Undervisning i grunnskolen. Foto: Katja Kircher/Mostphotos.
Ein elevvennleg kunnskapsskule
Debatt: Den «nye» medisinen for å oppnå gode læringsresultat er meir ro i skulen med meir varierte fag og aktivitetar.
I eit innlegg
i Sunnmørsposten 14. februar i år slår Ole Gerhard Steen fast at kunnskapsskulen
er i fritt fall. Elevane når stadig mindre kunnskapar i sentrale skulefag. Han byggjer
mellom anna på PISA, som undersøker korleis eit representativt internasjonalt utval
14-år gamle elevar presterer i faga norsk, matematikk og naturfag. Dei norske resultata
på denne undersøkinga er lågare i 2022 enn noko gong sidan prosjektet starta i
2000. Det er i seg sjølv ei trasig utvikling. Resultata i skulen er elles meir
urovekkjande enn dei Steen legg til grunn.
Meir
undervisning og lågare prestasjonar
Elevane som
deltok i den første PISA-undersøkinga i 2000, tok til i 9-årig skule i 1993. Då
dei tok undersøkinga, hadde dei eitt år mindre skule enn dagens 14-åringar. Den obligatoriske
skuletida vart utvida frå ni til ti år i 1997 med skulestart det året barnet
fylte seks.
Ei anna side er at i perioden 1987 til 2008 vaks timetalet frå 8664
til 10525 skuletimar på 45 minutt, ein auke på 1861 skuletimar. Vel halvparten
av desse timane gjeld den senka alderen for skulestart. Resten svarar til to
tredels skuleår og vart mest lagd til småskulesteget der det var størst rom for
utviding. Denne auken har elevane som tok PISA 2022 vore med på. Dei har såleis
fått knappe 2 år meir undervisning på skulen, enn dei som var informantar på
PISA 2000.
Fasiten er at med snart to år meir undervisning har 14-åringane på
PISA-studien i 2022 nådd lågare resultat enn dei i 2000. Utdanningsdirektoratet
fann nyleg ut at statistikkprogrammet dei i fleire år har nytta for å analysere
nasjonale prøver, ikkje hadde fanga opp nedgangen i resultata der. Då dei
analyserte prøvene om att, kunne også dei stadfeste at det har vore nedgang,
lenge.
Politikk
som forklaring
Å forklare
denne uventa og særs negative utviklinga, er ikkje lett. Steen kjem med fleire litt
oppsiktsvekkjande synspunkt på dette som burde vore drøfta kritisk, dei legg eg
til side. Og trekkjer i staden fram forklaringane hans om skulepolitikken. Han påstår
at dei trasige resultata er ein konsekvens av at Arbeidarpartiet har dominert denne
politikken, og at andre synspunkt ikkje har hatt ein sjanse for å kome til. Steen
er på villspor, og kjem med klart misvisande og feilaktige opplysningar.
Arbeidarpartiet
dominerte utdanningspolitikken fram til 1970-talet. Då kunne ein møte dei som
meinte at å lære fag i skulen ikkje var så viktig, berre ein treivst. På 1970
talet starta motkreftene sitt arbeid for kunnskapsskulen, og dei fekk gradvis tilslutning.
Ap-statsråden Gudmund Hernes var ein av dei fremste på 1980 og 90-talet.
Etter tusenårsskiftet
har det vore borgarlege regjeringar lenger enn det har vore regjering med
Arbeidarpartiet. Kven som har hatt regjeringsmakt har heller ikkje vore
avgjerande for skulepolitikken i dei siste tiåra. I Stortinget har det vore nesten
samrøystes tilslutningar til dei tre store og grunnleggande reformene i
grunnskulen sidan 1997 (Reform 97, Kunnskapsløfta 2006 og 2020).
Hovudmålet og
felles for alle dei tre reformene har vore å betre dei faglege
elevprestasjonane. Ein bakgrunn for denne retninga er internasjonalt press frå
t.d. OECD. Den enkle bodskapen derifrå har vore at ein må få meir kompetanse i
folket for betre kunne å konkurrere i internasjonal økonomi og handel. Der ligg
også mykje av forklaringa på etableringa av PISA-studiane i 2000 og nasjonale
prøver (2004),
Feil
medisin
Den «medisinen»
ein har nytta i fleire tiår for å få fram gode skuleprestasjonar, har ikkje
fungert. Assosiasjonen til Hamlet er nær: «Something is rotten in Denmark»,
utlagt som: «Noko er rote i skulepolitikken.»
Steen er oppteken av at skulen som læringsarena må gjenopprettast og
kunnskapsformidlinga må prioriterast. Læraren må vere einaste sjefen i
klasserommet, prega av disiplin og tydeleg klasseleiing. Dette er dagens
politikk, som altså ikkje har fungert. Å sjefe meir hjelper ikkje.
Fagleg
teoretisering
I ein
interessant artikkel i Nytt Norsk Tidsskrift (2022) skriv Elise Farstad
Djupedal om ei anna mogleg forklaring på tilhøva. Ho har studert auken i det
samla undervisningstimetalet i grunnskulen og kva følgjer dei kan ha fått. Det
meste av auken ut over eit tiande år er i småskulen (1.-4. trinn), og i
hovudsak nytta til faga norsk (dvs. lesing og skriving) og matematikk. Det er
fag som krev at elevane sit i ro, med bokleg skolerte lærarar og i tradisjonelle
klasserom.
Det er gitt liten plass til praktiske, fysiske, estetiske, kreative og
leikeprega aktivitetar, og det gjeld heile skuleløpet. Med det har også behovet
for lærarar med slik orientering og interesse vorte langt mindre. Det kan leggast
til at fag som forming, musikk og kroppsøving no har vorte langt meir
teoretiske enn før, med meir vekt på det boklege som kunsthistorie,
treningslære og musikkteori. Leiken i skulen har hatt dårlege vilkår.
Smal
skule
Medisinen i
skulen har lenge vore tidlegare og meir teoretisering
og akademisering. Det gir ikkje berre nokre fag ei dominerande stilling og
status. Det gir også bestemte typar kunnskapar og forståingar eit herredøme som
pregar heile skulen. Skulen har vorte smalare. Det har skapt ein skule som
ikkje utfordrar heile eleven og ein skule som ikkje tek omsyn til eller veit
kva føresetnader elevar flest har for å møte desse utfordringane. Det bryt
klart med kravet i paragraf 1-3 i opplæringslova om tilpassa opplæring. Ein ekstrem konsekvens
av denne orienteringa ser vi i det aukande omfanget av diagnosar som ADHD og
autisme. Symptoma som er typiske for desse diagnosane kan vere måtar elevar tilpassar
seg krav dei ikkje meistrar eller forstår.
Den «nye»
medisinen
Forskinga
er nokså klar på kva som skal til: Den «nye» medisinen for gode læringsresultat
er meir ro i skulen, med varierte fag og aktivitetar, der kunnskapslæringa er for
elevane, prega av at heile personen skal utfordrast med varierte, krevjande og utfordrande aktivitetar og av lærarar som
er engasjerte, tett på, har tid og ser alle.
* Dette innlegget var først publisert i Sunnmørsposten 1. mars i år.