Kari-Anne Jønnes (H).

Høyre åpner for å endre lærernormen

KS vil skrote lærernormen. De får full støtte fra Frp, mens Høyre sier seg villig til å endre den. 

Publisert Sist oppdatert

– I vårt førsteutkast til nytt partiprogram foreslår vi å videreføre dagens lærernorm, men samtidig se på hvordan vi kan få mer fleksibilitet i de bemanningsnormene vi har, slik at kommunene kan sette inn ekstra ressurser der det trengs for å gi et likeverdig tilbud over hele landet, sier Høyres Kari-Anne Jønnes. 

– Vi er åpne for å se på endringer i dagens lærernorm slik at den kan treffe bedre. 

Lærernormen

  • KrF fikk i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene og Venstre gjennomslag for å innføre en egen lærernorm på skolenivå fra og med høsten 2018
  • Normen for lærertetthet sier at det skal være maksimalt 15 elever per lærer på 1.–4. trinn og maksimalt 20 elever per lærer på 5.–10. trinn.

Jønnes sitter i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget. 

Fredag er alle partiene invitert til et møte med KS. Det er Aps Lene Vågslid og Tuva Moflag som har tatt initiativ til møtet. 

Bakgrunnen er at de mener styringstrykket på kommunene fra staten har blitt for stort. Nå vil politikerne ha innspill til hva man bør droppe. 

Og KS er tydelige i sitt svar: de vil skrote lærernormen. 

Utdanningsnytt har sjekket med partiene i Utdannings- og forskningskomiteen hvordan de stiller seg til den løsningen. 

De er delt. 

«Bunnplanke»

Rødt, SV, Ap, Krf og Venstre svarer at de vil beholde lærernormen. 

– Evalueringer viser at kommunene prioriterer mer penger på skole etter normen. Vi mener dette viser viktigheten av å bevare lærernormen, sier SVs Grete Wold. 

– Det siste vi bør gjøre, er å fjerne en norm som beviselig har gitt en positiv effekt i å gi lærerne bedre tid til å gi elevene sine god opplæring, sier Venstres Abid Raja. 

Elise Waagen i Arbeiderpartiet.

– Det handler om å sikre alle barna en bunnplanke av kvalifiserte lærere i skoler over hele landet, mener Elise Waagen, Aps utdanningspolitiske talsperson.

Deres regjeringspartner, Senterpartiet, vil også bevare normen. Inntil videre i alle fall. 

– Det er viktig med lærertetthet og gruppestørrelser som bidrar til god læring, godt skolemiljø og at man kan ha aktiv og praktisk læring i alle fag. Å se på om normen sikrer dette eller ei, kan være nyttig – og normen bør bestå inntil videre, skriver  Sps Marit Knutsdatter Strand i en e-post til Utdanningsnytt.

– Lærernormen kan bli en sak for landsmøtet, men jeg mener annen rapportering og byråkrati er viktigere å ta fatt i nå.

– Bidrar ikke der behovene er størst

Høyre er på sin side åpne for endringer. 

Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes viser til evalueringen fra Nifu, som ble publisert i 2022. 

Forskerne konkluderte med at normen hadde ført til at det i snitt hadde blitt færre elever per lærer. Men de så også at det var de store skolene i velstående strøk i byene som hadde fått mest igjen for lærernormen.

Bakgrunnen var at skoler i strøk med levekårsutfordringer ofte var blitt prioritert med flere lærere før lærernormen ble innført, slik at mange av disse allerede oppfylte normen før den kom. Lærernormen tvang kommunene til å prioritere flere ressurser til skoler som kanskje hadde blitt nedprioritert tidligere.

«Normens utforming kan derfor sies å bidra til en jevnere fordeling av lærerressurser mellom skoler, men bidrar ikke nødvendigvis der behovene er størst», skrev forskerne i rapporten. 

De mente man burde vurdere endringer. 

«Det er naturlig å stille spørsmål ved hvorvidt ressursene som tilføres Skole-Norge, slik at norm for lærertetthet oppfylles, egentlig er den mest hensiktsmessige bruken av midler. Dersom en norm for lærertetthet skal ha en effekt, peker resultatene i denne rapporten og forskning på lærertetthet i retning av at normen bør utformes på en slik måte at den treffer skoler med størst behov, eller der den forventede effekten er størst», heter det i rapporten.  

– Dyp mistillit

At normen blir tema på møtet 10. januar er helt sikkert. Det bekrefter seniorrådgiver i KS Konsulent Håvard Moe, overfor Nationen. Han mener normen uttrykker en dyp mistillit til kommunene: 

– Lærernormen er en eller annen form for dyp mistillit til at kommunene enten ikke skjønner hva som er det beste – eller ikke vil det beste – for barna, sier Moe. 

KS får full støtte fra Fremskrittspartiet. De har vært motstander av normen siden Krf fremmet saken i 2017. 

Stortingsrepresentant Himanshu Gulati (Frp).

– Det er et stort mangfold innen skolesektoren og elevmassen. En løsning som passer ett sted, er ikke nødvendigvis riktig et annet sted. Slike ting bør bestemmes nærmest mulig dem det gjelder, sier Himanshu Gulati, som sitter i Utdannings- og forskningskomiteen for Frp. 

– Generelt mener Frp at kommunene og den enkelte skole bør kunne bestemme mer selv, både når det gjelder antall lærere, hvilke kompetanser de krever av lærere og så videre. Å fjerne lærernormen er et steg i riktig retning.

Powered by Labrador CMS