Ill.foto: Utdanning
Hvordan møte kravet om en mer relevant lærerutdanning?
Debatt: Det bør lyttes aktivt til studentene for å kunne øke kvaliteten og oppnå en mer relevant lærerutdanning.
Lærerutdanninga
er stadig under debatt, og det er mange ulike synspunkt på hva som skal til for
å øke attraktiviteten til lærerstudiene. Studentene selv er viktige
premissleverandører og bør lyttes aktivt til for å kunne øke kvaliteten og
oppnå en mer relevant lærerutdanning.
Mens vi venter i spenning på vårens
stortingsmelding om profesjonsfagene, ønsker vi å bidra med noen betraktninger
om hvordan vi mener en mer relevant lærerutdanning kan utvikles. Etter en lang
prosess med utvikling av modellen, har rektor ved Nord Universitet formelt sendt
inn en søknad til KD om oppstart av Pilot 1-10 for grunnskolelærerutdanninga ved
studiested Nesna. Vi i arbeidsgruppen har gjort oss en del tanker om hvilke
utfordringer utdanninga har og tatt tak i en del av disse under utarbeidelse av
modellen.
Studiebarometeret
viste også i år at studenter ved lærerutdanningstilbud scorer lavt på flere
kritiske punkt som kvalitet i undervisningen og opplevelsen av relevans i
studieløpet. . Nylig ble også en NOKUT-rapport
presentert, der funn viser at masteroppgaven i lærerutdanningene av mange blir
ansett som verdiløs. Studenten Emmerhoff-Sæther hevder at en masteroppgave ikke
gir kunnskap om klasseledelse, relasjonsbygging eller andre viktige sider av
læreryrket. Hun savner mer tid i skolen, og viser til at vikariater og praksis
i skolen har vært viktig for å henne for å kunne forberede seg på yrket hun
utdanner seg til. Rapporten
viser også at 66 prosent av studentene ønsker seg flere valgfag under
utdanninga.
Arbeidsgruppa
som har stått bak utviklinga av Pilot 1-10 har tatt utgangspunkt i at det har
kommet signaler fra hold om å få inn flere fag under utdanninga, der særlig små
skoler sliter med å få undervisningskabalene til å gå opp når søkere har få
undervisningsfag i sekken etter et femårig utdanningsløp. At studentene selv
ytrer de samme tanker som rektorer om nåværende utdanningsløp blir to sider av
samme sak, siden lærere med flere fag i utdanningsløpet trolig
er mer attraktive i søkerbunken til skoleledere som skal løse kabalene.
Masteroppgaven videreføres
I Pilot
1-10 vil studentene kunne velge flere skolefag jamfør de modellene som finnes
pr i dag, samtidig som masteroppgaven vil bli videreført. Det er mange debatter
om lærermasteren, men i praksis liten politisk vilje å spore om å reversere et
femårig løp med masteroppgave for fremtidens lærerutdanninger. Vi i
arbeidsgruppen støtter absolutt synet om at en masteroppgave både kan være
nyttig og relevant, og har kommet med noen forslag i pilotsøknaden vi ønsker å
belyse opp mot pågående debatt og påstander om at masteroppgaven er preget av
virkelighetsfjern teori og akademisering av profesjonsfaget.
Selv om
mastergraden i lærerutdanninga er relativt fersk, viste allerede en kartlegging
gjort av en forskergruppe ved OsloMet i 2022 at opplevelsen om mangel på
relevans oppsto umiddelbart etter innføring av masterløpet i lærerstudiene. Det har derfor vært et mål å lage en
pilotering der relevansen av masteroppgaven skal styrkes opp mot
profesjonsperspektivet. Arbeidsgruppa bak Pilot 1-10 har derfor tatt høyde for
at vår modell skal legge opp til at en FoU-oppgave på tredje året og
masteroppgaven i femte studieår både skal oppleves relevant og bidra til å
styrke samhandlinga og partssamarbeidet mellom praksisfeltet, studenten og
utdanningsinstitusjonen.
