Ill.foto: Mostphotos
Tettere samarbeid mellom universitet og skole
Kronikk: – Ved å gjennomføre tiltak som punktcampus, mikropraksis og fagnettverk, kan vi forbedre sammenhengen i utdanninga.
NOKUTs Sluttrapport
fra evalueringen av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5- 10
viser betydelige utfordringer med sammenheng mellom læring på campus og i
praksis. Evalueringa peker på lite variasjon og manglende progresjon i
praksisopplæringa. Kun 30 prosent av studenter og lærerutdannere opplever at
rekkefølge og progresjon i undervisning og praksis er godt tilpasset hverandre.
Studentene er likevel generelt fornøyde med læringsutbyttet i utdanninga, men
etterlyser mer praksisnær og profesjonsrelevant undervisning. 40 prosent oppgir
at erfaringer fra praksis i liten grad brukes i campusundervisninga, selv om Forskrift
om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen krever at praksisstudiet skal være en
integrert del av utdanninga. Dette viser et behov for bedre integrering av
praksis og teori.
Om forfatterne
Forfatterne er en gruppe lærerutdannere ved UiT Norges arktiske universitet som kommer fra forskjellige fag: pedagogikk, matematikk og engelsk.
- Professor Ove Drageset
- Førstelektor Tove Holmbukt
- Universitetslektor Kristin Isaksen
- Professor Rachel Jakhelln
- Førsteamanuensis Annelise Brox Larsen
- Førsteamanuensis Minjeong Son
I tillegg til samarbeidet om undervisning foregår mye av det tverrfaglige samarbeidet i forskningsgruppa RiTE. (Research in Teacher Education Practices (RiTE) | UiT)
.
Sammenheng har
vært et sentralt tema i lærerutdanningsforskning siden 2000-tallet
(Darling-Hammond, 2006), med tiltak som trepartssamarbeid mellom campus, skole
og studenter. Til tross for innsatsene mottar vi fortsatt negative evalueringer
nasjonalt, noe som indikerer behov for nye tilnærminger. For å oppnå sammenheng
kreves en tydelig kobling mellom teori og praksis, der både universitet og
skole bidrar til studentenes helhetlige kunnskap og kompetanse. Vi presenterer
nå eksempler på nye måter å jobbe med dette på.
Punktcampus
Et eksempel er
tiltaket Punktcampus. Gjennom et langvarig samarbeid med universitetene i
Berkeley (USA) og Auckland (NZ) har vi sett hvordan praksis i lærerutdanninga
kan integreres på nye måter. Inspirert av dette prøver vi ut punktcampus som del
av prosjektet Praksisfokus ved UiT. Studenter og
praksislærere samles på campus ukentlig for å reflektere over praksiserfaringer
relatert til pedagogisk og fagspesifikk teori. I tillegg er faglærere fra campus
innom alle klassene og ser på undervisning, snakker uformelt med studenter og
praksislærer. Slik blir praksisperioden en arena for samarbeid og integrasjon
mellom campus, skole og studenter.
Progresjon i
praksis
NOKUT viser til at
lærerstudentene opplever lite progresjon i praksisopplæringa gjennom studiet. Ved
å innføre såkalte kjernepraksiser (Grossman, Hammerness, & McDonald, 2009) som er et sett med praksiser med progresjon
fra det enkle til det mer komplekse, forsøker vi å møte denne utfordringa. Eksempler
på slike kjernepraksiser er å lede en faglig samtale, å formidle fagkunnskap, eller
å systematisk undersøke og forstå elevers tenkemåter.
Ideen med kjernepraksiser
er å beskrive lærerens arbeid i klasserommet som noe som består av en rekke komponenter,
som hver kan øves på og som kan ta tid og mye øving å mestre. Noen
kjernepraksiser er det naturlig å begynne å øve på første året, mens andre er
mer sammensatte og kompliserte og bør vente til senere i studiet. Målet er at
dette skal hjelpe studenter, praksislærer og faglærer til å se hva som skal
øves på og hvordan dette er del av en progresjon mot å mestre en lærers
arbeidsoppgaver.
