*) Denne ytringen er fremsatt på egne vegne.
Stadig flere barn og unge rammes av ufrivillig skolefravær,
og debatten handler ofte om hvordan man får elevene fysisk tilbake til skolen.
Den virkelige utfordringen er ikke fraværet i seg selv, men årsaken til det.
Når fokus ligger på fysisk tilstedeværelse, risikerer vi å overse hva som gjør
skolehverdagen uutholdelig for mange barn.
Hvis skoleoppmøte i seg selv blir
skolens mål for suksess, kan det i verste fall motarbeide målet om reell
skoledeltakelse. Det blir som å vurdere en medisinsk behandlings effektivitet
ut fra hvor mange pasienter som møter opp til kontroll, uten å undersøke om de
faktisk blir bedre. Fraværet i seg selv er ikke problemet. Før vi kan diskutere
hvordan vi får barn tilbake til skolen, må vi forstå hvorfor de ikke klarer å
være der.
Ufrivillig skolefravær er en alvorlig utfordring i norsk
skole. Ifølge en rapport fra Utdanningsdirektoratet øker antallet elever
med alvorlig fravær. Årsakene er sammensatte, og noen barn trenger særskilt
bistand. Studier viser imidlertid at faktorer ved skolen ofte spiller en
større rolle enn individuelle eller familiære faktorer. En studie viser at lærere erkjenner å ha for
lite kunnskap om tematikken. Likevel relaterer de ofte slikt fravær til
foreldrenes oppdragelse, faktorer i hjemmet eller kvaliteter ved barnet selv,
noe som kan føre til tiltak som ikke treffer årsakene til fraværet.
Ufrivillig skolefravær handler om vansker med å møte på skolen grunnet emosjonelt ubehag. Det er viktig
å forstå hvert enkelt skolefraværs funksjon. Ofte fungerer det som en
beskyttelsesmekanisme mot et konstant vakuum av opplevde nederlag, manglende
trivsel og utenforskap – som en buffersone mot følelsen av å ikke få til, ikke
være god nok, riktig nok eller ønsket. Hvis vi anerkjenner dette, kan vi
lettere finne mer treffsikre tiltak.
Hva skjer med barn som opplever skolen
utrygg og ekskluderende? Hva gjør det med barn å stadig mislykkes og mangle
tilhørighet? Hvilke konsekvenser får det for barna våre når selve
grunnpremissene for at skolen skal lykkes i å oppfylle sin funksjon, ikke er
til stede? Gjennom en helhetlig forståelse og vurdering av skolemiljøet kan vi
skape trygge læringsmiljøer. Mange skoler jobber allerede godt med dette, men
vi trenger en mer systematisk og helhetlig tilnærming for å sikre at alle barn
får den støtten de trenger.
Foreldre til barn med ufrivillig skolefravær blir ofte
beskyldt for å være ettergivende. Mange har forsøkt å motivere og presse
barnet, men innser at det bare forverrer situasjonen. Likevel oppfordrer mange
skoler og ansatte i hjelpeapparatet foreldre til å presse mer. Det
er heller ikke uvanlig at foreldre får råd om å gjøre det utrivelig hjemme,
skru av nettet eller skru ned varmen for å gjøre det mindre attraktivt å være
hjemme – og mer attraktivt å komme på skolen. Slike råd speiler en
misforståelse av ufrivillig skolefravær som en viljestyrt atferd, heller
enn en reaksjon på belastning.
Pågående stress og tvang kan både skape og
forverre psykiske helseplager hos barn. Når ufrivillig skolefravær ofte henger
sammen med mobbing, manglende trygge relasjoner og fravær av mestring, kan
pressing være kontraproduktivt. Å tvinge et barn til å stå i en situasjon som
for barnet oppleves uutholdelig, kan forsterke problemene og øke avstanden til
skolen. At pressing likevel ofte oppfattes som en løsning, vitner om behovet
for en mer kunnskapsbasert og helhetlig tilnærming som bygger på samarbeid,
forståelse og tilpasning av skolehverdagen.
Det eksisterer en utbredt forestilling om at skolen alltid
er det beste for alle barn og unge. Dette bygger på en forutsetning om at
skolen faktisk er et trygt og helsefremmende sted for alle. Skolen blir ofte
fremstilt som den viktigste utviklingsarenaen for barn, og fysisk
tilstedeværelse blir dermed et overordnet mål.
Men hva når skolen selv er en
konstant kilde til stress og negativ belastning? Nevrobiologisk forskning viser
at barn som opplever stress i læringsmiljøet, har redusert kapasitet til å ta til
seg ny kunnskap. I tillegg viser studier at vedvarende sosial utrygghet
aktiverer hjernens alarmsystem, noe som kan føre til langvarige
stressreaksjoner og psykiske helseplager.
