir satt utrolig stor pris på av både elevene, foreldrene og den norske skolen.

Vi håper flere vil velge lærerutdanningen og yrket, for påvirkningskraften en lærer kan ha er helt unik! Bli lærer, gjør en forskjell og kos deg på jobb. Gratulerer med verdens lærerdag!

Powered by Labrador CMS