For å ta tak i sitatet fra Emmerhoff-Sæther om at hun
ikke opplever å få praktisk kunnskap om skolen gjennom egen masteroppgave,
ønsker vi heller å stimulere til en større samhandling mellom student og
praksisfelt ved å la begge parter ta del i forsknings- og utviklingsarbeid som
grunnlag for både FoU-oppgave og masterprosjekt. Her mener vi at
aksjonsforskning kan være nøkkelen til at flere studenter ser nytteverdi i møte
med både forskningsfeltet og praksisfeltet.
Hilde Hiim
har en sentral rolle i aksjonsforskningstradisjonen i Norge, og hennes tanker
om hvordan aksjonslæring og aksjonsforskning kan bidra til å øke relevansen i
lærerutdanninga, mener vi er gode spor å følge. Hun skriver blant annet at «lærerutdanninga
på masternivå bør ha et mål om at studentene skal videreutvikle sin
profesjonelle lærerkompetanse samtidig med at de lærer å forske i lærerpraksis.
Et hovedanliggende er at studentene lærer å bidra til å utvikle praksisbasert
profesjonskunnskap» (Hiim, 2017).
Vi har latt oss inspirere både av Hiim og
flere andre relevante navn innen aksjonsforskningsfeltet, og mener at det vil
være en fordel om lærerutdannere, praksislærere og studenter i større grad kan
samhandle om forsknings- og utviklingsarbeid for å styrke og videreutvikle
kompetansen til alle parter.
I modellen
for Pilot 1-10 ønsker vi å ta tak i aksjonsforskning som et mulighetsrom for å
bremse distansen mellom akademisk teori og praktisk profesjon. Vi har derfor lagt
opp til at FoU-oppgaven skal ha et aksjonsforskningsdesign. Tanken er at oppgaven
skal være et tydelig ledd i studentens masterarbeid, og gi studenten erfaring
med både aksjonsforskning og aksjonslæring.
I femte studieår skal kandidaten
fordype seg i masteroppgaven som skal være tett koblet opp mot praksisfeltet.
Masteroppgaven utgjør 30 studiepoeng og skal være profesjonsrettet og
praksisorientert. Velger studenten en master i et undervisningsfag skal
prosjektet ha en solid forankring i fag og fagdidaktikk. En masteroppgave i
pedagogikk eller spesialpedagogikk skal være orientert mot arbeid i
klasserommet og knyttes til undervisning og læring i fag. Det vil være en
fordel om masterarbeidet blir knyttet konkret til innovasjonsarbeid i skolen,
der også bestillinger fra skolene kan være et viktig bidrag for å øke
relevansen i masteroppgavene.
Vi har troa
på at en pilotering av grunnskolelærerutdanning for 1-10 trinn kan være med på
å bidra til at studenter opplever større relevans i utdanningsløpet, og at
flere skoler vil bli interesserte i å bidra til studentenes utforsking av
problemstillinger som er konkret forankra i klasserommet og skolen som
praksisfelt. Vi venter i spenning på behandling av søknaden, og har troa på at
vi kan bidra til at flere studenter vil oppleve en mer relevant lærerutdanning
ved å prøve ut Pilot 1-10 på Nesna fra høsten 2025. Dette vil bli et svært
viktig supplement til den ordinære grunnskolelærerutdanninga (1-7 og 5-10) på
Nesna.
Kilde
Hiim, H. (2017). Relevant lærerutdanning og
aksjonsforskning. Kunnskapsteoretiske perspektiver i en didaktisk,
aksjonsforskningsbasert tilnærming til utdanning av lærere og lærerforskere. I
S. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. H. Steen-Olsen & E.
Stjernstrøm (red.), Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold
(s. 45–69). Cappelen Damm
Akademisk.
Arbeidsgruppa
ved Nord Universitet, Nesna:
- Sylvi
Bratteng, førstelektor, pedagogikk
- Mette
Gårdvik, førstelektor, kunst og håndverk
- Oddbjørn
Knutsen, dosent, pedagogikk
- Renate K.
Nordnes, universitetslektor, norsk
- Anne-Mette
Bjørnvik Rosø, førstelektor, pedagogikk
- Karin Stoll, førstelektor, naturfag
- Wenche Sørmo, førsteamanuensis, naturfag