Det skrives mye om robuste barn i dagens ordskifte. En viss
grad av ubehag og motgang kan være utviklende, men bare dersom barnet utfordres
i en arena som oppleves som trygg. Barn som opplever langvarig mobbing,
utenforskap eller konstante nederlag i skolen, vil derimot kunne oppleve
stressnivåer som kan bidra til alvorlig psykisk uhelse, heller enn å bygge
robusthet. Dette må ansatte i skole og støtteapparatet ta innover seg. Det er
risikabelt å anta at skolen alltid er det beste for alle barn, uten en kontinuerlig
kritisk vurdering av hvordan skolen faktisk fungerer for alle barn.
For at skolen skal kunne være den trygge, inkluderende og
helsefremmende læringsarenaen det er nødvendig at den er, må noen grunnleggende
premisser ligge til grunn: trygghet, mestring og tilhørighet. I hvilken grad
disse premissene er ivaretatt i skolen må alltid adresseres før fysisk
tilstedeværelse på skolen blir et mål i seg selv.
Forskning viser at barn som utsettes for mobbing og
utenforskap, har økt risiko for psykiske helseutfordringer. En rapport fra
Folkehelseinstituttet viser at vedvarende utenforskap kan føre til lavere
utdanningsnivå, vansker med å etablere stabile arbeidsforhold og økt risiko for
sosial isolasjon i voksen alder (FHI, 2023). Dersom skolen ikke er inkluderende
og trygg, svikter den ikke bare barnet her og nå, men risikerer også å legge
grunnlaget for utenforskap og redusert livskvalitet i voksen alder. Forskning
viser altså at skolen selv kan utgjøre en betydelig risikofaktor for
utenforskap og psykisk uhelse.
Paradoksalt nok forstås ofte barns fysiske
fravær fra skolen som selve problemet, mens det i realiteten kan være en
beskyttelse mot et skolesystem som ikke ivaretar barns basale behov for
trygghet, tilhørighet og mestring. Det er alvorlig. Vi må anerkjenne at for
noen av disse barna kan fraværet i en periode være nødvendig til tilstrekkelig
tilrettelegging er på plass i skolen.
Ufrivillig skolefravær kan være resultatet av en kompleks
vev av faktorer, der flere forhold spiller inn. At det har vedvart over tid uten at adekvate tiltak har
blitt etablert, kompliserer ofte situasjonen ytterligere. For å lykkes kreves
kunnskap og en åpen tilnærming til hvert enkelt barn og hver enkelt situasjon,
samt et helhetlig blikk både på individet og systemet og et oppriktig ønske om
å hjelpe. Vi trenger et tillitsbasert samarbeid mellom foreldre, en skole med
nok kompetanse og et hjelpeapparat med tilstrekkelig kunnskap, samt
beslutningstakere som legger til rette for nødvendige ressurser, for å sikre at
alle barn har en reell mulighet til å lykkes.
Selv om forskning viser at skolefaktorer ofte er avgjørende,
må vi også erkjenne at noen elever kan ha utfordringer knyttet til forhold
utenfor skolen. Nettopp derfor er en helhetlig tilnærming avgjørende. Vi må fremheve
skolens ansvar for å skape læringsmiljøer der alle barn har en reell mulighet
til å mestre sin skolehverdag, og vi må anerkjenne at skolen selv kan være en
del av årsaken, men også at skolen vil være en del av løsningen uavhengig av
årsak. Vi må utfordre etablerte praksiser og sikre at alle barn ivaretas – ikke
bare som en visjon, men som en forpliktelse.
Vi må sammen våge å reflektere over de ubehagelige
spørsmålene: Er skolen virkelig for alle, slik vi liker å tro? Eller er den en
skole for dem som passer inn i en snever norm? Hvis det siste er sant,
systematisk ekskluderer vi barn – og da må vi erklære unntakstilstand i
fellesskolen.
Det er ikke nok å kreve oppmøte. Skolen må sikres
rammevilkår som gjør det mulig å ivareta alle barn, med ressurser, fleksible
opplæringsløp og en skolestruktur som rommer ulike behov.
Skolen skal ikke være et sted mange barn bare overlever.
Hvis vi virkelig mener at den er for alle, må vi sørge for at alle barn faktisk
har en reell mulighet til å lykkes. Uten dette mister fellesskolen sin
eksistensberettigelse – og det som skulle være en skole for alle, blir bare en
illusjon.
Fellesskolens viktigste medisin mot ufrivillig skolefravær
er ikke tvang eller tilpasning til en snever norm, men en skole som gir alle
barn muligheten til å lykkes ut fra sine forutsetninger. Ikke som fine ord i en
lovtekst, men som en levende praksis.