Mikropraksis – en måte å knytte praksisfeltet til fagemner
Et annet tiltak for å forbedre integrasjon av teori og praksis er å gjennomføre
mikropraksis, der studentene forbereder undervisning om et tema de har lært om
på campus, og gjennomfører det i en skoleklasse. Dette foregår utenom
praksisperioder som en integrert del av emner. Slik kopler vi praksis til
emnene i utdanninga.
Denne pedagogiske tilnærminga er en del av Praksisfokus og
praktiseres nå i flere fag. Formålet er også her å gjøre campus-undervisning
mer praksisnær og fremme lærerstudentenes forståelse av samspillet mellom
teoretisk kunnskap og undervisningspraksis i utviklinga av deres
undervisningskompetanse. Etter slike utprøvinger gjennomføres refleksjonsøkter hvor
studenter, universitetslærer og praksislærer er til stede (Holmbukt & Son,
2020). Et av formålene med refleksjon er å veilede studenter i å kritisk
vurdere og analysere sin egen undervisning og gjøre utprøvinger mer teorinær.
Fagnettverk mellom
skole og campus
Vi etablerer nå
fagnettverk som har som mål å profesjonalisere lærerutdannere både i skolen og
på campus, med fokus på studentenes praksisstudium. Disse nettverkene skal være
nyttige for alle involverte parter ved å fremme erfaringsutveksling og faglig
oppdatering basert på ny forskning. Tidligere har vi gjennomført
forskningsprosjektet "Learning, Assessment and Boundary Crossing in
Teacher Education" (LAB-TEd), som undersøkte innovative partnerskap mellom
universitet og skole, samt lærerstudentenes arbeid med forskning og utvikling.
Prosjektet satte søkelys på hvordan studenter integrerte skolepraksis og
campusundervisning i sine FoU- og masteroppgaver, ved hjelp av en forsterket
veiledningsmodell der både praksislærer og universitetslærer deltok aktivt
(Larsen m.fl. 2023). Denne modellen videreføres nå i ett av fagnettverkene i
Praksisfokus.
Konklusjon
For å styrke
integrasjonen mellom teori og praksis i lærerutdanninga, må vi utvikle nye
samarbeidsmodeller som fremmer gjensidig læring og profesjonalisering blant
alle aktører i trepartssamarbeidet. RiTE har som overordnet mål å møte de
utfordringer NOKUT peker på, særlig når det gjelder sammenheng, progresjon og
variasjon i utdanningen. Ved å gjennomføre tiltak som punktcampus, mikropraksis
og fagnettverk, kan vi forbedre sammenhengen i utdanninga. Kjernepraksiser vil
bidra til tydelig progresjon ved å understreke at praksis er et studium hvor
man må øve for å bli dyktig. Variasjonen mellom punktcampus og mikropraksis er
avgjørende for å nå ulike mål, som å øve på lærerens arbeid i ordinær praksis
og faglig formidling i mikropraksis. Selv om vi ennå ikke har løst alle
utfordringene knyttet til sammenheng, progresjon og variasjon, jobber vi
målrettet med dette ved UiT.
Referanser
- Darling-Hammond,
L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57 (3), 300-314.
- Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-07-861
- Grossman, P., Hammerness, K., & McDonald, M. A. (2009). Redefining
teaching, re-imagining teacher education. Teachers and teaching: Theory and
practice, 15(2), 273–290. https://doi.org/10.1080/13540600902875340
- Holmbukt, T. og Son, M. (2020). Towards reconceptualising teacher
education for English: Benefits and challenges of implementing a third space. Acta
Didactica Norden, 14(2), 1-18. https://doi.org/10.5617/adno.7924
- Larsen, A. B., Holmbukt,
T., Jakhelln, R. and Son, M. (2023) Master theses as boundary crossing
mediating artefacts. I Hatlevik,
I. K. R., Jakhelln, R. & Jorde, D (red.). Transforming
Universtity-based Teacher Education Through Innovation. Routledge.
- Postholm,
M. B., & Jakhelln, R. (2024). Lærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av
arbeidet med FoU-op pgaven. Acta Didactica Norden, 18(1), Art. 6. DOI: https://doi.org/10.5617/adno.10527