Soria Moria slott av Thedor Kittelsen.

Lesing av eventyr er nøkkelen

Debatt: – Prioriter skolebøker på papir, og oppretthold momsfritaket på bøker.

Publisert

Høyres forslag om å fjerne momsfritak på bøker i en tid der flertallet av elever strever med lesing, hører med i debatt om skole.

Oslo-skolens suksessoppskrift var for noen tiår siden; lesing, lesing, lesing. Det er ingen grunn til å tro at mengdetrening i lesing, skriving og regning ikke er en forutsetning for å lykkes med skolearbeid for de fleste elever.

Barn som ikke vokser opp i hjem der barn fra de er små blir tatt med på bibliotek, og som ikke blir lest høyt for fra de er små, trenger en skole der lesing i bøker blir prioritert.

Rudolf Steiner hadde rett når han mente at små barn burde lese mange eventyr. Å lese eventyr utvikler ikke bare fantasi og kreativitet, men også evnen til å tenke. Å trene opp evnen til å følge den røde tråden i eventyr, og senere i romaner med avansert plott og avansert handling, gjør barn og senere ungdommer i stand til å følge tråden i sakprosabøker om spesifikke emner og med lengre vitenskapelige resonnementer.

Ansatte ved universiteter og høyskoler fortviler fordi alt for mange studenter ikke er i stand til å tilegne seg kunnskaper og forståelse ved å lese fagbøker, som er ment å være pensum. For mange studenter mangler gjennom oppveksten tilstrekkelig mengde kvalitativ lesetrening av litteratur og sakprosa. Ukritisk digitalisering i skolen bør erstattes av målsetninger om lærebøker på papir i alle fag.

I en verden der religion blir stadig viktigere, blir evnen til å lese, tolke og forstå avanserte tekster også viktigere, både de tekstene noen ser som hellige, og sekulære tekster. For å forstå samfunnet vi lever i må vi tolke og forstå stadig mer omfattende lovverk. Barn, unge så vel som voksne må kunne tolke og forstå avanserte tekster, for å kunne skille fiksjon og virkelighet, og løgn og sannhet i et mediemangfold av redaktørstyrte og algoritmestyrte aviser og sosiale medier, som konkurrerer om makten til å redigere informasjon.

Det norske samfunnet har gjennom århundrer vært preget av reformasjonens krav om enkeltindividets lesing og tolkning av tekst. Et velfungerende demokrati forutsetter også evner til å lese og tolke tekst.

Å styrke de faglige profesjonskulturene i skolen i både lesing, skriving, regning og estetiske, praktiske fag er den fornuftige løsningen på mange av skolens utfordringer. All øvrig politikk burde stimulere til lesing av bøker, deriblant å opprettholde momsfritak på bøker, og prioritere skolebøker på papir i alle fag i skolen.

Det hele begynner med eventyr som blir lest for og av barn!

Powered by Labrador CMS